Gå til innhold

Kommentar: - Derfor avslutter vi Windows XP-støtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"og derfor syns vi at reklame for windows 8 passet inn i artikkelen her" ...

Altså jeg forstår tanken bak at nyere operativsystemer har bedre løsninger for bruk av ressurser og maskinvare, samt har bedre sikkerhet, men en annen tanke er at eldre operativsystemer som faktisk har fått fjernet alle bugsene og blitt strømlinjeformet med tiden, faktisk fungerer knirkefritt! Hvorfor gå over til nok en betaversjon når man faktisk har ferdig vare allerede installert? XP er overmoden, ok, men jeg hinter til Vista og win7. De to operativsystemene fungerer mer enn bra nok i dagens marked, samt at folk fremdeles kun har et OS å jobbe med, ikke to uspesifiserte personligheter i samme system (win8)..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

99% av dagens programvare er støttet av XP. Man kan ikke si det samme om Windows 8. Jeg kjører en heftig CPU, 4GB RAM og OCZ RevoDrive 120 GB PCIe RAID 0. Og bruker Windows XP. Går som smurt og aldri støtt på problemer.

 

Brukere slår uansett av UAC, Action Center og annet tull som gjør brukeropplevelsen til et mareritt. Nå vet jeg ikke prosentantall som bruker XP i dag, men det er hvertfall et høyt tall. Håper Microsoft gir full støtte til operativsystemet noen år til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

99% av dagens programvare er støttet av XP. Man kan ikke si det samme om Windows 8. Jeg kjører en heftig CPU, 4GB RAM og OCZ RevoDrive 120 GB PCIe RAID 0. Og bruker Windows XP. Går som smurt og aldri støtt på problemer. Brukere slår uansett av UAC, Action Center og annet tull som gjør brukeropplevelsen til et mareritt. Nå vet jeg ikke prosentantall som bruker XP i dag, men det er hvertfall et høyt tall. Håper Microsoft gir full støtte til operativsystemet noen år til!

 

Skal ikke påstå jeg er representativ, men jeg tror de færreste normale brukere skrur av UAC. Den er Microsofts svar på sudo, og den øker sikkerheten utrolig mye.

 

I daglig bruk ser jeg ikke noe til UAC, det er jo ikke normalen at man installerer programvare og gjør endringer på systemet.

 

Kjører forresten både Windows 7 og Windows 8, og i normal bruk merker jeg lite til om jeg sitter på det ene eller andre, med unntak av på min Samsung Smart PC, der jeg er veldig godt fornøyd med de muligheter "Metro" gir meg med touch. På vanlig PC bruker jeg sjelden eller aldri det nye grensesnittet, men det er nok av programmer som paser inn der.

 

Adjø XP, hello Windows 7/8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke påstå jeg er representativ, men jeg tror de færreste normale brukere skrur av UAC. Den er Microsofts svar på sudo, og den øker sikkerheten utrolig mye.

 

I daglig bruk ser jeg ikke noe til UAC, det er jo ikke normalen at man installerer programvare og gjør endringer på systemet.

Jeg tror nok du har rett i at de færreste skrur av UAC. For min del plager det meg ikke at boksen popper opp når jeg skal installere noe, eller skal endre enkelte innstillinger. Innimellom støter man også på programmer, som selv om de ikke er ondsinnede krever mye rettigheter under kjøring, og da er det greit å vite om det.

Lenke til kommentar

 

Kjører forresten både Windows 7 og Windows 8, og i normal bruk merker jeg lite til om jeg sitter på det ene eller andre, med unntak av på min Samsung Smart PC, der jeg er veldig godt fornøyd med de muligheter "Metro" gir meg med touch.

 

Windows 8 er jo bare windows 7 med plastisk operasjon, klart du ikke merker forskjell ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han burde heller fortalt om sikkerhetstruslene til XP, Vista, Win7 og Win8 det siste halvåret for å få en oppdatert statusrapport. Hvilke feil XP hadde for X antall år siden er totalt irrelevant nå.

 

Forøvrig er det verd å merke seg at en av konkurrentene, Ubuntu, oppdaterer sitt OS to ganger i året, gratis. Det gjør at kundene flyter mye lettere over fra gamle til nye og bedre utgaver. Jeg vil tippe at under 1% av Ubuntubrukerne bruker noe eldre enn 1 år gammel versjon. For Windows var dette tallet ca 97% i desember selv om det hadde gått 2 måneder siden siste OS-utgivelse. Det er kanskje et uheldig tidspunkt for Windows å gjøre den sammenligningen, men ta en sjekk om et halvt år og sjekk ståa da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mye som skal testes, både eksisterende løsninger, nye løsninger og kompatibilitet med eksisterende maskinvare.

Hvis MS hadde hatt et snev av innsikt i hvordan enkelte bedrifter jobber, så ville de forstått at å forlate XP er absolutt helt uaktuelt (ikke på alle maskiner selvsagt, men på noen)

 

Det du her i en bisetning kaller "eksisterende maskinvare" kan være utstyr som det ikke er mulig eller ønskelig for bedriften å "oppgradere", og eneste utvei blir da å kjøre XP.

 

Jeg tror MS kunne tjent endel penger på å fortsatt tilby XP (altså selge XP) til kunder som vil ha det. Slik det er nå, blir det lett å begynne å snuse på Linux, og jeg har inntrykk av at mange gjør nettopp dette.

 

Et operativsystem som ble laget for 12 år siden er ikke optimalisert for dagens maskinvare.

 

Dårlig argument. Jeg sitter idag med XP på jobben, og jeg må innrømme at jeg opplever ikke noen begrensninger her. Det er ikke noe jeg ikke kan gjøre med denne maskinen som jeg kan gjøre med Windows 7. Sistnevnte er kanskje litt glattere og rundere i kantene, men utover det merker jeg egentlig ingen forskjell...

Lenke til kommentar

99% av dagens programvare er støttet av XP. Man kan ikke si det samme om Windows 8. Jeg kjører en heftig CPU, 4GB RAM og OCZ RevoDrive 120 GB PCIe RAID 0. Og bruker Windows XP. Går som smurt og aldri støtt på problemer. Brukere slår uansett av UAC, Action Center og annet tull som gjør brukeropplevelsen til et mareritt. Nå vet jeg ikke prosentantall som bruker XP i dag, men det er hvertfall et høyt tall. Håper Microsoft gir full støtte til operativsystemet noen år til!

 

4 GB RAM synes jeg er ganske lite... XP har heller ikke direkte støtte for SSD-er, som fører til at den kan dø tidligere på XP enn den ville gjort på Vista, 7 eller 8.

Lenke til kommentar

99% av dagens programvare er støttet av XP. Man kan ikke si det samme om Windows 8. Jeg kjører en heftig CPU, 4GB RAM og OCZ RevoDrive 120 GB PCIe RAID 0. Og bruker Windows XP. Går som smurt og aldri støtt på problemer. Brukere slår uansett av UAC, Action Center og annet tull som gjør brukeropplevelsen til et mareritt. Nå vet jeg ikke prosentantall som bruker XP i dag, men det er hvertfall et høyt tall. Håper Microsoft gir full støtte til operativsystemet noen år til!

 

har du ikke problemer med TRIM-støtte til XP ? har hørt at det ikke finnes TRIM-støtte på XP....

Lenke til kommentar

Tja. Mange bruker veteranbiler fordi de liker dem og de gjør det de skal. Men man kan ikke forvente at produsenten skal støtte dem med reservedeler i evig tid heller.

 

En veteranbil er vel pr.def. 30 år gammel, det er noe litt annet enn 12.

 

12 år kan høres mye ut for utålmodige internet-kids, men i forbindelse med dyr hardware trenger ikke 12 år å være mye i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempelvis så er ipv6 støtten veldig annenrangs i WinXP. Microsoft har implementert protokollen, men svært få av de innebygde tjenestene støtter å bruke den. Selv om protokollen er installert og maskinen har en ipv6 addresse får du ikke Remote Desktop eller fildeling (Samba) til å lytte på addressen.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk fremdeles bruker XP, med mindre grunnen er byråkrati og kompatibilitetsproblemer i store bedrifter. Dersom du bruker XP privat er du enten PC-ukyndig og ikke forstår bedre (foreldre og besteforeldre), eller så ønsker du egentlig å bruke linux.

Jeg må si jeg stusser over dette. Hva er grunnen til at en PC-kyndig ikke kan burde bruke XP? Hva er den store ulempen med XP? Jeg bruker selv Windows 7 hjemme og Windows XP på jobb, men jeg må ærlig innrømme at jeg ser ikke dette uten videre... Det er vel fullt mulig å foretrekke GUI'et til XP?

 

Forstår heller ikke hva dette har med Linux å gjøre. Det finnes vel ikke noen Windows-spesifikke fordeler (kompatibilitet, enkelt å bruke, etc) man får i Win7 men ikke i WinXP?

 

PS: Jobber i en liten, ikke stor bedrift, og anser meg selv som PC-kyndig, bare så det er sagt ;)

 

Edit@OmniDux: Endelig et konkret argument... I praksis gjelder dette bare hvis man ikke vil/har mulighet til å bruke IPv4 da?

Endret av Visjoner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...