Gå til innhold

Feil bruk av Facebook kan være oppsigelsesgrunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

syns ikke noen bedrift har noe med hva man gjør på fritiden. snakke om andre ansatte er jeg enig i men om jeg sier at jobben min suger på facebook utenfor arbeidstiden så burde ikke jobben kunne gi reprisalier da det strengt talt er overvåkning å undersøke hva ansatte sier i fritiden..

 

Man vil jo ha motiverte ansatte - ikke noen som jobber der bare for å jobbe.

Lenke til kommentar

syns ikke noen bedrift har noe med hva man gjør på fritiden. snakke om andre ansatte er jeg enig i men om jeg sier at jobben min suger på facebook utenfor arbeidstiden så burde ikke jobben kunne gi reprisalier da det strengt talt er overvåkning å undersøke hva ansatte sier i fritiden..

 

Spørs hvordan du ordlegger deg. Hvis det på din facebookside ikke fremgår hvor du jobber, så burde ikke et utsagt som "jobben min suger" skape noen problemer for deg. Hvis da ikke sjefen din står på vennelista di...

 

Men straks du slenger med navnet på bedriften i kommentaren din, er du på dypere vann. Da er sjansen stor for at noen av dine overordnede får vite det, med alle de tingene dette fører med seg.

Lenke til kommentar

Jeg har sett følgende scenario, du sitter on call og må sitte der tilgjengelig for kundesupport og det er ikke alltid pågangen er like stor.

Du må sitte der, alternativet er å tvinne tommeltotter, jeg ser da at musikk dras fram og selvsagt Facebook.

 

Så hvor grensen går varierer etter jobben, men er man smart så bruker man Facern og andre, så lite som mulig og helst ikke ha en profil.

Gjør det også vanskeligere for snokende arbeidsgivere å gjøre seg opp en forhåndsmening om deg når du søker ny jobb.

Lenke til kommentar

007CD har et godt poeng. I mange jobber har man mye dødtid, og den fylte man kanksje før i tiden med kryssord, aviser og litt kaffe. I dag kan man i stedet få tiden til å gå med tjenester og apps på mobilen og PC, og Facebook er en av dem.

 

Dessuten er det vel neppe mange som er 100% i fokus på jobben 100% av tiden de er på jobb. Vi er mennesker, ikke roboter. Man må ha litt pause og variasjon, gå litt og prate med andre. Er man ensom på jobb kan man lett forstå at folk finner frem Facebook.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Mennesker er jo glad i sladder.

 

Man tilbringer store deler av døgnet på sin arbeidsplass. Det er da naturlig at hver dag ikke er noen dans på roser. Enkelte bedrifter kan ha problemer med å forstå slikt, og man skal til en hver tid yte maksimalt. Slikt kan man i værste fall bli utslitt av, med alt forventningspresset.

 

At facebook er så offentlig er jo et dilemma.

 

Det du sier om bedriften kan jo være dårlig PR.

Det du sier om deg selv og forholdet til bedriften, det er slikt man gjerne kan fortelle en bestevenn ansikt til ansikt. Facebook er ansikt til ansikt, men med offentlighetens tilstedeværelse. Det er jo der problemet ligger.

 

ER litt enig i den som nevnte at det kan grense til overvåkning om bedriften leser din facebook profil. Men om bedriftsnavnet dukker opp i et Google-søk, og det leder til en kommentar fra et sosialt nettsted, så forstår en gjerne at bedrifter bryr seg litt.

Lenke til kommentar

Man vil jo ha motiverte ansatte - ikke noen som jobber der bare for å jobbe.

Jeg tror jakten på motiverte ansatte er en massiv 'goose chase' som bare bidrar til mistrivsel. Få jobber vekker nok interesse til å være en motivasjon i seg selv, og desto mindre når det gjelder lavtlønnede stillinger.

 

Det skal en ganske enkel personlighet til for å være engasjert i en jobb bak kassa på bunnpris. Penger motiverer, og man får det man betaler for.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Spørs hvordan du ordlegger deg. Hvis det på din facebookside ikke fremgår hvor du jobber, så burde ikke et utsagt som "jobben min suger" skape noen problemer for deg. Hvis da ikke sjefen din står på vennelista di...

 

Men straks du slenger med navnet på bedriften i kommentaren din, er du på dypere vann. Da er sjansen stor for at noen av dine overordnede får vite det, med alle de tingene dette fører med seg.

 

Jeg vet. Det er dette jeg ikke liker.

 

De fleste sjefer legger til folk for å se hva de gjør og sånt, derfor så slettet jeg facebooken min for da kan ikke sjefen mase på request for å sjekke hva jeg gjør.

 

syns også det er rart at man skal kunne få seriøse konsekvenser for å klage generelt om arbeidsplassen hvis man har hatt en dårlig dag.. det er mange som trenger en utblåsning til tider :p

 

Man vil jo ha motiverte ansatte - ikke noen som jobber der bare for å jobbe.

 

Fortsatt ikke lov å overvåke personer. Og mange steder får klager fordi de sjekker facebook og generelt gjør en dårlig jobb med arbeidsmiljøet. er minst like viktig at arbeidsplassen gjør tak for at folk trives som jobben personene gjør.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Om du ikke tørr å si direkte til sjefen at jobben suger, så bør du ikke poste det på FB.

Det er ingen problemer å jobbe 100% av tiden man er på jobb og der er ingen problemer med å finne noe å gjøre.

Lenke til kommentar

det er ingen grunn overhode til å være på facebook på jobb. folk som gjør det kan spørre seg selv om de har fått noe produktivt ut av det. hva med heller å åpne facebook når arbeidstiden er over? de som mister jobben over facebook har bare seg selv å takke

 

Pauser skal man selvsagt ha innimellom, det er lovfestet. I disse pausene må man kunne gå på facebook hvis man ønsker det.

 

Å akseptere friend request fra sjefen syns jeg høres litt i overkant ut hvis det ikke har blitt en god venn. Ingen sjef kan kreve å få dette innsynet. Personlig ville jeg nok akseptert, da jeg stort sett bruker facebook for å sjekke andres profiler, ikke for å oppdatere min egen. Har neppe mer enn 10 wall posts på tre år. Hadde jeg derimot skrevet mye rett fra levra hadde jeg garantert trykket nei, eller begrenset tilgangen til sjefen.

Lenke til kommentar

syns ikke noen bedrift har noe med hva man gjør på fritiden. snakke om andre ansatte er jeg enig i men om jeg sier at jobben min suger på facebook utenfor arbeidstiden så burde ikke jobben kunne gi reprisalier da det strengt talt er overvåkning å undersøke hva ansatte sier i fritiden..

 

Å poste på Facebook er som å stå på torget med ropert. Står du utenfor kontoret ditt med ropert og erklærer at arbeidsgiveren din suger så er det ikke overvåking at arbeidsgiver hører det og at det får følger for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å poste på Facebook er som å stå på torget med ropert. Står du utenfor kontoret ditt med ropert og erklærer at arbeidsgiveren din suger så er det ikke overvåking at arbeidsgiver hører det og at det får følger for deg.

 

han har like lite rett i det da. Er faktisk ikke lovlig at dine meninger privat(ropert er fortsatt din private mening).

 

Det neste blir at du ikke kan stemme noe annet enn det sjefen stemmer fordi du snakker om det på facebook, ytringsfrihet er det viktigste vi har og hva du mener privat så lenge du gjør jobben din bra har ingen i verden noe med. er ikke ulovlig og mislike sjef/arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er så farlig med å ha personlige meninger. Det angår ikke jobben i det hele tatt.

 

Selvsagt angår det jobben når man kommer med påstander om at jobben suger, i et offentlig forum som Facebook. Har man et problem med/på jobben, så får man enten ta det opp i de rette kanaler (med sjef, tillitsvalgt, e.l.) eller finne seg en annen jobb som ikke suger så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...