Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg oppgraderte kameraet mitt til d7000, da dette skulle være veldig bra!

 

Jeg har hatt det i 3 mnd nå og er vikrelig ikke fornøyd med det.

Det tar fryktelig dårlige bilder.

 

Jeg har prøvd auto, uten blits, scene(alle kategoriene), M, A,S og P men finner ingen instilling som tar spesielt gode bilder. Det som er hovedproblemet er at kameraet ikke klarer å fokusere.

 

Om det fokuserer synes jeg bildene alikevel blir litt uklare(blusse) eller matte osv...

 

Slik som bildene jeg har lagt ut blir 95 av 100 bilder jeg tar.

 

Ute i dagslys blir heller ikke bildene så veldig mye bedre, om det er noe levende jeg tar bilde av. Spesielt ikke i fart, det nytter ikke..

 

Nå er jeg igrunn ganske så frustrert å vet ikke hvordan jeg skal bruke kamera for å kunne ta "normale" bilder.

trodde ikke det skulle være noen kunst å ta helt vanlige bilder.

 

Har også prøvd å nullstille kamera til ingen nytte.

 

er kameraet så avansert at det må en masse instillinger til for å kunne ta et fokusert og tydelig bilde??

post-280487-0-27783300-1357731575_thumb.jpg

post-280487-0-73039800-1357731732_thumb.jpg

post-280487-0-86213600-1357731750_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bevegelseuskarphet du har på bildene dine.

 

Bruker du den optiske søkeren eller skjermen når du tar bildene?.

 

Da grip kan også hjelpe.

 

 

Tror ikke jeg forstor spørsmålet her:-)

Jeg må se igjennom kameraet for å ta bilde, og ikke på skjermen. (tror ikke jeg kan ta bilde ved å se på skjermen?)

Lenke til kommentar

Det ser ut som en kombinasjon av lang lukkertid og at objektivet fokuserer litt bak motivet.

Prøv å ta bilder med kameraet på stativ, evt med blits og kortest mulig lukkertid, for å utelukke bevegelse som feil. Ta bilde av en linjal/meterstokk som ligger i 45 grader vinkel fra kameraet, fokuser på midten. Da kan du se hvor fokus blir liggende.

Sjekk at det ikke er for mange fingeravtrykk på objektivet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg forstor spørsmålet her:-)

Jeg må se igjennom kameraet for å ta bilde, og ikke på skjermen. (tror ikke jeg kan ta bilde ved å se på skjermen?)

 

Bevegelseuskarphet er vel fordi du har for lang lukkertid, altså at du ikke klarer å holde kamera stødig nok den tiden det tar å ta bilde, prøv med kortere lukkertid,eller sett kamera på stativ og se om ikke bildene blir bra da .

hadde selv D7000 og hatet det, dog ikke pga bildekvaliteten .

Lenke til kommentar

Jeg har bare sett på det første bildet. Der har du en brennvidde på 26mm og en lukkertid på 1/30. Det i seg selv er mer enn god nok indkasjon på at det er bevegelsesuskarphet som Nautica her også sier. En grunnregel her vil være å ikke ha lukkertid (for crop) som går under 1,5 ganger brennvidde. Altså på 26mm bør en minimum opp i ca 1/40 kanskje enda mer avhengig av fototeknikk.

 

Økt bevissthet i fht lukkertid og hvordan en står/holder kamera.

 

EDit: skal si folk er flinke/ivrige på å hjelpe :) 5-6 svar på 20 minutter :w00t:

Endret av Nelson09
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DSC_4677.JPG er en grov fokusbom, de andre er kraftig bevegelsesuskarphet. Kameraet har valgt normale instillinger. Bevegelsesuskarpheten er en brukerfeil, fokusbommen kan ha mange årsaker, inkludert brukerfeil.

 

Har objektivet stabilisator og har du glemt å slå den på? Det er en av få grunner til at du skal få mindre skarpe bilder på D7000.

 

Ut i fra bildene er det ingen tegn på at det er noe galt med kameraet. Du må ta flere testbilder og utelukke alle mulige feilkilder, inkludert ustødige hender.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg forstor spørsmålet her:-)

Jeg må se igjennom kameraet for å ta bilde, og ikke på skjermen. (tror ikke jeg kan ta bilde ved å se på skjermen?)

 

Liveview heter det og fungerer som nevnt over, anbefaler ikke og bruke det siden man holder kameraet mer ustødig og da kan få mer bevegelseuskarphet. Liveview bruker man helst i samsvar med stativ "makrofotografering" og i de situasjoner der man ikke klarer og sette øyet inntil søkeren.

 

D7000 er et verktøy og man burde ha en viss opplæring for og få fullt utbytte av kameraet, selv om man kjøper seg en kokkekniv kutter man ikke agurker like fort og fint som Hellstrøm :)

 

Guiden "blender, lukkker, iso og sånt" er lett og forstå og gi en god innblikk i dette, måten man holder kameraet på er også viktig for og få stabile resultater, se videoen over "Da Grip"

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kameraet har af som står på.

 

Jeg får prøve meg litt mer frem på M, med iso,blender og lukker å se.

 

Men hva bør det stå på for å ta bilder av feks hunder i lek ?

 

MF = manuell fokus, AF = autofokus, VR = stabilisering.

 

Actionbilder burde man bruke lukkerprioritert program og 1fokuspunk, hvis man ikke har et fint fokussystem i kameraet..

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

På DSC_4541.JPG hadde du beveget kameraet ca 10 piksler under eksponeringen. Lukkertiden var på 1/80, hvis det skal bli ganske skarpt så trenger du minst 1/800 i det tilfellet.

 

Siden brennvidden var 46 mm så burde det holde med rundt 1/100 hvis du er normalt stødig på hendene for å få skarpe bilder. Men det er ikke nok til å fryse bevegelsene til hundene når de beveger seg raskt.

 

Siden kameraet allerede brukte ISO1600 så var det ikke godt nok lys til at du ville kunne fått optimale bilder med et så lyssvakt objektiv. Det hjelper hvis du setter hvitbalansen manuelt til overskyet/klar himmel, da blir farvene bedre.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Man kan ikke skylde på D7000 for dårlige bilder (med mindre du har et defekt eksemplar, noe som neppe er tilfelle).

 

Det er vanskelig å ta gode/skarpe bilder innendørs eller andre steder med dårlig lys, uten en ekstra lyskilde. Fotografering er å fange inn lys. Du må forstå hva de ulike innstillingene gjør med bildet, det vil si hovedsakelighet lukkerhastighet, blenderåpning og ISO-verdi. Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge lukkeren er åpen, og hvis den er åpen lenge, rekker kameraet eller motivet å bevege seg mens lukkeren er åpen, og bildet blir derfor uskarpt. Spesielt problematisk når motivene beveger seg, f.eks. dyr som leker. Med stillestående motiver kan du i prinsippet bruke så langsom lukker som du vil og ta bilder i mørke, hvis kameraet ikke beveger seg vel å merke (på stativ).

 

For å få ned lukkertiden (øke lukkerhastigheten, f.eks. gå fra 1/30 sekund til 1/200 sekund, 1/200 er raskere) må man enten ha mer lys (blits eller på annen måte, skru på flere lamper, ta bilder i sollys osv), høyere ISO-verdi (lysfølsomhet, fører gjerne til mer kornete bilder), eller større blenderåpning (åpningen lyset slipper inn gjennom objektivet, større åpning betyr mer lys). Med objektivet ditt kan du glemme større blenderåpning. Høyere ISO enn 1600 er heller ikke så gunstig. Dermed står du igjen med mer lys. Det er i grunn blits som gjelder. Du kan bruke den innebygde blitsen, og den fungerer bra, men gir lys rett i fleisen på motivet, og det fører til skygger og ikke de absolutt beste bildene. En ekstern blits kan du vinkle og sende lyset i en annen retning, men lyset reflekteres (f.eks. fra taket) og treffer motivet likevel, fra en annen vinkel. Dette gir bedre bilder.

 

Å ta bilder innendørs av hunder i lek uten blits er nesten håpløst. Selv med et objektiv med stor blender (f.eks. 1.8, lavere tall betyr større åpning) kommer du til å slite med det med mindre du har veldig bra belysning i huset ditt. Uansett kamera (selv om noen kameraer kan skru opp ISO veldig høyt for å kompensere). Det er et fotografisk prinsipp at du må ha nok lys, ikke en feil ved D7000.

Lenke til kommentar

 

D7000 er et verktøy og man burde ha en viss opplæring for og få fullt utbytte av kameraet, selv om man kjøper seg en kokkekniv kutter man ikke agurker like fort og fint som Hellstrøm :)

 

Guiden "blender, lukkker, iso og sånt" er lett og forstå og gi en god innblikk i dette, måten man holder kameraet på er også viktig for og få stabile resultater, se videoen over "Da Grip"

 

Støtter denne. Den guiden er ganske så bra, og fotografering i situasjoner med lite lys krever en del ekstra av fotografen.

 

Utover dette vil jeg varmt anbefale å vurdere å kjøpe litt lyssterk fastoptikk, som gir deg mye bedre muligheter i situasjoner med lite lys. Nikon AF-S 35mm 1.8 DX koster bare rundt 1500 nytt og er en knallbra kombinasjon med D7000. Knivskarpt og latterlig mye for pengene.

Lenke til kommentar

Bare ikke glem at med lyssterke objektiver brukt på full åpning blir dybdeskarpheten liten, og det blir dermed mindre som kommer i fokus. Eneste mulighet for å få skarpe bilder med god dybdeskarphet av lekende hunder er da å øke ISO, som selvsagt vil gi mer støy i bildet.

 

En søt tollerhvalp, forresten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...