Gå til innhold

Bygget hele PC-en i en vindtunell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folding@home er et noe lignende Distributed Computing verdensomspennende nettverk, som i tillegg til kreft også forsker på alle kjente demenssykdommer.

 

Jeg har gående 4 stk. 4P servere som er dedikert til folding. Dette er 3 stk. G34 Opteron og en E5 Xeon server. Sistnevnte er bestykket med 4 x E5-4650 CPUer på 3.1GHz og kjøles også i vindunnell som i eksemplet over. Vil tro denne alene yter omtrent som 11 slike som er nevnt i artikkelen over. Bildene under viser maskinen uten og med vindtunnell montert. Strømforbruk er 725W ved 100% load.

post-53451-0-09484400-1357576139_thumb.jpg post-53451-0-45614800-1357576250_thumb.jpg

Bildene er høyoppløselige, trykk for å forstørre.

Serveren er en Supermicro Superserver 8047R-TRF+ identisk med denne:

http://www.supermicr...-8047R-TRF_.cfm

 

Sammenlignet med den øvrige verden har vi et relativt stort foldingmiljø i Norge. Laget jeg folder for heter Team hardware.no og vi har eget forum på diskusjon.no her: http://www.diskusjon...pic=254688&st=0

 

På verdensbasis er vi nr. 15 og vi klatrer stadig opp over lista, og venter å innta plass 10 i løpet av 14 - 16 måneder. Alle er veldig velkommen til å hjelpe oss med det, samtidig som at forskningen støttes.

Endret av -alias-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uff ja, for å blåse vekk støv er mye jobb. Det kommer støv i vannkjølte systemer også vettu.

 

Denne vindtunnelen kommer til å skape ganske mye statisk elektrisitet. Så støvpartiklene blir elektrisk ladet og vil suge seg fast på alt, Kan jo hende han har tatt høyde for det ved å belegge vindtunnelen med noe som forhindrer dette, men har ikke klart å finne noe info om det fra artikkelen.

Lenke til kommentar

Sistnevnte er bestykket med 4 x E5-4650 CPUer på 3.1GHz og kjøles også i vindunnell som i eksemplet over. Vil tro denne alene yter omtrent som 11 slike som er nevnt i artikkelen over.

...

Var ikke klar over at du hadde laget en vindtunnel for denne. Det er vel derfor du har sagt at den bråker en del... :)

 

Dine (og flere andre av hardware.no's folding@home medlemmer) sine maskiner med kjøleløsninger hadde nok vært vel så interessante som denne artikkelen... :green:

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Ikke bare bruke vannkjøle? Mye mindre bråk, og bedre temperatur.

 

I decided to build the wind tunnel to see just how far I could push air cooling. I've got a different water cooled computer that is fun to play with, but I really was interested in seeing just how far air cooling could be pushed.

 

The system is surprisingly quiet, well at least compared to my other air-cooled computer. My other system uses four 140mm intake fans for airflow and it registers around 75-77 decibels. That system creates roughly 350 CFM worth of intake airflow.

 

The wind tunnel system with its single large fan is only around 65-67 decibels and creates roughly 1200 CFM worth of airflow. So more than 3 times the airflow but much quieter. The single large fan can turn at a much slower RPM and still move much more air than the smaller fans moving at a much higher RPM.

Lenke til kommentar

Men hvorfor? Jeg har også en i7 3770K @ 4,5GHz. Med Noctua ND-H14 ligger jeg på rundt samme temperaturer som denne karen har. Mitt GTX 680 kjører også på 1225MHz

 

The purpose was to see just how far I could push air cooling. Currently I believe the CPU temperatures are being limited by the Ivy Bridge heatspreader issues.

 

Ivy Bridge uses a conventional TIM (thermal interface material) between the CPU die and the heatspreader. This was long thought to be the issue with heat transfer issues and why Ivy Bridge ran so much hotter than Sandy Bridge. However, its been confirmed on numerous sites that the issue is actually the distance between the cpu die and the heatspreader. By delidding the cpu and replacing the factory Intel TIM with something better the ability to lower CPU temps as much as 20-25c degrees is possible.

 

The reason for this is less because of the TIM and more because of the reduction in distance between the CPU die and the heatspreader. By reducing this gap and allowing much more efficient heat transfer it's possible to significantly reduce temps.

 

Knowing this was the case I didn't bother aggressively pursuing my CPU overclock initially, I just set it at an easy overclock and left it. I played a lot with air speed, air temperature, coolers, and none of them showed any great gains in reducing temps. I believe that the CPU cooler is limited currently by the heatspreader to die issue present in Ivy Bridge cpus.

 

Because of this my plan is to delid my processor and then test. I think my adding cooling capabilities will then allow me to hopefully clock much higher. I'm hoping for at least 4.8 GHz. Ivy Bridge CPUs have a pretty big voltage wall, so I'll have to see when I hit that .

Lenke til kommentar

Ingen vedlikehold? Tenk på alt det støvet som blir slynget over komponentene med tanke på den kraftige vifta. Må nok rengjøres oftere enn en vanlig pc.

 

I added a fan filter to the inlet. It's kind of like a giant nylon legging material. They make them for box fans that go in windows to filter the outside air from getting blown inside. It's pretty effective, seems to filter the dust good while at the same time not being very restrictive to flow.

Lenke til kommentar

Hmmm.... Rim driven fans (ytterkantdrevne vifter? :huh: ) hadde jaggu vært noe! Siden vifta drives av elektromagneter på "utsiden" av propellen vil jo hele opplegget bli fullstendig lydløst og vibrasjonsfritt i tillegg til at en sånn viftestørrelse som i artikkelen kan drives ved svært lav RPM.. Gurgle!

 

Ed: Rim driven props/thrusters:

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar

Litt merkelig at han har valgt å beholde viftene på CPU-kjøleren, men det er kanskje godt å slå av monsteret innimellom.

 

Systemet hadde i mine øyne vært mye mer spesielt uten vifter på kjøleribbene, ihvertfall på CPU. Skjermkortene hadde det nok blitt verre med. Likevel en artig idé :)

Lenke til kommentar
Var ikke klar over at du hadde laget en vindtunnel for denne. Det er vel derfor du har sagt at den bråker en del... :)

 

Dine (og flere andre av hardware.no's folding@home medlemmer) sine maskiner med kjøleløsninger hadde nok vært vel så interessante som denne artikkelen... :green:

 

Den er født med vindtunnell akkurat slik bildet viser, og den er effektiv nok siden temperaturene på varmeste core ikke overstiger 45 Celsius. Ulempen er at den avgir støy omkring 70dBA ved en romtemperatur på 20. Den har nå kjørt uten stopp siden månedskiftet august/september 2012, og det eksisterer omtrent ikke støv på CPU kjøleblokkene, så jeg antar at farten på lufta gjennom tunnelen medvirker til at støvet ikke fester seg i noen særlig grad. Min plan er imidlertid å finne en annen måte å kjøle den på slik at jeg kan ha den inne. Vannkjøling er et alternativ, men radiatorer må plasseres utenfor kassen, og der ligger problemet. Jeg får foreks ikke plass til Noctua NH-D14 luftkjølere inne i kassen, og ikke tror jeg det ville funket heller med så lite luft i kabinettet.

Lenke til kommentar
Ikke bare bruke vannkjøle? Mye mindre bråk, og bedre temperatur.
Godt poeng, men dette handler om skape noe unikt, noe ingen andre har. Pluss, ingen vedlikehold. Ja takk, når som helst over vannkjøling!

 

når sist trengte vann kjøling mer vedlikehold? vifte må fjernes for støv oftere for og være mer effektiv ein vann kjøling (etter min erfaring, så lenge ikkje er noe gale med vannkjølingen elelr bruker springvatn)

 

vil ikkje kalle dette veldig "unikt" siden dette er gjort mange ganger før (spesielt tidligere på 1990 talet) men i det minste er ikkje denne på 5 m :p

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...