Gå til innhold

Test: AVM FRITZ!Box WLAN 7390


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dyr og stygg, men fint chipset så kan sikkert lekes mye med. Derimot får man routere til halvparten av prisen på denne som har like gode specs og også har atheros.

Jeg synes også prisen var ganske så høy. Kan du kjapt lede meg til noen sånne lignende produkter (navn eller linker) til halve prisen?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne ruteren i et par år nå og er veldig fornøyd.

Koplet direkte til Nextgentel ADSL gir den bedre ytelse enn Nextgentel sitt eget modem. Et 3G USB modem tilkoplet ruteren fungerer som fallback dersom det skulle være problemer med ADSL linjen. Internt IP telefonimodem og DECT base gjør at FritzBox 3790 er den eneste boksen jeg trenger for mitt ADSL/hjemmenettverk/IP-telefoni/Dect Telefon nettverk.

Den har også innebygget telefax og flere telefonsvarere, som enkelt settes opp til å sende deg talemelding eller email direkte til smarttelefon.

 

Den trekker max ca 20 W, (normalt ca 10 W) noe som gjøre at den holder lenge mot min UPS om strømmen skulle bli borte.

 

Farlig å legge alle eggene i en kurv vil sikkert noen si, men jeg har en annen Fritzbox i backup (7270 som er en eldre modell) så jeg trenger bare å flytte noen ledninger om noe skulle skje. Men det har ikke vært nødvendig hittil.

 

Det finnes også en egen app for Android slik at alle inngående anrop kan tas med mobilen om jeg ønsker (og også utgående).

Om du i tillegg bruker Dreambox får du også beskjed om hvem som ringer direkte på TV om du ønsker det.

Vær oppmerksom på at den finnes i 2 utgaver, en med tysk menyspråk/firmware og en internasjonal med flere menyspråk (ikke norsk). Den tyske utgaven kan ikke bytte firmware for å få et mere forståelig menyspråk. Flere nettbutikker selger den tyske versjonen i Norge, og den anbefaler jeg ikke om du ikke er god i tysk. Kjøpte selv mine fra en fransk nettbutikk.

Endret av Fjelldal
Lenke til kommentar

Jeg har denne privat og meget fornøyd. Har ikke installert engelsk ennå, men går greit.

 

Plugga inn telefonledningen og vips, var på nett.

 

Og jeg har denne pga modem delen da min tidligere D-Link sak var ustabil og ubrukelig med printer.

 

Med tanke på pris så er vel ikke det så gale med tanke på at dette er et 2 i 1 produkt. Både modem og router i ett. Og da går det vel utover en ting, som ytelse på routeren i forhold til vanlige routere? Ikke sikker, men ville vært normalt.

 

I testen blir denne satt opp mot andre routere. Er di også modem og routere i ett? Hvis ikke mener jeg det er feil å sammenligne disse. Denne fungerer bedre enn den D-Link saken jeg har som kostet halvparten.

 

Min mening.

Lenke til kommentar

Jeg har denne privat og meget fornøyd. Har ikke installert engelsk ennå, men går greit.

 

Plugga inn telefonledningen og vips, var på nett.

 

Og jeg har denne pga modem delen da min tidligere D-Link sak var ustabil og ubrukelig med printer.

 

Med tanke på pris så er vel ikke det så gale med tanke på at dette er et 2 i 1 produkt. Både modem og router i ett. Og da går det vel utover en ting, som ytelse på routeren i forhold til vanlige routere? Ikke sikker, men ville vært normalt.

 

I testen blir denne satt opp mot andre routere. Er di også modem og routere i ett? Hvis ikke mener jeg det er feil å sammenligne disse. Denne fungerer bedre enn den D-Link saken jeg har som kostet halvparten.

 

Min mening.

 

Om du har tysk utgave er det ikke mulig å laste inn engelsk firmware i denne.

Lenke til kommentar
Jeg har denne privat og meget fornøyd. Har ikke installert engelsk ennå, men går greit.Plugga inn telefonledningen og vips, var på nett.Og jeg har denne pga modem delen da min tidligere D-Link sak var ustabil og ubrukelig med printer.Med tanke på pris så er vel ikke det så gale med tanke på at dette er et 2 i 1 produkt. Både modem og router i ett. Og da går det vel utover en ting, som ytelse på routeren i forhold til vanlige routere? Ikke sikker, men ville vært normalt.I testen blir denne satt opp mot andre routere. Er di også modem og routere i ett? Hvis ikke mener jeg det er feil å sammenligne disse. Denne fungerer bedre enn den D-Link saken jeg har som kostet halvparten.Min mening.
Om du har tysk utgave er det ikke mulig å laste inn engelsk firmware i denne.

 

Var redd for det, prøvde skjønner du, men fikk feil :(

 

Men men, google er min bestevenn :p Hehe

 

Har gått greit hittil..

Lenke til kommentar

Jeg synes også prisen var ganske så høy. Kan du kjapt lede meg til noen sånne lignende produkter (navn eller linker) til halve prisen?

Netgear WNDR3800 og Buffalo AG300H (sammenligning av fritzbox + de to på prisjakt)

Jeg har selv Netgearen, og får god fart og greit signal også på 5 GHzen. Takler også en mengder connections uten problemer. Har ikke lekt med OpenWRT enda.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Netgear WNDR3800 og Buffalo AG300H (sammenligning av fritzbox + de to på prisjakt)

Jeg har selv Netgearen, og får god fart og greit signal også på 5 GHzen. Takler også en mengder connections uten problemer. Har ikke lekt med OpenWRT enda.

 

Husk at Fritzboxen også er ADSL/VDSL Modem, IP telefon-modem, DECT base, Mediaserver, Printserver, Telefax, Telefonsvarer, alt i en box. Og det er nettopp det som er interessant.

 

Om du bare trenger en trådløs router finnes det mange bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Husk at Fritzboxen også er ADSL/VDSL Modem, IP telefon-modem, DECT base, Mediaserver, Printserver, Telefax, Telefonsvarer, alt i en box. Og det er nettopp det som er interessant.

 

Om du bare trenger en trådløs router finnes det mange bedre alternativer.

Greit poeng, jeg tenkte kun på router-biten :)

Telefoni kan jeg niks nada om, men media server er i alle fall noe du kan kjøre på de to andre routerne også.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit om dere kjørte en eller annen form for stabilitetstest over tid, gjerne i et halvvarmt rom eller noe.

Selv er jeg grundig lei av alt slikt utstyr for hjemmebruk. Ja, de har mange "features", men er samtidig irriterende fordi de må startes om og fikles med hver uke.

 

Ellers var det stygg og ubrukelig form på den.

Pfft, ikke gre alle hjemmeroutere under en kam. Det er stor forskjell mellom hjemmerouter A og B. Mange routere bare går og går. WRT-serien er et godt eksempel, selv om spesifikasjonene på denne nå er kraftig utdatert. Nyere eksempler er TP-Link WR1043ND og Netgear WNDR3800.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...