Gå til innhold

Greit å bruke Twitter mens du kjører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et stykke fra "ringer du eller sender SMS bryter du loven" til "Greit å bruke Twitter mens du kjører", mener i alle fall jeg.

 

Loven for bruk av mobiltelefon i bilen er strammet inn fordi folk knotter på mobilen i fart. Det er noen luringer som også bruker laptops eller leser papiravisa i fart, men for de tingene så må man rett og slett bruke en annen lovparagraf... At noe ikke er spesifikt definert som ulovlig med eget avsnitt i lovboka, betyr ikke at det ikke fortsatt kan være uaktsomt.

 

Edit: som jo også er spesifisert i artikkelen. Så da er det jo ikke greit likevel.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er et stykke fra "ringer du eller sender SMS bryter du loven" til "Greit å bruke Twitter mens du kjører", mener i alle fall jeg.

 

Loven for bruk av mobiltelefon i bilen er strammet inn fordi folk knotter på mobilen i fart. Det er noen luringer som også bruker laptops eller leser papiravisa i fart, men for de tingene så må man rett og slett bruke en annen lovparagraf... At noe ikke er spesifikt definert som ulovlig med eget avsnitt i lovboka, betyr ikke at det ikke fortsatt kan være uaktsomt.

 

Edit: som jo også er spesifisert i artikkelen. Så da er det jo ikke greit likevel.

 

Joda, det kan være uaktsomt, men problemet med tvitring gjennom bilens egne systemer er jo at det ikke kan bøtlegges. Det hjelper veldig lite å komme viftende med aktsom-paragrafen for å ta en person som har kjørt i hjel lille Lise som var på vei hjem fra skolen fordi dusten tvitret i bilen.

 

Bøter har jo faktisk en viss avskrekkende effekt, men spør du meg så mener jeg all form for tekstbasert kommunikasjon burde være ulovlig i en bil som beveger seg. Herunder må det jo da være unntak som taksameter, GPS og utrykning.

Lenke til kommentar

Når fikser de lovverket slik at mobilen ikke må være fastmontert? Helt idiotisk at det ikke er lov å ha den i lomma med blåtann under samtale. Per i dag er det så langt jeg vet ulovlig å ha mobilen i bagasjerommet, tilkoblet blåtann i bilen, såfremt mobilen ikke er fastmontert der. Makes sense? Nope.

Lenke til kommentar

What! Twitre mens en kjører bil??

- Det er kult å vite at den lastebilen av en Suburban som fyller bakspeilet ditt sitter og twitrer og ikke følger med på vegen. Men det er jo klart, det er jo en menneskerett å twitre om den 'humpen' som rista i bilen når den ruller over deg. Eller lille Lise på veg til skolen...

Hvordan slipper slike apps gjennom? Skulle vært tatt unna ved typegodkjenninga, spør du meg.

Og hvorfor stoppe ved twitring, hvorfor ikke kjøre på med COD og BF3, rett i dashbordet? Så blir ikke Østerdalen fullt så kjedelig...

 

God tur! offline

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen ass, gruer meg til å bli 18, å måtte følge alle disse "reglene" som Vegdirektoratet lager. Å at GPS er lov å sitte å dille med mens du kjører, men du får ikke lov å sende en kort sms, nei vet du hva..

 

Når folk faktisk innbiller seg at det er ok trafikksikkerhetsmessig å sende en sms når man kjører, så er det kanskje ett forbud som må til?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Jeg har alltid for meg selv definert bilstereoen som fastmontert, og det er jo den du forholder deg til...

Lovteksten forholder seg til mobilen. Ikke stereoen eller håndfrienheten (er det et norsk ord?).

 

§ 1 Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.

§ 2 Definisjoner

I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.

b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse.

c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.

Lenke til kommentar

Fy faen ass, gruer meg til å bli 18, å måtte følge alle disse "reglene" som Vegdirektoratet lager. Å at GPS er lov å sitte å dille med mens du kjører, men du får ikke lov å sende en kort sms, nei vet du hva..

Det er ikke meningen at du skal sitte å dille med GPS mens du kjører. Vet du ikke hvor du skal, stiller du inn adressen før du kjører. Blir du usikker på hvor du skal mens du er på vei, stopper du ved en bussstopp e.l. for det samme.

 

Å lytte eller å kaste blikket kjapt på en GPS skal ikke ta fokuset fra kjøringen.

Lenke til kommentar

Lovteksten forholder seg til mobilen. Ikke stereoen eller håndfrienheten (er det et norsk ord?).

 

Ja... Her kan det tolkes flere måter, og jeg vet ikke hva som er praksis... Men:

 

"a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett."

 

Her kan man si at deler av "radioutstyret" er radioen m/ mikrofon og høyttalere. Den delen man da faktisk bruker er fastmontert. Dette må da være i henhold til intensjonen med loven.

 

Og

"c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst."

 

Her kan man argumentere at du bruker ikke mobilen, du bruker bilstereoen, bilstereoen bruker mobilen. Sånn jeg ser det er det ikke sagt at alle ledd i kjeden må være fastmontert. Det motsatte er heller ikke sagt.

 

Intensjonen med loven er vel uttalt at man ikke skal ha lov til å bruke håndholdt mobiltelefon, heller ikke via løs handsfree som jo er enda vanskeligere å få slått på, svart med, opp til og rundt øret enn en mobiltelefon. Hvordan loven brukes vet jeg ikke.

 

Bilstereo m/ handsfree skal i alle fall være tryggere å håndtere enn en mobil med strømsparing og eventuell PIN-kode eller låsemønster, fastmontert i holder.

 

Har du hørt om noen tilfeller, siden du påpekte dette?

 

Ja, håndfrienhet er et norsk ord. Finnes f.eks. i brukerhåndbøker fra Nokia, Sony Ericsson og Motorola, samt på dagbladet.no. Det er ikke et veldig mye brukt norsk ord, men det er korrekt og funker.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Har du hørt om noen tilfeller, siden du påpekte dette?

Nei, men jeg vet det er kommet opp mange ganger i diskusjoner som dette. Jeg tror også politiet i de fleste situasjoner i stand til å bruke sunn fornuft, så en bot for å snakke via handsfree med mobil i lomma er nok svært usannsynlig. Lovverket burde likevel være oppdatert på dette punktet mener jeg.

Lenke til kommentar

Ser at det kan virke uklart, og lover bør generelt være klart definert hvis man skal ha troverdighet i forhold til å være en rettsstat. I praksis kan alle uklare definisjoner misbrukes ved "behov". Men tanken her er nok, slik jeg tolker det, at å ha innebygget bluetooth i bilen regnes som "fastmontert", siden behovet for å bruke den fysiske telefonen forsvinner helt. Så kan du si at da burde de heller ha skrevet det enn å tenke det.

Lenke til kommentar

Når folk faktisk innbiller seg at det er ok trafikksikkerhetsmessig å sende en sms når man kjører, så er det kanskje ett forbud som må til?

 

AtW

Wow, kom gjerne litt feil ut, men det jeg mente var at det er like farlig med GPS som med en sms, etter min mening, for du sitter gjerne å diller litt med GPSen mens du kjører, feks skifte målplass eller noe..

 

 

Det er ikke meningen at du skal sitte å dille med GPS mens du kjører. Vet du ikke hvor du skal, stiller du inn adressen før du kjører. Blir du usikker på hvor du skal mens du er på vei, stopper du ved en bussstopp e.l. for det samme.

 

Å lytte eller å kaste blikket kjapt på en GPS skal ikke ta fokuset fra kjøringen.

Neinei, men det er lett å BARE gjøre en rask ting som ikke er verdt å stoppe for, eller kanskje du er på motorveien, og du kan ikke vente.. Nå var da ikke min post så sykt voksen og fornuftig, men det kan ofte bli sånn når du tenker på noe, skriver for liten uten å utrykke hva du egentlig mener :)
Lenke til kommentar

Det er typisk norsk å unødvendig overkomplisere lovverket. Jeg går inn for å gjøre det ulovig at 'sjåføren med viten holder på med aktiviteter mens bilen er i fart som distraherer fra sin oppmerksomhet'.

 

Eller noe i den retningen, slik at det 'disktraksjonen' man påtar seg som er problemet, og ikke en konkret ting, som mobilen.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...