Gå til innhold

Omtale: Sony NEX-6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har dette kameraet selv og kan gå god for at batteriet klarer nesten 1000 bilder i timelapseappen på et batteri, uten blitz vel og merke men ingen tar timelapse med blitz likevel...

Timelapse appen er helt fenomenal med alt av manuelle instillinger og bilder i RAW også.

Jeg er veldig enig med denne "anmeldelsen", har nesten blitt forelsket i dette kameraet.

Og når det kommer til bildestabilisering så har man det i mange av objektivene.

Det bør også nevnes av artikkelforfatter at dette kameraet kan bruke "ALLE" objektiver som finnes nesten ved bruk av adaptere... canon,nikon,minolta og også Alphaserien til sony. ikke minst gamle legacy linser fra gamledager..

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør også nevnes av artikkelforfatter at dette kameraet kan bruke "ALLE" objektiver som finnes nesten ved bruk av adaptere... canon,nikon,minolta og også Alphaserien til sony. ikke minst gamle legacy linser fra gamledager..

 

Jeg eier dette kameraet selv, og kan ikke si meg mer enig! Dette er et STORT pluss med speilløse kameraer som også bør nevnes. Selv er jeg i ferd med å kjøpe meg en Voigtländer 35mm f/1,4, som riktignok er et manuellfokusobjektiv (noe jeg ser på som et uforbeholdent pluss), men som også er bitte-bitte-bittelite og perfekt for gatefoto. Dette er i Leica M-fatning, og er demed umulig å montere på en tradisjonell speilrefleks!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nex serien har bildestabilisering i objektivene. På samme måte som alle andre produsentene foruten Olympus som har det i kamerakroppen.

 

Når det gjelder menyer så virker det som tester ikke har fått med seg Fn knappen som gir rask tilgang til en programmerbar meny hvor du kan velge opptil 6 innstillinger. Denne sammen med fireveis knappen/hjulet på baksiden reduserer behovet or å dykke ned i menyene til ett minimum.

 

Sonys geniale funksjoner for å assistere ved manuell fokusering er ikke nevnt med ett ord. Ei heller mulighetene til å benytte adapter, både til Sonys egne linser men også stort sett alt som finnes av kameraoptikk.

Lenke til kommentar

Jeg har Sony NEX 5N selv, og er veldig fornøyd. Men noe som plager meg er at autofokusen ikke er så bra, og dette er absolutt en grunn til å oppgradere for min del, og NEX 6 ser utrolig bra ut. Føler at man får mye kamera for pengene med Sonys NEX system, men avventer litt før jeg oppgraderer for det. Hørt rykter om en fullformats NEX som kan komme ut i 2013 som jeg syns høres utrolig spennende ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nex serien har bildestabilisering i objektivene. På samme måte som alle andre produsentene foruten Olympus som har det i kamerakroppen. Når det gjelder menyer så virker det som tester ikke har fått med seg Fn knappen som gir rask tilgang til en programmerbar meny hvor du kan velge opptil 6 innstillinger. Denne sammen med fireveis knappen/hjulet på baksiden reduserer behovet or å dykke ned i menyene til ett minimum. Sonys geniale funksjoner for å assistere ved manuell fokusering er ikke nevnt med ett ord. Ei heller mulighetene til å benytte adapter, både til Sonys egne linser men også stort sett alt som finnes av kameraoptikk.

 

Hei haitech2.

 

Har hatt stor glede av Fn-knappen, og det skulle selvsagt vært nevnt i omtalen. Samtidig bør ting fungere godt "ut av boksen", og ikke være avhengig av at brukeren selv skal programmere sammen en egen favorittmeny.

 

Når man setter seg ned med en kameratest/omtale, er det fort gjort å glemme noen detaljer ved kameraet. Derfor er vi i Akam veldig takknemlig for at vi har oppmerksomme lesere.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne påpeke at dere har en liten faktafeil angående bildestabilisator; Kjøper du Nex-6 med kit-objektivet (powerzoom 16-50) så får du bildestabilisator i objektivet.
Takker, vi skal se på det! :)

 

Og kjøper du kittet som inneholder både powerzoomen og 55-210mm linsa så har man også OSS i begge objektiv;)

Lenke til kommentar

Testet du ut QuickNavi menyen til kameraet ved å trykke disp til bare info kommer på skjermen, for å så trykke på Fn knappen?

Der kan ALT av instillinger endres lettvint. denne funskjonen er genial. eneste "minuset" er at man my trykke på disp igjen for å få liveview igjen. for folk som ikke bruker liveview så kan denne funskonen stå på hele tiden, ingenting er mer genialt og lettvint.

Lenke til kommentar

Testet du ut QuickNavi menyen til kameraet ved å trykke disp til bare info kommer på skjermen, for å så trykke på Fn knappen? Der kan ALT av instillinger endres lettvint. denne funskjonen er genial. eneste "minuset" er at man my trykke på disp igjen for å få liveview igjen. for folk som ikke bruker liveview så kan denne funskonen stå på hele tiden, ingenting er mer genialt og lettvint.

 

Denne posten skulle være til artikkelforfatter

Lenke til kommentar

Bra omtale :-)

 

NEX platformen har utrolig bra sensor i forhold til størrelse/vekt og som gir tilgang til en utrolig mengde med objektiver hvor man får skikkelig fokus og blender. Største ulemper slik jeg ser det er håndtering.

 

P.S. Er litt kritisk til å kalle denne og lignende for "test". Skal det være en test må det være kvantifiserebare målbare ting som evaluereres,, slik at andre kan gjenta og det kan brukes på tvers av ulike kameraer. Et eksempel på noe som kan testes er f.eks. vekt :) ved å veie kamera med batteri, minnekort og rem. (Dette eksempelet er triviellt).

 

Vil heller kalle dette en "omtale" eller "vurdering". Beklager noe flisespikkeri og takk for info.

Lenke til kommentar

Bra omtale :-)NEX platformen har utrolig bra sensor i forhold til størrelse/vekt og som gir tilgang til en utrolig mengde med objektiver hvor man får skikkelig fokus og blender. Største ulemper slik jeg ser det er håndtering.P.S. Er litt kritisk til å kalle denne og lignende for "test". Skal det være en test må det være kvantifiserebare målbare ting som evaluereres,, slik at andre kan gjenta og det kan brukes på tvers av ulike kameraer. Et eksempel på noe som kan testes er f.eks. vekt :) ved å veie kamera med batteri, minnekort og rem. (Dette eksempelet er triviellt).Vil heller kalle dette en "omtale" eller "vurdering". Beklager noe flisespikkeri og takk for info.

 

Hei telealf! Du har helt rett når det gjelder omtale versus test. Siden vi ikke har fått kjørt NEX-6 gjennom de faste testrutinene i testlaben vår, har vi valgt å kalle det en omtale. Men den blir utvidet med en test på nyåret.

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Hvordan er dette kameraet i forhold til NX 1000/ NX 210? jeg vurderer å kjøpte førstnevnte men er dårlig med tester på det.

 

Har verken fått testet NX1000 eller NX210, så jeg kan ikke komme med noen direkte sammenligning der. Inntil videre, ser jeg at NX1000, i likhet med NEX-6 får jevnt over gode skussmål på nettet. En av forskjellene mellom NX1000 og NEX-6, så vidt jeg kan se, er at NEX-6 har bedre betjening i form av flere relevante knapper, noe som utvilsomt er en fordel for dem som ofte trenger å bytte innstillinger raskt. Men jeg må som sagt påpeke at jeg ikke har testet NX1000.

 

Lenke til kommentar
Hvordan er dette kameraet i forhold til NX 1000/ NX 210? jeg vurderer å kjøpte førstnevnte men er dårlig med tester på det.
Har verken fått testet NX1000 eller NX210, så jeg kan ikke komme med noen direkte sammenligning der. Inntil videre, ser jeg at NX1000, i likhet med NEX-6 får jevnt over gode skussmål på nettet. En av forskjellene mellom NX1000 og NEX-6, så vidt jeg kan se, er at NEX-6 har bedre betjening i form av flere relevante knapper, noe som utvilsomt er en fordel for dem som ofte trenger å bytte innstillinger raskt. Men jeg må som sagt påpeke at jeg ikke har testet NX1000.

 

 

Takker for svar. Har lest litt rundt om å kommer til den konklusjonen at dette sony nex 6 er nok bedre enn disse samsung modelene jeg så på, dette med at det er en søker på sony sin er også en god fordel, har god erfaring med andre samsung kameraer og har kanskje sett meg noe blind på tidligere erfaringer:-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...