Gå til innhold

3D og 2D med samme objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NX300 har fått ny APS-C CMOS-sensor med 20,3 megapiksler

Sikker på at ikke "ny" bare er villedende prat fra markedsførerne?

 

Hva er forresten oppløsningen på AMOLED-skjermen? Jeg fant det ut: 800x480 punkter med 2 "dots" per piksel RGBW.

 

Spennende konsept med 2D/3D objektiv. Så vidt jeg forstår tas dette opp som to eksponeringer etter hverandre slik at bevegelser vil gi forskyvelser og muligens feil plassering i 3D-bildet. Lurer på om det går ut over fps på filmdelen og hvor lang forsinkelsen mellom stillbildene er. Lurer også på hvilken teknikk de velger å vise 3D-bildene i?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I følge Imaging resource er det vist en Samsung-utviket teknologi som minner om teknologien til I See 3D.

 

Smaller-Ray-Diagram.gif

 

Jeg ser for meg at det kan gi en uvanlig dobbel halvmåne-bokeh i 3D modus.

 

Slik ser objektivet ut, uten kamera:

 

zhop-3dlens-s.jpg

 

Egentlig ganske imponerende at de klarer f/1,8 med et slikt objektiv, når Panasonic bare klarte f/12 med sitt 3D objektiv. f/1,8 gjelder vist bare 2D-modus. Intuitivt og ut fra bildene vil jeg gjette på at blenderdiameteren litt mer enn halveres i 3D-modus. Altså rundt f/4. Mulig den er fast også. I 2D-modus går den fra f/1,8 til f/22. De to blenderne vil dermed gi et 3D-perspektiv tilsvarende øyer med ca 11 mm innbyrdes avstand. Mer interessant:

 

The 3D videos are recorded at the Samsung NX300's maximum Full HD frame rate of 60 progressive-scan 1,920 x 1,080 pixel frames per second, but with one or the other LCD shutter active at 1/60th second intervals, so that you effectively end up with two 1080p30 streams providing left and right-eye views. These streams can be saved in one of two menu-selected formats: either for side-by-side viewing, or as a single file with interleaved views for each eye on subsequent frames. 3D videos use the same H.264 compression which the NX300 uses for its 2D videos. You can also save 4.1-megapixel 3D still images in MPO (Multi Picture Object) format, which is essentially two JPEGs wrapped in a single container, which allows you to extract a single-eye view at a later time, if needed.
Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...