Gå til innhold

Duell: Metz 52 AF-1 mot Sigma EF 610 DG Super


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først: Veldig bra initiativ til sammenligning. :thumbup:

 

Jeg håpet at duellen innebar sammenligning av målt blitsstyrke vs oppgitt blitsstyrke. Det trenger ikke være vanskeligere enn å se om eksponeringen blir lik, lysere eller mørkere for Sigmaen når den skal lyse opp noe som er 17,3% lengre unna. Bruk målebånd og en vegg så finner man ut av teori vs praksis.

 

Det samme gjelder spredning. Man trenger bare en vegg, et objektiv som er kjent for å vignettere lite på en gitt blender, samt en serie med bilder på ulike brennvidder. Sigma vs Metz. Da er særlig vignettering på vidvinkel viktig. Samt vignettering vs lysstyrke (ledetall) på vidvinkel. Siden Metz antagelig sprer vesentlig bedre så regner jeg med at Sigmaen har vesentlig bedre lysstyrke på første sammenlignbare vidvinkel (17mm).

 

Det kunne kanskje også vært plass til et avsnitt om forskjellen på Super utgaven og den vesentlig billigere ST-utgaven til Sigma.

 

Ellers så har jeg forstått det sånn at Metz er mye mer åpen om lysstyrke vs blitstid ved redusert styrke, enn det Sigma er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Først: Veldig bra initiativ til sammenligning. :thumbup:

 

Jeg håpet at duellen innebar sammenligning av målt blitsstyrke vs oppgitt blitsstyrke. Det trenger ikke være vanskeligere enn å se om eksponeringen blir lik, lysere eller mørkere for Sigmaen når den skal lyse opp noe som er 17,3% lengre unna. Bruk målebånd og en vegg så finner man ut av teori vs praksis.

 

Det samme gjelder spredning. Man trenger bare en vegg, et objektiv som er kjent for å vignettere lite på en gitt blender, samt en serie med bilder på ulike brennvidder. Sigma vs Metz. Da er særlig vignettering på vidvinkel viktig. Samt vignettering vs lysstyrke (ledetall) på vidvinkel. Siden Metz antagelig sprer vesentlig bedre så regner jeg med at Sigmaen har vesentlig bedre lysstyrke på første sammenlignbare vidvinkel (17mm).

 

Det kunne kanskje også vært plass til et avsnitt om forskjellen på Super utgaven og den vesentlig billigere ST-utgaven til Sigma.

 

Ellers så har jeg forstått det sånn at Metz er mye mer åpen om lysstyrke vs blitstid ved redusert styrke, enn det Sigma er.

 

Gode poenger Simen :-) Jeg tror at en praktisk sammenligning heller får komme med når vi har en samletest av blitser, dette er ment som en kjapp duell mellom to modeller uten at vi gjør en praktisk test for å sjekke om de holder det de lover.

 

En praktisk test av blitser hadde vært interessant å gjøre, og i en slik test hadde vi testet om blitsene holdt det de lover. Da hadde vi også hatt plass til en liten del om forskjellene mellom produsentenes andre modeller :-)

 

Men takk for tilbakemelding, det er notert!

Lenke til kommentar

En annen ting det ikke står mye om er kontinuerlig bruk når man bruker reflekterende flater.

Jeg brukte Sigma blitzer for noen år siden og etter at jeg byttet blitz 5-6 ganger pga utbrente blitzrør, så endret Sigma instruksjonsheftet sitt.. Det er en stor risiko for at blitzrøret ekspolderer om man bruker reflekterende flater nærmere enn 30 cm fra frontglasset på blitzen ved kontinuerlig bruk på halv og full styrke når antall blink overstiger x - antall (for meg den gang var dette mellom 5-10.

Min tanke den gang var at energien som frigis reflekterte tilbake og varmeutviklingen inne i blitzens reflektor ble så høy at blitzrøret ikke tålte påkjenningen.

Lenke til kommentar

En annen ting det ikke står mye om er kontinuerlig bruk når man bruker reflekterende flater.Jeg brukte Sigma blitzer for noen år siden og etter at jeg byttet blitz 5-6 ganger pga utbrente blitzrør, så endret Sigma instruksjonsheftet sitt.. Det er en stor risiko for at blitzrøret ekspolderer om man bruker reflekterende flater nærmere enn 30 cm fra frontglasset på blitzen ved kontinuerlig bruk på halv og full styrke når antall blink overstiger x - antall (for meg den gang var dette mellom 5-10.Min tanke den gang var at energien som frigis reflekterte tilbake og varmeutviklingen inne i blitzens reflektor ble så høy at blitzrøret ikke tålte påkjenningen.

 

også må jeg nesten legge til at med Nikons originalblitz har jeg aldri hatt dette problemet ...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...