Gå til innhold

Intel vil ha sokler i "overskuelig fremtid"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med BGA er at loddingene ikke kan verifiseres (fabrikken tar kun stikkprøver med røntgen). Holdbarhet er også et punkt, for "fine grid" BGA regner 3 års levetid, for "vanlig" BGA regnes det 5 års levetid. Dette er minimumsverdier, siden vi jo har chipset på movedkortene som loddet BGA vet vi dette holder lenger. Men i BGA sin barndom var dette et problem da litt bøying av kortet kunne lage trøbbel, eks. når vi satte i strømkontakten og kortet bøyde seg for mye.

Nå er også BGA og den sokkelen Intel bruker svært lik, forskjellen er stort sett at de som er beregnet for sokkel har pads som er gullplettert.

Nå er det allerede mange Atom CPUer som er loddet direkte på hovedkortet. Dette er mye brukt i bærbare og i rimelige mini-ITX.

La oss holde dette på produkter i den rimelige enden ! :) JA til sokkel !

Lenke til kommentar

Socket 2011 vil få sine LGA-arvtagere, på grunn av det profesjonelle markedet trenger fleksibiliteten til å velge hovedkort og CPUer(bare se på det enorme utvalget av Xeon-prosessorer).

 

Så vidt jeg vet kommer Haswell "bare" med fire kjerner og byr bare på små forbedringer i ytelse, hovedfokuset for plattformen er lavere effektforbruk. "Haswell-E" blir nok platformen for de litt mer krevende brukerne, men innen da kommer Ivy Bridge-E som trolig byr på litt høyere ytelse og litt lavere effektforbruk(for de laveste modellene). Forskjellen mellom plattformene blir nok litt større med tiden, men allerede i dag vil jeg anbefale at krevende brukere vurderer i7-3930K, som er en fantastisk prosessor som idler fint selv med moderat last.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en dårlig følelse av dette. Jeg har ingen spesielt gode forutsetninger for å kunne spå fremtiden men, jeg merker jeg blei bekymret for entusiast pc-er da jeg leste dette.

 

Dersom folk flest kjøper hovedkort med integrert cpu, hvordan vil da prisen på hovedkort med sokkel bli?

Nå kan du jo kjøpe rimelige hovedkort og dyre cpuer men om det blir en liten produksjon av hovedkort med cpu sokkel blir vel prisen skyhøy. Er ikke så mange entusiaster, er det vel? Og det blir kanskje færre dersom spill går mer og mer over i console.

Lenke til kommentar

Entustiastene kommer nok ikke til å bli berørt, det er vell ikke noen nyhet, men problemet melder seg når du ikke kan ta å bytte prosessoren på en "ferdig-PC" fra feks HP, da må du kaste hele HK og kjøpe nytt om prosessoren ryker.

Muligheten til å "gjenbruke" brukt datautstyr blir også umulig om alt skal loddes fast, slike unødvendige begrensninger er ikke særlig ressurseffektivt.

Lenke til kommentar

Dersom folk flest kjøper hovedkort med integrert cpu, hvordan vil da prisen på hovedkort med sokkel bli?

Nå kan du jo kjøpe rimelige hovedkort og dyre cpuer men om det blir en liten produksjon av hovedkort med cpu sokkel blir vel prisen skyhøy. Er ikke så mange entusiaster, er det vel? Og det blir kanskje færre dersom spill går mer og mer over i console.

Jeg tror det går motsatt vei av hva du sikter til.

 

Se bare på hvordan laptoper og nettbrett, som effektivt har filtrert ut veldig mange som ikke har noen intensjoner å bygge noen PC, eller stiller høye krav som entusiaster.

 

At Intel velger å kutte fleksibiliteten til budsjett/mainstream-segmentet av stasjonære maskiner vil kunne filtrere ut ENDA flere som bare ønsker en maskin som funker, og egentlig ikke har interesse av å bygge PC. (se f. eks ferdigbygde maskiner) Entusiastkomponenter koster fortsatt en del god del mer enn mainstream-komponentene, (se f. eks sokkel 2011 VS 1155) og ved å gjøre skillet enda mer tydelig så er jeg rimelig sikker på at flere kommer til å bli presset over på entusiastsokler.

 

Entusiastsegmentet vil markant øke som følge av at en hærskare av semi-entusiast/mainstream PC-byggere enten må velge å gå for en mindre fleksibel plattform eller gå for full entusiastplatform. Dette vil til gjengjeld garantert senke prisen på komponenter, og i stede for å kun ha noen få og overprisede produkter så vil entusiastsegmentet bli større, billigere og mer mangfoldig.

 

Det kan også gå en tredje vei, og det er at AMD blomstrer opp igjen, og tar over for mange av disse mainstream gamere/PC-byggerene, ja i hvert fall om AMD klarer å komme med noe konkurransedyktig nok som appelerer til disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil jo gå seg til av seg selv. Den naturlige virkningen er at det generelle utvalget vil bli dårligere, ingen tvil om dette selvsagt, men tror dette bare kommer som et pluss for de kundene som faktisk nå slipper å ha så mye å velge mellom.

 

Hvis du liker best mulig utvalgt og mest valgmuligheter og kombinasjoner, så er du virkelig ikke i kundegruppen Intel prøver å nå med disse komponentene. ;)

 

Men lagerplass til så lite som 80 forskjellige sett bør dog ikke være noe problematisk.

F.eks Bare av modellen GTX 680 har de svimlende 28 stykk!

Mens de har 68 stykk mainstream hovedkort.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...