Gå til innhold

Slik blir Ubuntu-mobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tankeleser! :)

 

Jeg skal definitivt oppgradere fra Bada til Android og bruke Ubuntu for Android. Nå starter bare jakten på den rette telefonen for jobben.

 

Dette virker svært fristende. Særlig biten med at man kan få det beste fra to verdener og i tillegg synkronisere det med en tredje (den skikkelige PCen) via Ubuntu One.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ubuntu på Android er interessant, men må dunke hodet litt i veggen av ubtuntu som eget mobiloperativsystem. Vi trenger ikke flere av dem! Spesielt ikke et som tydeligvis ikke har en drit å by på, for alt som nevnes her finnes jo allerede til Android/iOS.

 

Men, det er alle selskpers rett å drite på draget så mye de vil.

Lenke til kommentar

Dette høres helt fantastisk ut. Endelig en GNU/Linux-mobil med stort fokus fra leverandør. N900 og tilsvarende fra Nokia var omtrent bare testenheter og Android har ikke GNU, men her kan vi endelig få et system med potensiale langt utenfor det av de andre begrensede telefonene som er på markedet. Jeg gleder meg til å (igjen) ha en ekte datamaskin i lommeform, men denne gangen med maskinvare i toppklasse som vil gjøre transparent cross device computing mulig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

«Låseskjermen» ser veldig interessant ut! Men, jeg trodde litt av poenget med en låseskjerm var å forhindre at noe blir gjort på telefonen mens den f.eks. ligger i lomma?

 

 

Jeg håper at BlackBerry 10, Windows Phone 8 og Jolla Sailfish eller Ubuntu OS tar over Apple på SmartPhone markedet

 

Jeg håper de du nevner får stor nok markedsandel til å overleve (personlig er jeg veldig nysgjerrig på Windows Phone 8), men jeg har ingen ønsker om at Android skal forsvinne. Jeg forstår ikke hatet mot iOS og Apple enkelte viser i hver eneste tråd, selv tråder som i utgangspunktet ikke har noe med dette å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På OMGubuntu sier de i hvert fall så, men ikke hvilke mobiler som det i tilfelle kan installeres på. Regner med at det kommer mer informasjon om det senere. Konseptet med Ubuntu til telefoner er veldig spennende. Det er et tøft marked å komme seg inn i, men for de av oss som allerede bruker Ubuntu på PCen er dette veldig hyggelige nyheter. I tillegg er det strålende at de har valgt å bruke Qt, QML og HTML5 som utviklerverktøy. Det lover godt for Qt på mobile enheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

«Låseskjermen» ser veldig interessant ut! Men, jeg trodde litt av poenget med en låseskjerm var å forhindre at noe blir gjort på telefonen mens den f.eks. ligger i lomma?

 

I utgangspunktet ja, men det er jo et noe mindre problem nå om dagen da kapasitive berøringsskjermen mer eller mindre trenger kroppskontakt for at skjermen skal reagere. Tynne bukser er jo et problem da :p Men for min del har låseskjermen nærmest blitt en hurtigtilgangspanel, og der kan andre OSer ta seg en banan motfor det som er mulig med tredjepartsprogramvare på Android.

 

 

Jeg håper de du nevner får stor nok markedsandel til å overleve (personlig er jeg veldig nysgjerrig på Windows Phone 8), men jeg har ingen ønsker om at Android skal forsvinne. Jeg forstår ikke hatet mot iOS og Apple enkelte viser i hver eneste tråd, selv tråder som i utgangspunktet ikke har noe med dette å gjøre.

 

Helt enig. Har en Android mobil og en iPad mini, og begge to har fordeler som gjør dem nødvendig for min bruk. Skriver om begge to på nettet, og opplever stadig at mens Android-poster får være i fred fra iOS-elskere, går det nesten ikke en eneste iOS post uten at en eller annen Android fanboy skal poengtere hvor mye bedre Android liksom er.

 

Ubuntu for mobil har jeg dog null tro på. Mange mobile OSer som har gått dukken de siste årene. WebOS (Palm), WebOS (HP), Playbook OS, Grid (eller hva det het, OSet til de som styrte med den Crunchpaden), Maemo, det andre styret Nokia drev med før WP8, osv. Man ser en markant nedgang i tilgjengelig programvare for OSer etterhvert som man beveger seg fra iOS, til Android, til Windows Phone. Det blir et veldig styr for utviklere når det kommer flere OSer på banen, mas om å støtte alle, og nedsatt support for kjerneOSene på grunn av alle de rare. Derfor ser jeg heller at Ubuntu konsentrerer seg om å gjøre Ubuntu for Android tilgjengelig som en tredjepartsløsning (var vel snakk om at det kun ville fungere fra produsent da det først kom?) og dropper ubuntu for mobile.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at mange er så skeptiske til en til aktør på markedet og drar frem "vi trenger ikke flere", eller "enda mer oppdeling av apps og utviklere". Og da ikke bare her i tråden, men andre steder også.

 

Med Ubuntu native på mobilen vil man kunne kjøre utrolig mye spennende som man allerede har på desktop. Husk at brorparten av programvare til Linux er open source og lett kan brukes på forskjellige plattformer.

 

Tittet også litt på min HTC Desire som kjører stusselige Android 2.2, og det er faktisk ikke en eneste jeg app jeg bruker som jeg anser som unik for smarttelefoner. Jeg finner enten samme program i annet format eller tilsvarende på PC, gjerne hvor appen er en kjipere versjon.

Blir dermed dette gjort bra, hvor mange kan i stor grad utnytte i utgangspunktet programmer som er å anse som desktop programmer, da med eller uten (små?) endringer, tror jeg det kan gå fint.

 

Spiller man ikke populære mobilspill eller er avhengig av snapchat o.l. er det ikke så veldig mye som gjør en smarttelefon unik mtp. dens software som en skulle kanskje tro.

 

Skjønner forøvrig heller ikke hvorfor dere endret til "Linux-mobilene". Dette er misvisende og sier lite om hva det er snakk om. Det er bedre å bruke Ubuntu-mobilene, slik som det originalt var.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig lekkert! Jeg går egentlig og venter på en W8-telefon som kan erstatte iPhonen, men nå ble jeg nestet fristet til å gi Ubuntu en sjanse.

 

Akkurat det med "velkomstskjermen" syntes jeg dog var noe overdrevet. Jeg ser ikke forskjellen på den og hvilken som helst låseskjerm. Det hadde vært fint med mer informasjon på den.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke flere av dem!

 

Hver enkelt av oss er kanskje best tjent med å forholde oss til bare ett mobil-OS. Derimot er markedet som helhet tjent med mer konkurranse. Jeg foretrekker konkurranse mellom minst 6-8 likeverdige aktører fremfor 2 som kriger om et monopol. Siden ubuntu-løsningen ikke er noe frittstående alternativ tilfører den dessverre lite i denne sammenhengen.

 

Lenke til kommentar

Akkurat det med "velkomstskjermen" syntes jeg dog var noe overdrevet. Jeg ser ikke forskjellen på den og hvilken som helst låseskjerm. Det hadde vært fint med mer informasjon på den.

 

Enig, skjønte heller ikke helt det...

Er ikke poenget med låseskjermen nettopp att man skal se tydelige ikon/varslinger for ny mail/SMS/tapte anrop osv, samt klokke/dato da ??

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...