Gå til innhold

Test: Hello Vino


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av en eller annen grunn så assosierer jeg vinsmaking og "hvilken vin / øl som passer til ditten og datten" snakk med homøopati. Skulle gjerne sett vitenskaplige bevis på hvorfor en type drikk anbefales sammen med en type mat. Og hvorfor en drikk laget av fermenterte druer? Hvorfor er fermenterte druer i en monopolsituasjon som finere drikke til mat i vesten?

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så assosierer jeg vinsmaking og "hvilken vin / øl som passer til ditten og datten" snakk med homøopati. Skulle gjerne sett vitenskaplige bevis på hvorfor en type drikk anbefales sammen med en type mat. Og hvorfor en drikk laget av fermenterte druer? Hvorfor er fermenterte druer i en monopolsituasjon som finere drikke til mat i vesten?

 

Det er jo ikke annet enn flere personers mening, det skal vel vanskelig gjøre å vitenskaplig bevise at en drikk er bedre enn en annen til en gitt matrett.

At mange vil synes et bittert øl er godt til feit mat, da bitterheten renser ganen for fettbelegget, tror jeg nok. Det betyr jo ikke at det er vitenskaplig bevist at en india pale ale er best til pinnekjøtt f.eks, sjøl om jeg mener det.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så assosierer jeg vinsmaking og "hvilken vin / øl som passer til ditten og datten" snakk med homøopati. Skulle gjerne sett vitenskaplige bevis på hvorfor en type drikk anbefales sammen med en type mat. Og hvorfor en drikk laget av fermenterte druer? Hvorfor er fermenterte druer i en monopolsituasjon som finere drikke til mat i vesten?

 

Jeg foreslår at du tar deg en smaking med fire totalt forskjellige viner/øl til en litt krevende matrett, da finner du sikkert fort ut at en skiller seg ut :-)

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du tar deg en smaking med fire totalt forskjellige viner/øl til en litt krevende matrett, da finner du sikkert fort ut at en skiller seg ut :-)
Hva er en litt krevende matrett? Drikker heller mineralvann til maten, slik at munnen er ren for å kunne ta imot smaker.

Hold deg til det du selv synes er best, jeg foreslår bare at du prøver det slik at du får svar på ditt eget spørsmål. Den beste måten å finne riktig vin til mat er å smake selv. Noe krevede er gjerne sterkt krydret asiatiske retter eller vilt med kraftig saus.

 

 

Lenke til kommentar

Hold deg til det du selv synes er best, jeg foreslår bare at du prøver det slik at du får svar på ditt eget spørsmål. Den beste måten å finne riktig vin til mat er å smake selv. Noe krevede er gjerne sterkt krydret asiatiske retter eller vilt med kraftig saus.

Vel, det jeg egentlig lurer på er om en hel del mennesker virkelig kan foretrekke den ene druedrikken framfor den andre, når det er så små nyanser mellom dem (kjenner mange som foretrekker rødvin rett fra kjøleskapet, gjerne rett fra kartongen, til maten haha). Smak er noe tillært / vane, er det ikke det?
Lenke til kommentar

Selvsagt er smak noe tillært, mandela. Det er også fullstendig subjektivt. Men folk er like, og spiser mat sammen, og da oppstår det gjerne en viss konsensus om hva som er god mat, og hva for slags vin som passer til forskjellige matretter.

 

Selvsagt finnes det også folk som bare er uenige med alle andre, og mener maten og vinen som alle andre skryter over er helt forferdelig, men disse menneskene er bare innskrenkede kverulanter, og blir gjerne ikke invitert på nytt.

Lenke til kommentar

Selvsagt er smak noe tillært, mandela. Det er også fullstendig subjektivt. Men folk er like, og spiser mat sammen, og da oppstår det gjerne en viss konsensus om hva som er god mat, og hva for slags vin som passer til forskjellige matretter.

Med tanke på at det er ganske så ulike matkulturer i forskjellige land, vil man da kunne tro at vinanbefalingene og vinpreferansene være sprikende slik som matkulturen mellom landegrensene. F.eks, hvis man forenkler veldig, så er nordmenns ganer mer tilpasset søt mat i forhold til f.eks. sentral og østeuropa. Vil det ikke da være merkelig om det finnes en konsensus mellom landegrensene om hva som er god vin og hva som passer til hva?
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...