Gå til innhold

Test: Asus ROG Xonar Phoebus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les dette på nytt:

En ting vi ble litt overrasket over var at det også vil ha en egen PCIe-strømkabel. Denne er strengt tatt ikke kritisk – dersom du stikker lydkortet inn i maskina og slår på, og ikke installerer de medfølgende driverne, vil du fremdeles få pen lyd ut av det. Det fungerer da også tilsynelatende greit.

Når du har installert driverne blir det en annen sak, og du får en feilmelding om at kortet krever PCIe-strøm når du prøver å starte programvaren, som har et lass morsomme innstillinger.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at dette kortet leverer så god lyd?

 

Er det på grunn av lydprossessoren? (kortets DAC)

 

Er det da slik at du kun vil få kortets god lyden hvis du bruker de analoge utgangene?

 

Og til slutt, har dette kortet DTS connect? (husker ikke hva det heter, men en funksjon som pakker sammen 6 kanals analog lyd, som du ofte har på spill, komprimerer det til digital lyd, og sender det som DTS via optisk utgang, slik at receiveren i andre enden dekoder dette og spiller av 5.1 DTS)

 

Og helt til slutt, anbefaler dere å spille/se film med virtual surround eller stereo hvis en bruker headset?

Lenke til kommentar

Nei, ikke som "normal" bruker/liten gamer. Lydkort har blitt til smak etter behag.

 

Hørsel er jo halve opplevelsen (den andre er jo syn), når man spiller eller ser film. I og med at 50% er ganske mye, så er det jo alltids greit å ha muligheten til å gjøre disse 50% til noe som er litt mer innlevende.

 

Det kan være greit å vite at den kan øke mikrofon kvaliteten din da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at dette kortet leverer så god lyd?

 

Er det på grunn av lydprossessoren? (kortets DAC)

 

Er det da slik at du kun vil få kortets god lyden hvis du bruker de analoge utgangene?

 

Og til slutt, har dette kortet DTS connect? (husker ikke hva det heter, men en funksjon som pakker sammen 6 kanals analog lyd, som du ofte har på spill, komprimerer det til digital lyd, og sender det som DTS via optisk utgang, slik at receiveren i andre enden dekoder dette og spiller av 5.1 DTS)

 

Og helt til slutt, anbefaler dere å spille/se film med virtual surround eller stereo hvis en bruker headset?

 

Det står ingenting spesifikt på sidene til Asus, men de har alltid etter det jeg kan huske hatt den muligheten. De har normatl brukt Dolby Live som har samme funksjon som DTS Connect.

 

Personlig så er det bare å holde seg unna virtual surround. Har du gode nok hodetelefoner og god nok forsterker, så funker stereo mye bedre.

 

Når det kommer til kortets lyd, så er det alltid hodetelefonene eller høyttalerene som vil gjøre mest med lyden. Kjøres det digitalt ut, så er det mottakers DAC som vil stå for lydsignaturen som skapes. Da produktenes egenlyd som regel lages i den analoge delen av komponentene, da det digitale som regel går rett igjennom. Selv om lydkort legger mer til enn normale forsterkere gjør da de er de som setter sammen lydbildet.

 

Det er ikke lenge siden jeg satt inn Asus sitt STX lydkort, og selv om lyden ikke var enormt forskjellig fra det integrerte lydkortet fra Realtek, så var det litt mer detaljer, selv med digital overføring. På hodetelefon utgangen så er det mer bass og varme i lyden i forhold til min Creek hodetelefonforsterker. Men dette kortet har bedre hodetelefon forsterker enn det Hardware tester her.

 

Skal man kjøre stereo så vil jeg nok anbefale STX kortet i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sterkt å teste et lydkort uten å nevne viktigste parameter, signal/støyforhold, som på dette kortet er 110 db på hodetelefonutgangen mens det er 124 db på Xonar STX. Sikkert et greit nok kort til spill, men til musikk er det bare Xonar STX som gjelder. Og til AndersT2, jeg hører enorm forskjell fra det integrerte lydkortet til Xonar STX med enten AKG Q701 eller Focal XSbook høyttalere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvordan et slikt kort kan måle seg mot en egen D/A-konverter i et stereosystem? (om man bruker pc som kilde)Jeg har alltid trodd et godt lydkort hadde gjort jobben?

 

Det spørs hva du sammenlingner med. En DAC til 20-30K i et stereosystem er selvfølgelig bedre enn et lydkort til 1500.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Når vi trekker ut ledningen til mikrofonen og slår på denne «strålefunksjonen», skal kun lyd innen en 30 graders kone av volumkontroll-boksen bli registrert. Vi klarte egentlig ikke høre oss selv i opptak uansett hvilken vinkel vi benyttet, uten å heve stemmen betraktelig.

 

Jeg skjønner hva som menes, men en kone er noen man er gift med. Kjegle eller konus er en geometrisk form, som jeg tror man prøver å beskrive her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde et Xonar D2 med perfekt lyd, fust av lyd.

Var så overdrevent høyt at Windows volume måtte stå på 25% Så fucka drivere fra Asus opp det.

 

Kjøpte dette. Elsker medfølgende boksen, men der stopper det. Selv ved 128 GAIN må jeg ha windows volume på 100% og har så vidt lyd nok til å gidde å bytte tilbake til driver helvete.

 

Noen som sliter med lite futt med samme kort?

Lenke til kommentar

Hørsel er jo halve opplevelsen (den andre er jo syn), når man spiller eller ser film. I og med at 50% er ganske mye, så er det jo alltids greit å ha muligheten til å gjøre disse 50% til noe som er litt mer innlevende.

 

I grøsser-spill og film står faktisk lyden for ca 70% av opplevelsen.

Var så overdrevent høyt at Windows volume måtte stå på 25% Så fucka drivere fra Asus opp det.

 

Når man bruker et separat lydkort så skal lydvolumet i Windows alltid være 100%, og så justerer man volumet på lydkortet i stedet (så fremst lydkortet har en egen volumkontroll).

 

 

Personlig har jeg en NuForce µDac2 (USB DAC/amp), som jeg har vært veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...