Gå til innhold

Photoshop får nye funksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jeg forstått det riktig? De som sitter med full lisens for Photoshop CS6 som koster 7K til 8K (og mer for Extended) får ikke oppgradering til 6.1?

Jepp! Bortsett fra "HiDPI". Det er dette som er litt av clue'et med CC, du får alt straks det et klart, mens resten må kjøpe neste versjon for å få det samme...

Lenke til kommentar

Jepp! Bortsett fra "HiDPI". Det er dette som er litt av clue'et med CC, du får alt straks det et klart, mens resten må kjøpe neste versjon for å få det samme...

Da synes jeg Adobe har overgått seg selv i forbrukerfientlig oppgraderingspolitikk, og det var ikke helt enkelt. Jeg som så frem til if'er i actionene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Photoshop er at det er blitt en slags standard, og alene. De var smarte tidlig og subsidierte softvaren inn i utdanningsinstutisjonene - og for folk som jobber grafisk etc så er det jobben som betaler uansett.

 

Men ved å bli for tunge og for kostbare vil de over tid kunne få redusert sitt salg til privatpersoner og små bedrifter fordi deres prispolitkk har lagt grunnlag for andre til å finne vekst for sin programvare i et marked hvor stadig flere spør seg om de egentlig har bruk for photoshop og om de er villige til å betale den vanvittige prisen og sammen en stadig større avstand til brukerne.

 

Jeg har sluttet med å bruke photoshop, for min del gjør en langt rimelige softvare en god nok jobb til å dekke mine behov (ACDSee Pro).

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heldigvis ikke noe jeg kan klare meg uten som jeg ikke kan få gjort tilsvarende i Gimp :)

 

Det blir som med skaleringsfunksjonen Content-Aware Scaling som ble presentert for noen år siden. Da MÅTTE man kjøpe photoshop for å få det. Nå finnes heldigvis utvidelsen Liquid rescale til Gimp som etter sigende gjør stort sett det samme.

Endret av geir__hk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Adobe... er seg sjøl like.

(så har de heller aldri vært aktuelle som verktøys leverandør til meg, naturlig nok.)

 

Det underlige er jo antallet med folk som ser ut til å tåle pisken gang på gang.

Lenke til kommentar

Adobe... er seg sjøl like.

(så har de heller aldri vært aktuelle som verktøys leverandør til meg, naturlig nok.)

 

Det underlige er jo antallet med folk som ser ut til å tåle pisken gang på gang.

 

 

Dette er da ingenting i forhold til kundeprofilen til feks 3ds MAX.

 

Der var de nødt til å komme med en oppdatering med over 400 bug fixes i en og samme oppdatering fordi dem så lenge hadde dritt på kunders ønsker om å få fikset ting at ting begynte å gå seriøst galt. Til slutt gikk det så langt at for å beholde kundene måtte de gjøre en stor opprydning og bare fikse bugs.

 

Og selv etter denne oppdateringen er programmet fortsatt jævlig bøgga, til tross for at de har buttloads med mer penger enn hele Adobe. Det er rett og slett fordi dem gir bengen.

 

Så det at Photoshop koster bittelitt og at det er noe tull her og der med kundeprofilen gjør meg ingenting sålenge produktet bare er skikkelig stabilt og funker og har bra med funksjoner.

 

 

I grafikkbransjen er alle produsenter "drittsekker" utenom de små som prøver å komme seg frem i markedet. Bare hør med Autocad brukere. Forbrukerne blir aldri hørt, firmaene slipper bare nye funksjoner for å få flere kunder hele tiden men blåser i å høre på de eksisterende kundene om hva som er galt med programvaren og hva folk sliter med å utføre i programmene pga dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Sånn er det når en aktør nærmest eier markedet. De kan gjøre hva de vil. Adobe har en ufattelig lite kundevennlig profil.

 

Ikke minst prissystemet deres, der vi i Norge betaler en ublu overpris.

Lenke til kommentar

Men Lightroom er priset godt nå, og det holder for de fleste.

 

Jeg hadde Elements, men da Adobe kjørte en hyggelig pris for oppdatering til CS5, slo jeg til. Den prisen ble spesielt hyggelig fordi jeg valgte den engelske versjonen. Nå synes jeg det er en fordel da jeg ofte leser om foto på engelsk, men det var litt sært. Mener det skilte mer enn 1000 kroner på engelsk- og norsk utgave.

 

Det at de ikke oppdaterer Camera Raw for eldre modeller enn CS6, synes jeg derimot er rimelig sleipt, og åpenbart noe de gjør for å få oss til å oppgradere.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...