Gå til innhold

Her får de med Aspergers hjelp ut i IT-livet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kjempe bra at bedrifter viser slik initiativ, håper det blir laget flere bedrifter som dette!

 

Men noe man skal huske på når det kommer med Asperer Syndromet (som artikkelen fremhever) er at disse individene faktisk er genier, og at de derfor bør få utbytte av sitt intellektuell.

 

Et kult fakta er at NASA faktisk har i en årrekke vært en arbeidsplass med en stor prioritet for dem med syndromet.

Lenke til kommentar

Men noe man skal huske på når det kommer med Asperer Syndromet (som artikkelen fremhever) er at disse individene faktisk er genier, og at de derfor bør få utbytte av sitt intellektuell.

 

Det stemmer ikke. Det å være klinisk tilbakestående ekskluderer diagnosen, men man kan være både litt dummere enn vanlig, helt vanlig, smartere enn vanlig og et geni og få diagnosen. (Men det er alikevel noen behandlere som ikke kan jobben sin godt nok og gir diagnosen til tilbakestående). Det er ikke flere genier blant Aspergere enn i normalbefolkningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det stemmer ikke. Det å være klinisk tilbakestående ekskluderer diagnosen, men man kan være både litt dummere enn vanlig, helt vanlig, smartere enn vanlig og et geni og få diagnosen. (Men det er alikevel noen behandlere som ikke kan jobben sin godt nok og gir diagnosen til tilbakestående). Det er ikke flere genier blant Aspergere enn i normalbefolkningen.

 

Og hvor har du påstandene dine fra?

 

Assburgers

 

Jaja, noen må da vare dum her i verden..

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Og hvor har du påstandene dine fra?

 

Litt ironisk at du krever kilder fra han, når du selv ikke ga noen kilde til din egen opprinnelige (feilaktige) uttalelse..?

 

At en med Aspergers kan være normalt intelligent er en del av diagnosen. Fra ICD10:

 

"Det er ikke en klinisk betydningsfult generell forsinkelse i kognitiv (tenkning/intellektuell) utvikling"

 

og

 

"Tilfredsstiller ikke kriteriene for annen omfattende utviklingsforstyrrelse"

 

Dette innebærer i praksis og at man kan kan være under snittet intelligent (men ikke så mye under at man faller inn under en annen diagnose). I tillegg til, selvfølgelig, normal og over normalen.

 

Påstanden om at det ikke er flere genier blant Aspergere enn ellers, kan jeg bare synse om. Jeg har ikke sett noen troverdig studie som sammenligner dette. Men det er i hvert fall definitivt ikke slik at alle Aspergere er genier. Det er en så til de grader feilaktig uttalelse (i "jorda er flat" område) at den som gjør den må ta bevisbyrden.

 

Oppdatering: Hups, beklager, sitatene er fra DSM-IV, ikke ICD-10. Men tilsvarende formulering er og i ICD-10 (som jeg ikke har tilgjengelig på norsk i farta): "The disorder is not attributable to other varieties of pervasive developmental disorder"

Endret av Mascot68
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Påstanden om at det ikke er flere genier blant Aspergere enn ellers, kan jeg bare synse om. Jeg har ikke sett noen troverdig studie som sammenligner dette. Men det er i hvert fall definitivt ikke slik at alle Aspergere er genier. Det er en så til de grader feilaktig uttalelse (i "jorda er flat" område) at den som gjør den må ta bevisbyrden.

 

Da var det vel jeg som formulerte meg galt, og ikke hadde lest meg opp. Men faktum er at noen av de er genier.

Lenke til kommentar

Sheldon er et navn som ofte kommer opp i chatterom om autisme. Jeg har ikke sett så mye av det, men det virker som om mange kjenner seg igjen i måten han funger på. Om jeg husker riktig, så har de som lager programmet sagt at han ikke har det.

 

--

 

Noen som vet hvor de andre bedriftene er under utvikling? Har selv asperger og skal snart bli ung-ufør fordi jeg ikke fungerer noe særlig i en normal jobb, å det finnes ikke noe tilrettelegging her jeg bor. Har jobbet i vernet bedrift før, å det var noe av det mest fornærmende og mist givende jeg har opplevd.

 

 

For de som ønsker å sette seg litt inn i hva asperger er, eller har mistanke om at de kanskje har det,så kan dere lese en pdf-fil som ligger på Autismesiden. Den er skrevet av en med asperger å gir en greiinnføring i hva det er og hvordan det oppleves å ha diagnosen. Jeg fikk dette heftet når jeg fikk diagnosen, å det ga meg svar på mye.

http://www.autismesi...page.aspx?id=76

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

Korleis er personar med Aspergers? Er det noko man fort leggje merke til? Mange viser jo til Sheldon Cooper i The Big Bang theory som eit prakteksempel på noko som har det. Har dei ein tilsvarande oppførsel som han? Eller er han rett og slett bare ein ekstrem utgåve?

 

Varier på hvilken "grad" du har. Men en gjennomsnittlig har vel tungt med å forstå det sosiale aspektet i livet. Sarkasme og ironi er noe de ikke forstår så ofte (likt Sheldon). Kan ikke så mye om det egentlig men kjenner noen med det.

 

Sheldon er nok en ekstremversjon, men han har jo noen av kjennetegnene :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Noen som vet hvor de andre bedriftene er under utvikling? Har selv asperger og skal snart bli ung-ufør fordi jeg ikke fungerer noe særlig i en normal jobb, å det finnes ikke noe tilrettelegging her jeg bor. Har jobbet i vernet bedrift før, å det var noe av det mest fornærmende og mist givende jeg har opplevd.

 

A2G har en del stillinger for folk med Aspergers, men der er det som sagt for kodeknekkere og folk som kan med data:

 

http://www.a2g.no/Ko...se/?did=9085803

 

Edit: A2G er bare i Bergen.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kjempe bra at bedrifter viser slik initiativ, håper det blir laget flere bedrifter som dette! Men noe man skal huske på når det kommer med Asperer Syndromet (som artikkelen fremhever) er at disse individene faktisk er genier, og at de derfor bør få utbytte av sitt intellektuell. Et kult fakta er at NASA faktisk har i en årrekke vært en arbeidsplass med en stor prioritet for dem med syndromet.

 

Det stemmer ikke at pasienter med Asperger "er genier". Det er et fåtall av de med Asperger som på gitte områder fungerer på et svært høyt nivå. De mest ekstreme her har det som kalles savant syndrom, alternativt mildere varianter i samme spektrum.

 

De fleste med Asperger har i motsetning til hva som står i artikkelen over et lavere intelligensnivå enn gjennomsnittet; de fleste ligger et sted mellom 80 og 100. Referanse; undervisere i barne- og ungdomspsykiatri ved NTNU.

Lenke til kommentar

Korleis er personar med Aspergers? Er det noko man fort leggje merke til? Mange viser jo til Sheldon Cooper i The Big Bang theory som eit prakteksempel på noko som har det. Har dei ein tilsvarande oppførsel som han? Eller er han rett og slett bare ein ekstrem utgåve?

 

Hvordan en person med Asperger er er veldig vanskelig å svare på; de er ikke noe mindre forskjellige enn andre mennesker uten syndromet :) men på generell basis kan man vel si at de sliter med sosial interaksjon. Der "vanlige" mennesker instinktivt forstår ansiktsuttrykk, kroppsspråk, tonefall m.m. må mennesker med Asperger lære seg dette - på samme måte som andre barn lærer seg f.eks. engelsk. Med manglende forståelse av non-verbal kommunikasjon kommer ofte sosiale vansker, som at man sliter med å henge med i samtaler og forstå ironi og sarkasme, de kan lett havne i konflikter fordi de misforstår situasjonen - og du må for himmelens skyld ikke diskutere med en "Aspie", min erfaring er at de fleste blir avsindig kverulante hvis de først blir gira opp!

 

De har også ofte ekstremt snevre interesser: Det de digger bruker de all sin tid på, og det de ikke digger er ikke spennende i det hele tatt. Mange har også litt problemer med finmotorikk (særlig tenåringsgutter/unge menn med Asperger kan virke litt ekstra hengslete og "klønete") og er ofte ikke voldsomt fan av å skrive sirlig løkkeskrift. Kråketær er tingen! (Selvfølgelig fins det også autister/Aspies som er opphengt i skjønnskrift og kalligrafi osv., eller som er svært gode dansere og idrettsutøvere ... F.eks. James Hobley [

].)

Når en Aspie først blir opphengt i noe blir han/hun ofte helt usannsynlig dyktig og lærer masse på utrolig kort tid - de er nemlig troendes til å bruke all sin tid på interessen sin. Har selv en bror med Asperger som er/har vært lidenskapelig opptatt av 2. verdenskrig, verdensrommet, LEGO, dataspill, Warhammer-figurer o.l. ...

 

Blant kjente og kjære karakterer som høyst sannsynlig skal portrettere autisme/Asperger på en eller annen måte finner vi blant annet Mr. Bean, Basil Fawlty (Fawlty Towers), Forrest Gump, Mr. Spock (Star Trek) og Sheldon Cooper (Big Bang Theory). Se gjerne også animasjonsfilmen "Mary and Max" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men noe man skal huske på når det kommer med Asperer Syndromet (som artikkelen fremhever) er at disse individene faktisk er genier, og at de derfor bør få utbytte av sitt intellektuell.

 

Det du sikter til er savanter. Det er gjerne relatert til det autistiske spekteret av diagnoser, men det er ikke dermed sagt at alle som diagnostiseres med Aspergers syndrom er savanter.

 

De som lurer på hvordan Asperger kan arte seg for enkelte, kan ta en titt på dokumentaren

. Endret av Dummst
Lenke til kommentar

...er at disse individene faktisk er genier, og at de derfor bør få utbytte av sitt intellektuell.

 

Virkelig? Genier? Må være noe av det dummeste jeg har hørt, TheMightyUnknown. Alle mennesker er genier, hevder du noe annet så kan du for min del bare leve videre i tåka di.

 

Edit: Poenget er at det er poengløst å kalle noen for et geni, alle er det.

Endret av Antoweif
Lenke til kommentar

En liten ekstrakommentar til koblingene som er gjort med Sheldon i BBT.

 

Jeg har sett sitater der manusforfatterne sier de ikke ønsker å gi karakteren en diagnose, da de i så fall påtar seg ansvar for å representere den korrekt, med de begrensninger det ville gitt for fremtidige manus. Etter min mening, riktig avgjørelse.

 

At de henter inspirasjon fra diagnosen kan det ikke være mye tvil om dog. Sheldons monolog på slutten av "The 43 Peculiarity" er jo tilnærmet en direkte beskrivelse av de best kjente delene av diagnosen. Det er ikke snakk om at tok de setningene ut av lufta.

 

Selv bruker jeg gjerne Sheldon som et eksempel på hvordan jeg egentlig føler for å reagere i mange situasjoner (men altså ikke gjør), for å gi folk rundt meg et inntrykk av hvor mye kontroll det faktisk krever å fungere som "normalt" i sosiale sammenhenger.

 

Edit: Poenget er at det er poengløst å kalle noen for et geni, alle er det.

Tullprat. Ordet "geni" har en definisjon, og den definisjonen inkluderer ikke "alle".

Lenke til kommentar

Tullprat. Ordet "geni" har en definisjon, og den definisjonen inkluderer ikke "alle".

 

Definisjonen til geni er helt meningsløs, fordi alle har potensialet enten du vil det eller ikke. Nytter ikke hva definisjonen sier, fordi alle har sitt område hvor de er et geni (noter: talent). Med andre ord, helt poengløst begrep som kun får uinformerte individer til å tro at de er idioter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...