Gå til innhold

Kritiserer Google Maps også


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må man ha iPhone / iPad for å få tilgang til Apple Maps? At Apple maps ofte er bedre enn Google maps - til og med langt bedre - var nytt for meg, så det skulle jeg gjerne ha undersøkt nærmere selv.

apple maps er ikke online meg bekjent, men du skal ikke lete lenge for å finne steder med dårlig dekning bilder på google maps. se feks satellittbildekvaliteten fra aurdal nær fagernes, eller alvdal sentrum for å ta to tilfeldige steder. helt horribelt. slik er det over store deler av norge. apple har i det minste høyoppløst svarthvitt for samme områder. veigrunnlaget er det samme. går du til kart.finn.no er det som en helt annen verden. der er foto oppdaterte og man har nøyaktig husnr og høydekoter etc. i distriktsnorge er google maps en stor vits.

Lenke til kommentar

helgea: Er fullstendig enig med deg. Kartdataene til kart.finn.no og Norgeskart er i egen klasse i forhold til både google og ikke minst apple.

 

Man skaffer seg Norgeskart sine data til å bruke som grunnlag i nav.app om man skal i bushen.

 

Tillegg: Eniro har de desidet beste sjøkartene. Mye bedre enn Norgeskart sine som kun er raster fra 50-tallet. De er prikk like de klassiske papir-sjøkartene.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Nå er det vel neppe helt rettferdig å sammenligne Google Maps med norgeskart.no, da de har forskjellige formål. Dessuten har sistnevnte kun har kart over Norge, mens Google og Apple maps har kart over hele verden. Norgeskart er genialt når man f.eks. er ute på fjelltur eller skogtur, mens Google maps er et fint verktøy når man er ute og kjører. Streetview i Google Maps er også en fin finesse. Apple sine kart har jeg ikke forsøkt, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men det er vel en grunn for at Google maps har vært så etterspurt og nå endelig er tilbake på iPhone.

Lenke til kommentar

Se på kartet selv da vel..

Hva mener du jeg skal se etter? Her er det jo en påstand om at google leder deg ut i ødemarken, noe som nå er kraftig tilbakevist. At google maps ikke er topografiske kart vet vi jo, og ingen har påstått ar de er det heller. Nei, propaganda og svada som helt sikkert stammer fra en eller annen apple fanboy....

Lenke til kommentar

Duverden. Har jeg truffet et ømt punkt? Apple har inrømmet fadesen, google har motbevist påstanden, ios brukere jubler for at google kartene igjen er tilgjengelig og du babler ivei om månelandinger og annet svada...

Jeg er bare litt oppgitt for at du ikke klarer å innse at også Google sine kart ikke er feilfrie.

Når svaret ditt da er at dette er at dette er "løgn og oppdiktet av Apple" så er det en kjent retorikk fra konspirasjonsteoretikkere.

 

http://au.news.yahoo.com/technology/news/article/-/15610781/police-warn-of-safety-concerns-from-google-maps/

 

Det koker jo ned til hva flere i denne tråden sier. Hverken Google eller Apple sine kart er uten feil (ja, Google sine er i mange tilfeller bedre enn Apple sine) så bruk hodet når man kjører, og ikke stol blindt på en GPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kildeanvisningene til denne artikkelen er heller mangelfulle ...

Den angivelige politimannen som angivelig er sitert snakker om "tourists [and] locals, who are getting the wrong information from their GPSs".

Det skulle ikke forundre meg om dette problemet ikke bare gjelder Google Maps, men de fleste GPS-baserte navigasjonsløsninger. I så fall er det ingen nyhet. Avisene har i mange år vært fulle av artikler om busser som har kilt seg fast i trange landsbygater, bilister som har tatt en venstresving inn på en bro som ikke var der, bilister som har havnet midt inne i en shopping mall etter å ha "fulgt ordre", osv.

 

There is no cure for stupid.

Lenke til kommentar

Kildeanvisningene til denne artikkelen er heller mangelfulle ...

Den angivelige politimannen som angivelig er sitert snakker om "tourists [and] locals, who are getting the wrong information from their GPSs".

Det skulle ikke forundre meg om dette problemet ikke bare gjelder Google Maps, men de fleste GPS-baserte navigasjonsløsninger. I så fall er det ingen nyhet. Avisene har i mange år vært fulle av artikler om busser som har kilt seg fast i trange landsbygater, bilister som har tatt en venstresving inn på en bro som ikke var der, bilister som har havnet midt inne i en shopping mall etter å ha "fulgt ordre", osv.

 

There is no cure for stupid.

Selvsagt gjelder det ikke bare for Google, det er en generisk advarsel mot alle GPS-baserte kart.

 

Men i denne saken så ble en enkeltfeil i Google Maps trukket frem som et eksempel på at GPS-baserte kart ikke kan stoles på 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i denne saken så ble en enkeltfeil i Google Maps trukket frem som et eksempel på at GPS-baserte kart ikke kan stoles på 100%.

Ja, og Google bestrider dette. De hevder at deres nav.-løsning ikke vil rute folk inn på Wild Dog Road dersom man ikke ikke har oppgitt en destinasjon langs den veien. Dette burde være etterprøvbart for selv den minst begavede journalist. (Men hvorfor drepe en god historie med fakta?)

 

Det er dette som får meg til å tenke at det like gjerne kan dreie seg om andre GPS-dingser, for der er det velkjent at "småveier" av og til er klassifisert som "større veier" og utenlandske trailere ender opp fastkilt mellom hushjørnene i små engelske landsbyer ...

Lenke til kommentar

Jeg er bare litt oppgitt for at du ikke klarer å innse at også Google sine kart ikke er feilfrie.

Når svaret ditt da er at dette er at dette er "løgn og oppdiktet av Apple" så er det en kjent retorikk fra konspirasjonsteoretikkere.

 

http://au.news.yahoo...om-google-maps/

 

Det koker jo ned til hva flere i denne tråden sier. Hverken Google eller Apple sine kart er uten feil (ja, Google sine er i mange tilfeller bedre enn Apple sine) så bruk hodet når man kjører, og ikke stol blindt på en GPS.

Artikkelen viser til at Googles navigasjons løsning leder deg inn på en farlig blindvei, noe som er tilbakevist og direkte feil. Du fortsetter og bable i vei om konspirasjoner og annet vas, drar tilogmed inn månelandingen, og drar rullegardinene ned foran øyene, og kverulerer i vei...

Sannheten er at Google ikke kommer til å lede deg, meg eller noen andre inn på denne veien, uten at vi ber Google om akkurat dette. Så poenget med hele artikkelen er bygd på en løgn, men du har ingen problemer med å forsvare den?

Jeg har overhodet ikke påstått at Google sin navigering er feilfri, men jeg har påstått at Apple sin løsning er farlig i nonen situasjoner, noe faktisk Apple har innrømmet....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...