Gå til innhold

Guide: SSD eller harddisk - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å fortelle folk klart og tydelig at en mekanisk disk vs en solid disk ikke gir noen som helst forskjell i for.eks bf3 eller planetside 2. Det begynner vist å bli "mange" som tror man må ha ssd for å spille de nyere spillene, noe som er helt på hodet. Jeg skal være enig i at ssd er en god ting å ha, men en nødvendighet i en stasjonær pc? FAh!

Lenke til kommentar

Haken med SSD er at det er mykje større risiko for datatap eller enda verre datakorrupsjon ved straumbrot. Det er derfor Intel 320 er så vanvittig mykje dyrare enn Intel 330

 

Så de liker dårlig vist man holder inne startknappen under oppstart av windows?hva skjer? Går en del av disken i stykker eller hva?

Lenke til kommentar

Nei... jeg må ikke ha lyst på SSD.Jeg har harddisk og den funker utmerket.Har ikke lyst, vil ikke ha, har ikke behov for...

 

hehe, jeg har kranglet litt med et par 3 stykker om man trenger ssd for å spille planetside 2 glatt. Han hadde en i7-36et eller annet,et gtx295,16 gb ram og ssd disk, uten ssd kunne man vist bare glemme å spille det i følge han. Så sitter jeg å spiller det på maks grafikk med 60fps, med en athlon,4gb ram og en opdisk disk. Da kalte de meg for en lucky bastard,hehe. Begynner å bli litt sånn rundt om kring, folk osm er "datakyndige" råder andre uvitende til å kjøpe ssd, når de i virkeligheten ikke trenger det. jaja

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 2 ssd'r i maskinen min atm,stasjonær ofc. Men fremdeles så merker jeg opptil flere ulemper med det enn de som er lista her.

 

Gaming disken min blir "borte" i utforskern. En restart må til for at den skal være tilgjengelig igjen,så ikke all verden det.

 

Det som virkelig plager meg er at systemdisken min til tider fryser hele systemet.

Harddisk lampa lyser konstant, får ikke lukket programmer og pcn vil rett og slett ikke skru seg av, med mindre jeg forcer en shutdown.

Forferdelig kjedelig, får når windows har boota opp igjen, så er alt av instillinger i skype,steam,utorrent (ikke no ulovlig,såklart) osv osv, har nullstilt seg. Så må jeg "sette opp maskina" på nytt.

 

Dette skjer ikke hver dag, men ett par ganger i mnd kanskje. Irriterende og frustrerende hver gang det skjer.

Selv om ting går grisefort fra oppstart til loadetid på spill, så må jeg si jeg savner stabiliteten med en snurredisk...

 

 

Lenke til kommentar

Haken med SSD er at det er mykje større risiko for datatap eller enda verre datakorrupsjon ved straumbrot. Det er derfor Intel 320 er så vanvittig mykje dyrare enn Intel 330

Det kan være at risikoen er større, men det vil ikkje si at den er særlig stor fordeom :)

datatap og datakorrupsjon var det i gamle dager da floppydisk ble brukt flittig. Nå er det et ikke-tema. Men noen tror jo at dommedag kommer snart også da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hehe, jeg har kranglet litt med et par 3 stykker om man trenger ssd for å spille planetside 2 glatt. Han hadde en i7-36et eller annet,et gtx295,16 gb ram og ssd disk, uten ssd kunne man vist bare glemme å spille det i følge han. Så sitter jeg å spiller det på maks grafikk med 60fps, med en athlon,4gb ram og en opdisk disk. Da kalte de meg for en lucky bastard,hehe. Begynner å bli litt sånn rundt om kring, folk osm er "datakyndige" råder andre uvitende til å kjøpe ssd, når de i virkeligheten ikke trenger det. jaja

 

Du finner ingen som har greie på det, som for eksempel i SSD-tråden her i forumet, som påstår at SSD er et must for spilling. Tvert i mot - det blir igjen og igjen påpekt at en SSD gir minimal ytelsesøkning ved spilling - og da ikke direkte i form av økt fps eller noe, men bare i tiden det tar å laste inn spillet, store maps, teksturer ol., samt gir kjappere saving. De "ekspertene" du har snakket med, er nok langt fra eksperter egentlig, skal du se.

 

Men når det gjelder så og si alt annet enn fps i spill, så vil en SSD gi en tydelig ytelsesøkning. Ja, for du er vel klar over at det faktisk finnes folk som bruker datamaskinen sin til helt andre ting enn spilling? Eller i tillegg til spilling?

Endret av thomit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Haken med SSD er at det er mykje større risiko for datatap eller enda verre datakorrupsjon ved straumbrot. Det er derfor Intel 320 er så vanvittig mykje dyrare enn Intel 330

Det kommer helt an på hvilken SSD du har. Variasjonene i design innenfor SSD er mye større enn for harddisker. Om du går for en som er ansett som "kjent god/stabil" av folk som vet hva de snakker om er ikke faren nevneverdig større enn for en gjennomsnittlig harddisk.

 

Nei... jeg må ikke ha lyst på SSD.

Jeg har harddisk og den funker utmerket.

Har ikke lyst, vil ikke ha, har ikke behov for...

Jeg har hørt dette flere ganger før. Så har de som sa det endelig oppgradert til SSD på stasjonær eller laptop, og når de går tilbake og prøver en maskin med harddisk etter en måneds tid tror de at det er noe galt med maskinen.

Selv har jeg hatt SSD i alle maskiner jeg har selv og har satt opp / hjulpet andre med siden 2009. Når jeg nå en gang i blandt bruker andres maskiner med HDD får jeg samme følelsen som om jeg tar en svipptur på en orginal moped etter år med motorsykkel og bil. Det føles som alt går veldig tregt, og når man treffer en motbakke (analogi for multitasking) er man sikker på at det er noe alvorlig galt.

 

Har 2 ssd'r i maskinen min atm,stasjonær ofc. Men fremdeles så merker jeg opptil flere ulemper med det enn de som er lista her.

 

Gaming disken min blir "borte" i utforskern. En restart må til for at den skal være tilgjengelig igjen,så ikke all verden det.

 

Det som virkelig plager meg er at systemdisken min til tider fryser hele systemet.

Harddisk lampa lyser konstant, får ikke lukket programmer og pcn vil rett og slett ikke skru seg av, med mindre jeg forcer en shutdown.

Forferdelig kjedelig, får når windows har boota opp igjen, så er alt av instillinger i skype,steam,utorrent (ikke no ulovlig,såklart) osv osv, har nullstilt seg. Så må jeg "sette opp maskina" på nytt.

 

Dette skjer ikke hver dag, men ett par ganger i mnd kanskje. Irriterende og frustrerende hver gang det skjer.

Selv om ting går grisefort fra oppstart til loadetid på spill, så må jeg si jeg savner stabiliteten med en snurredisk...

Det høres ut som du enten har en elendig value SSD, en feil med firmware, eller problemer med drivere.

Ta en tur over i SSD tråden (kommentaren min) og post specs for systemet ditt, og samme eller mer grundig beskrivelse av problemet, så skal vi prøve å finne ut om det er en av disse, og hvilken. Det kan finnes ganske enkle fikser som gjør at du slipper å irritere deg over slikt.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner ingen som har greie på det, som for eksempel i SSD-tråden her i forumet, som påstår at SSD er et must for spilling. Tvert i mot - det blir igjen og igjen påpekt at en SSD gir minimal ytelsesøkning ved spilling - og da ikke direkte i form av økt fps eller noe, men bare i tiden det tar å laste inn spillet, store maps, teksturer ol., samt gir kjappere saving. De "ekspertene" du har snakket med, er nok langt fra eksperter egentlig, skal du se.

 

Men når det gjelder så og si alt annet enn fps i spill, så vil en SSD gi en tydelig ytelsesøkning. Ja, for du er vel klar over at det faktisk finnes folk som bruker datamaskinen sin til helt andre ting enn spilling? Eller i tillegg til spilling?

 

Du så jeg skrev "eksperter" med "? Hvilket inntrykk gav jeg?Leste du innlegget?hehe! Hvor mange datakyndige er det og hvor mange "datakyndige" er det. Selvsagt finner man datakyndige på hw.no,men internett og verden generelt er større en som så..Samme kan det være, selvsagt bruker man data til andre ting også :glare:

 

Jeg syns kansje det er på sin plass og poengtere at man ikke får bedre fps med en ssd, da det faktisk er endel som kjøper den for å få bedre ytelse, i spill, som selvsagt ender i skuffelse, med mindre de har en meget gammel optisk disk.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Ruarcs, for noen type spill kan man ende opp med en økning i ytelse i form av minimum FPS eller opplevd flyt der man bruker dynamisk loading av textures. F.eks. Var et av de første gode eksemplene på dette pålogging i WoW når character stod i AH på et mye traffikert tidspunkt. Det kan også gi mye bedre opplevd flyt i spill som bruker loading mellom maps som føles som om de henger sammen (f.eks. igjen WoW, eller Age of Conan). Ellers er det hovedsaklig GPU, men i noen tilfeller også CPU som er viktig for gaming (f.eks. multiplayer, gaming som bruker tung AI, og spill som er dårlig på avlasting av fysikk til GPU).

Lenke til kommentar

Det kan være at risikoen er større, men det vil ikkje si at den er særlig stor fordeom :)

datatap og datakorrupsjon var det i gamle dager da floppydisk ble brukt flittig. Nå er det et ikke-tema. Men noen tror jo at dommedag kommer snart også da :p

Risikoen er stor, det er derimot lite sannsynleg for at du nokon gong vil legge merke at noko gale har skjedd.

Bruk eit skikkeleg testprogram, som diskchecker.pl -> http://brad.livejournal.com/2116715.html

Les og http://archives.postgresql.org/pgsql-general//2012-10/msg00661.php

 

Det kommer helt an på hvilken SSD du har. Variasjonene i design innenfor SSD er mye større enn for harddisker. Om du går for en som er ansett som "kjent god/stabil" av folk som vet hva de snakker om er ikke faren nevneverdig større enn for en gjennomsnittlig harddisk.

Eigentleg så er det mindre variasjonar med SSD enn med harddiskar. Du må bare kjøpa ein skikkeleg SSD som har capacitors, som Intel 320 eller 710. Brukar du laptop, så har du eit batteri og vil ha langt mindre tilfeller av eit straumbrot.

Lenke til kommentar

Har 2 ssd'r i maskinen min atm,stasjonær ofc. Men fremdeles så merker jeg opptil flere ulemper med det enn de som er lista her. Gaming disken min blir "borte" i utforskern. En restart må til for at den skal være tilgjengelig igjen,så ikke all verden det.Det som virkelig plager meg er at systemdisken min til tider fryser hele systemet. ...

 

Høres ut som et TRIM problem. opplevde noe lignende med en Force GT i mac-en min. problemet ble borte når jeg deaktiverte TRIM

/Edit: det risikerer jo å forkorte levetiden om ssd-en ikke akkurat er av nyeste generasjon, men i dag har de fleste produsentene utstyrt diskene med god "garbage handling"

Endret av Arn_Thor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...