Gå til innhold

Bryr sjefen seg for lite om Twitter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolker teksten er det jo heller ikke oppførsel urelatert til jobben det er snakk om her. Om noen bruker fritiden sin til enten å rakke ned på konkurrenter på Facebook eller henge ut kolleger, så er det så absolutt relatert til jobben.

Men om jeg bruker fritiden min på å fremstå som en idiot på et katteforum/spillforum/generelt (tenkt tilfelle :)) er det noe ganske annet.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker teksten er det jo heller ikke oppførsel urelatert til jobben det er snakk om her.

 

"Det betyr at de aller fleste nordmenn har anledning til å dele fyllebilder på sin åpne Facebook-profil (klipp) uten at det skal kunne få konsekvenser. Slik synes ikke Zimmermann det burde være. "

 

Hvilke bilder man legger ut på FaceBook siden sin er så absolutt arbeidstakers egen sak - og ikke arbeidsgivers. Privatliv og arbeidsliv skal og må holdes separat - arbeidsgivere flest har kontroll nok som det er på sine ansatte.

 

Lenke til kommentar

"Det betyr at de aller fleste nordmenn har anledning til å dele fyllebilder på sin åpne Facebook-profil (klipp) uten at det skal kunne få konsekvenser. Slik synes ikke Zimmermann det burde være. "

 

Hvilke bilder man legger ut på FaceBook siden sin er så absolutt arbeidstakers egen sak - og ikke arbeidsgivers. Privatliv og arbeidsliv skal og må holdes separat - arbeidsgivere flest har kontroll nok som det er på sine ansatte.

Ah. Akkurat den setningen klarte jeg å overse. Fyllebilder har, i de fleste tilfeller, arbeidsgiver ingenting med. Det er jeg grunnleggende enig i. (hvor klokt det er å legge ut fyllebilder er en helt annen sak)

 

"Alt" som ikke er relatert til jobb har arbeidsgiver lite å bry nesa si med. Alt som kan sette arbeidsgiver i et dårlig lys skal de derimot få lov til å si noe på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må lure på hva i all verden denen dama tenker når hun uttaler seg slik. Det er helt på jorda.

 

Jeg synes det er absolutt positivt at de fleste bedrifter ikke prøver å få til slike retningslinjer. Jeg mener også at disse retningslinjer nødvendigvis er ulovlig. Er det slik at man skal ha retningslinjer om hvordan man skal være i fritiden? Ute på byen? i Syden? Det man legger ut på en privat konto, hver det Facebook, Twitter, Google+ eller annet, er akkurat det....privat! Og dette skal ikke bedriften kunne blande seg oppi. Hvis de ikke liker hvordan du er, har de allerede hatt anledning til å ikke ansette deg.

 

(Merk at offentlige uttalelser som oppleves som direkte illojale ovenfor arbeidsgiver blir en annen sak. Her snakker vi om helt vanlig private utlegg)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Vel, når arbeidsstasjonen min er opptatt med kompilering av tung kode er det svært lite produktivt jeg får gjort.

Da kan jeg like gjerne kose meg med å chatte litt på facebook, lese noen forum osv..

 

Nå skal det sies at jeg selv er kun betinget enig i at arbeidsgiver ikke har noe med hva man gjør privat..

 

Dersom man privat uttrykker holdninger som ikke er forenlig med verdiene man må forvente av ansatte på en gitt arbeidsplass, mener jeg dette er noe arbeidsgiver til en viss grad har noe med..

 

Tenk deg en ansatt i en avholdsorganisasjon legge ut fyllebilder, eller en prest legge ut bilder av seg selv i en situasjon som ikke lar seg forsvare med det kristne levesettet lagt til grunn.. Det er klart dette kan være relevant for arbeidsgiver!

 

Jeg mener samtidig at man må kunne ha et skille mellom jobb og privatliv, men det er i stor grad opp til den enkelte å opprettholde dette skillet.

Legger man til kreti og pleti av jobbrelasjoner på facebook, og blir fulgt av de samme på twitter, må man i større grad enn ellers begrense hva man legger ut nevnte steder.

Lenke til kommentar

Skulle ikke vært et tema en gang.. Har en tid til face og twitter på jobb så kan ikke produktiviteten være noe særlig.. Den tiden vi er "innstemplet" er tid som vi selger til jobben, nekter å tro at bedrifter vil betale for nettskvalder.. Ny ukultur. Ikke rart at bedrifter flagger ut..

 

Nesten alle som har en jobb som er litt mer komplisert enn samlebåndsarbeid har deler av dagen som de kaster bort.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...