Gå til innhold

Slik skal AMD komme tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venner og familie spør sin nerde-person om råd til kjøp av PC. Nerde-personen anbefaler da Intel og nVidia. Fordi nerde-personen som er enthusiast kjenner til bare Intel og nVidia. Og vet ikke at AMD eksistere. Venner og familie til nerde-personen kjøper Intel og nVidia. AMD taper markedsandeler :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fordi nerde-personen som er enthusiast kjenner til bare Intel og nVidia

Hvis du mener en jeg-bryr-meg-bare-om-det-raskeste entusiast, kan jeg forsåvidt være enig med deg.

Mens en ekte entusiast har bredere oversikt, og kjenner selvfølgelig til AMD.

 

(red: trengte visst en quote, ja)

Endret av HawP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du mener en jeg-bryr-meg-bare-om-det-raskeste entusiast, kan jeg forsåvidt være enig med deg.Mens en ekte entusiast har bredere oversikt, og kjenner selvfølgelig til AMD.(red: trengte visst en quote, ja)
Er også litt dumt det da når AMD faktisk har de kraftigste skjermkortene :p

 

Hjelper ikke med kraftige kort når de ikke kan lage drivere til de. ^_^

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du mener en jeg-bryr-meg-bare-om-det-raskeste entusiast, kan jeg forsåvidt være enig med deg.

Mens en ekte entusiast har bredere oversikt, og kjenner selvfølgelig til AMD.

 

(red: trengte visst en quote, ja)

Per dagsdato, ville jeg anbefalt folk til å gå for intel for cpu og AMD for gpu. MEN hvis toppsjefen sørger for at utviklingen for AMD gpu går saktere og retter seg bare på mainstream... Ja.. da nøler jeg ikke med å anbefale folk til å kjøpe nVidia. Det jeg beskrev tidligere var bare en mulig scenario jeg ser for, hvis AMD går den veien, satt på spissen.
Lenke til kommentar
Hvis du mener en jeg-bryr-meg-bare-om-det-raskeste entusiast, kan jeg forsåvidt være enig med deg.Mens en ekte entusiast har bredere oversikt, og kjenner selvfølgelig til AMD.(red: trengte visst en quote, ja)
Er også litt dumt det da når AMD faktisk har de kraftigste skjermkortene :p
Hjelper ikke med kraftige kort når de ikke kan lage drivere til de. ^_^

 

Og der viser du ditt lavmål hva kompetanse angår ja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Min første selvbygger-CPU var fra AMD, og helt siden den gang har AMD vekket varme følelser hos meg. Jeg vil så inderlig at de skal lykkes!

 

Dessverre har AMD tatt en rekke dårlige valg opp gjennom årene, så selv om idealist-hjertet mitt sier "AMD, AMD!" når jeg skal kjøpe noe nytt, sier realist-hjernen "Intel, Intel.." Og hjernen bestemmer til syvende og sist ;) (som regel ^^)

 

Også på skjermkortfronten taper AMD til fordel for Nvidia og Intel hos meg, siden jeg kjører GNU/Linux på alle mine maskiner. Når det gjelder drivere og features når ikke AMD de to andre opp til knærne på Linux.

 

Jeg håper AMD klarer å snu trenden, at de klarer å ta opp konkurransen med Intel igjen, og at de en gang i fremtiden også kan ta seg råd til å tilfredsstille entusiastene og idealistene som de nå er nødt å kutte ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du mener en jeg-bryr-meg-bare-om-det-raskeste entusiast, kan jeg forsåvidt være enig med deg.Mens en ekte entusiast har bredere oversikt, og kjenner selvfølgelig til AMD.(red: trengte visst en quote, ja)
Per dagsdato, ville jeg anbefalt folk til å gå for intel for cpu og AMD for gpu. MEN hvis toppsjefen sørger for at utviklingen for AMD gpu går saktere og retter seg bare på mainstream... Ja.. da nøler jeg ikke med å anbefale folk til å kjøpe nVidia. Det jeg beskrev tidligere var bare en mulig scenario jeg ser for, hvis AMD går den veien, satt på spissen.

 

Den vanlige mannen gata vil ha best utbytte ved kjøp av AMD-CPU. Dette vil jeg begrunne med at den vanlige mannen i gata ikke trenger High-End utstyr. De trenger vanligvis bare (low-)mid-end. Dette er hvor amd altid trekker det lengste strået. Kort: Mer bang pr. buck fra AMD i den klassen. Så har han da spart penger, wohoo! :-)

 

Det faktum at AMD har prosessorer som også oppererer i High-End-klassen til fornuftig pris, gjør det derfor lett for meg å annbefale AMD nesten uansett scenario. Jeg nevner kun intel til de som absolutt trenger det aller beste, selv om det betyr at det kan koste dem en del mer.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det faktum at AMD har prosessorer som også oppererer i High-End-klassen til fornuftig pris, gjør det derfor lett for meg å annbefale AMD nesten uansett scenario. Jeg nevner kun intel til de som absolutt trenger det aller beste, selv om det betyr at det kan koste dem en del mer.

 

Då syns eg du gjør det gæli om scenarioene dine innvolverer gaming. Mye annet kan du til varierende grad komme unna med det...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Den vanlige mannen gata vil ha best utbytte ved kjøp av AMD-CPU. Dette vil jeg begrunne med at den vanlige mannen i gata ikke trenger High-End utstyr. De trenger vanligvis bare (low-)mid-end. Dette er hvor amd altid trekker det lengste strået. Kort: Mer bang pr. buck fra AMD i den klassen. Så har han da spart penger, wohoo! :-)

 

Det faktum at AMD har prosessorer som også oppererer i High-End-klassen til fornuftig pris, gjør det derfor lett for meg å annbefale AMD nesten uansett scenario. Jeg nevner kun intel til de som absolutt trenger det aller beste, selv om det betyr at det kan koste dem en del mer.

 

Men strømforbruket til AMD er langt høyere enn Intel, ergo er varmeutvikling og støynivå også et større problem. Spesielt på laptop!

Lenke til kommentar

Venner og familie spør sin nerde-person om råd til kjøp av PC. Nerde-personen anbefaler da Intel og nVidia. Fordi nerde-personen som er enthusiast kjenner til bare Intel og nVidia. Og vet ikke at AMD eksistere. Venner og familie til nerde-personen kjøper Intel og nVidia. AMD taper markedsandeler :p

Hadde det vært slikt hadde ikke AMD slitt, og da hadde det ikke gått bedre for dem nå.

Lenke til kommentar

Då syns eg du gjør det gæli om scenarioene dine innvolverer gaming. Mye annet kan du til varierende grad komme unna med det...

Scenarione mine inkluderer gaming til en viss liten grad. Spør deg selv: Trenger du det, eller ikke? Du kan hive alt av spill på en AMD samt komme godt utav det. Klart du oppnår litt høyere FPS med intel, og om prisklassen passerer noe over tusenlappen, så blir en nødt til å ta en litt mer grundig vurdering.

 

Strømforbruk er også nevnt over ser jeg, det er klart at det kan være merkbare endringer i varmeutvikling, og i noen tilfeller også støy. Jeg har ikke lagt mye merke til noe forskjeller i støynivå fra AMD-bæbarer, men andre kan ha mer sensitiv hørsel. AMD har i mange år hatt større toleranse for varme før det går utover ytelse. Problemet er nok strømforbruket i seg selv, men sett at det er snakk om små forskjeller vil jeg kjeldent ta hensyn til det.

 

Bærbarer har jeg egentlig ikke tatt i betraktning... Men, de fleste ønsker vel bærebarer og ikke stasjonære maskiner. Det blir dog en annen sakt med bærbarer, krever at en ser på helheten i den enkelte bærbaren, alle er tross alt ferdigbygget, får ikke velge ut alt av komponenter selv. Kjeldent like mye å spare på en bærbar.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Den vanlige mannen gata vil ha best utbytte ved kjøp av AMD-CPU. Dette vil jeg begrunne med at den vanlige mannen i gata ikke trenger High-End utstyr. De trenger vanligvis bare (low-)mid-end. Dette er hvor amd altid trekker det lengste strået. Kort: Mer bang pr. buck fra AMD i den klassen. Så har han da spart penger, wohoo! :-)

 

Det faktum at AMD har prosessorer som også oppererer i High-End-klassen til fornuftig pris, gjør det derfor lett for meg å annbefale AMD nesten uansett scenario. Jeg nevner kun intel til de som absolutt trenger det aller beste, selv om det betyr at det kan koste dem en del mer.

 

Du er klar over at intel selger cpu i lavere prisklasse også? de selger ikke bare i5/i7 men også i3, pentium og celeron linja som er full konkurrentbart mot AMD i lavere prissjakt også mtp ytelse/krone. atpåtil så bruker de mindre strøm (viktig på bærbar).

 

Det eneste selgende poenget som gjør at jeg kan anbefale AMD over intel er deres APU, hvor diskret grafikk ikke er en mulighet pga liten form faktor (feks htpc i m-itx format). Ellers hvis diskret grafikk er en mulighet så er intel bedre ytelse pr krone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...