Gå til innhold

Raskere SATA er på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I praksis er jo SATA III ganske så kjapp, problemet er "bare" at det kun er på de aller nyeste hovedkortene at man faktisk får 2 porter med full SATA III-hastigher, og resten er "fake". Hvis man f.eks. hadde 4 eller flere (gjerne 8) porter med full SATA III hastighet, kunne man benyttet mer enn 2 SSD-er for økt ytelse. Men selv med 2 SSD-er av det kjappere slaget får man per i dag så god ytelse at det kanskje ville vært mer fornuftig å hatt flere arrays eller bare større disker.

 

Når det er sagt, så er det fint å se at utviklingen går videre, men denne nye typen tilkoblinger ser litt kronglete ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har et ønske om at harddisker i en nær fremtid trekker strøm igjennom samme kabelen som data blir overført så det blir mindre kabler å holde styr på. Kanskje ikke så aktuelt for hvermansen som har en, kanskje 2 disker. Men med 5-6 disker blir det mye rot.

Endret av Thor.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har et ønske om at harddisker i en nær fremtid trekker strøm igjennom samme kabelen som data blir overført så det blir mindre kabler å holde styr på. Kanskje ikke så aktuelt for hvermansen som har en, kanskje 2 disker. Men med 5-6 disker blir det mye rot.

 

Med Sata Express blir det kun en kabel, men en konnektor for strøm og en for signaler neddi selve slot'en.

 

SATA-Express-Cables.jpg

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg er treg, men jeg skjønte ikke helt kontakten. Den med pcie-kabel går til EN disk? Isåfall havner vi på floppy size rent fysisk, og det er ikke helt bra... da blir det dårlig med plass om en skal ha 8 kontakter, som er vanlig i disse dager. Den blå PCIe-SATA virker mer intuitiv, men igjen virker det som at en SATA Express-kontakt bare kan kobles til EN disk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et ønske om at harddisker i en nær fremtid trekker strøm igjennom samme kabelen som data blir overført så det blir mindre kabler å holde styr på. Kanskje ikke så aktuelt for hvermansen som har en, kanskje 2 disker. Men med 5-6 disker blir det mye rot.

Dette kan lett gjøes med å kombinere strøm og sata kontakten.

Årsaken til at det ikke gjøres på starsonære er at du ofte har 6-8 hardisk kontakter, da måtte hovedkortet være i stand til å levere strøm til de mest strømkrevende diskene og denne funkjonen ville vært bortkastet for de som har en disk.

 

Syntes den raden med kontakter du kobler til diskene fungerer gret nok. bruker du ei bakblate så er det unasett kun en kontakt.

 

Lenke til kommentar

ville dette da ikke kreve ekstra strømbaner på hoved-kortet også ?

 

Hvis det er PCIe dem bruker, så er det allerede spesifisert at det skal være strøm i disse. Skjermkort kan trekke opptil 75 watt fra hovedkortet, noe som brde være mer enn nok for å starte 5 stk 15k SAS, eller 20 stk SSD, kommer ann på hvor mye disken trekker.

 

Jeg er mer nysgjerrig på båndbredden, hvis den deles med skjermkort o.l., da det har vært snakk om at den båndbredden som er i dag er egentlig for liten.

Lenke til kommentar

her synes jeg at utviklingen går mye frem og tilbake

Hvis jeg ikke husker for mye feil så brukte man samme kontakt enten det var grafikkkort eller andre enheter før

senere fat man ut at man tregete egen busser for grafikkkortet for unngå flaskehalser.

Da fant man opp vesa localbus og senere AGP

etter det så skulle plutselig igjen bruke en felles tilkobling

 

Og nå ser det ut som man enda en gang må øke overføringshastigheten for å unngå en flaskehals for grafikkkort og disker

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt skeptisk til det å dra strøm til HDD motorene på banene til HK, el motorer uansett hvor små lager rippel.

Hva med vifter? Disse er også koblet hovedkortet i en eller annen form, om det er direkte til en FAN-kontakt eller på grafikk-kortet. Og diskene er jo koblet til PSU fra før. Men jeg er ganske sikker på at rippel både fra vifte og HDD allerede er kanselert eller tatt hånd om på en eller annen måte.

 

Du får vifter som trekker godt mer enn 30 watt, og selv disse serverviftene skaper ikke rippel-problemer :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...