Gå til innhold

Neste 3DMark skal virke på det meste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Android og iOS på plass er jo OpenGL-stacken på plass, så da burde det være fullt mulig å dytte inn støtte for både OSX og GNU/Linux etterhvert. Med slike benchmarkverktøy tilgjengelig for OSX og Linux vil det nok også bli mer aktuelt å utvikle spill til disse plattformene også.

Hvorfor skulle benchmarkingverktøy gjøre det mer aktuelt å utvikle spill til OSX og Linux?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med Android og iOS på plass er jo OpenGL-stacken på plass, så da burde det være fullt mulig å dytte inn støtte for både OSX og GNU/Linux etterhvert. Med slike benchmarkverktøy tilgjengelig for OSX og Linux vil det nok også bli mer aktuelt å utvikle spill til disse plattformene også.
Hvorfor skulle benchmarkingverktøy gjøre det mer aktuelt å utvikle spill til OSX og Linux?

 

Han tror vel at et firma føler det er smart å slenge på en haug med utviklingskostnader for å tekke 5% av desktop markedet. Liksom. For moro skyld sikkert...

 

Og enda mer attraktivt er det når disse 5% har det som uttalt mål og IKKE betale for noe av programvaren de benytter.

 

Lenke til kommentar

Han tror vel at et firma føler det er smart å slenge på en haug med utviklingskostnader for å tekke 5% av desktop markedet. Liksom. For moro skyld sikkert...

 

Og enda mer attraktivt er det når disse 5% har det som uttalt mål og IKKE betale for noe av programvaren de benytter.

Spørs jo om det er en haug av utviklingskostnader, hvis Android allerede er støttet så skal vel ikke veien til Linux være så veldig lang den heller. Der i fra til OSX er den enda kortere.

 

Men at det trekker spillutviklere til plattformen har jeg mine tvil for. De er ikke avhengig av 3DMark for å utvikle noe som helst. I beste fall kan AMD, Intel og nVidia ha nytte av 3DMark for å utvikle bedre drivere, men da igjen er det i praksis drivere som er optimalisert for 3DMark og ikke reelle applikasjoner.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle benchmarkingverktøy gjøre det mer aktuelt å utvikle spill til OSX og Linux?

 

Fordi det blir lettere (les: billigere) å benchmarke ulike konfigurasjoner med pålitelige resultater?

 

Han tror vel at et firma føler det er smart å slenge på en haug med utviklingskostnader for å tekke 5% av desktop markedet. Liksom. For moro skyld sikkert...

 

Og enda mer attraktivt er det når disse 5% har det som uttalt mål og IKKE betale for noe av programvaren de benytter.

 

Oi, takk for de fine meningene du tillegger meg. Uansett, hvis du hadde fulgt med i timen ville du visst at i Humble Bundle-pakkene har det -konsekvent- vært Linux-brukerne som har betalt mest, og sannsynligvis fått dårligst brukeropplevelse i retur pga halvhjertede porteringsjobber. Valve sikter seg nå inn mot Linux pga åpenheten og friheten OS-et gir til utviklerne. Og de får knallgode ytelsestall fra spillene sine i Linux. Bedre enn Windows. Dette er definitivt noe som kan åpne for GNU/Linux som en mer allment brukt plattform.. Hvor mange ganger har jeg vel ikke hørt folk si "Jo, jeg skulle gjerne byttet til Linux/OSX, hadde det ikke vært for mangelen på spill..." Nå er denne siste barrieren i ferd med å bli visket ut, så hvorfor skal ikke 3DMark ha OSX og GNU/Linux på radaren?

 

Når det gjelder vilje til å betale er det generelt ikke en motvilje mot å betale for programvare, det er en motvilje mot å måtte betale for å godta hårreisende EULAer som er den største hindringen.

Lenke til kommentar

Fordi det blir lettere (les: billigere) å benchmarke ulike konfigurasjoner med pålitelige resultater?

Ser ikke hvordan det kan hjelpe en programvareutvikler. Det er tross alt maskinvarekonfigurasjon mot programvaren under utvikling som det er interessant å måle ytelse på, og ikke ytelsen i 3. parts programvare.

 

Uansett, alle monner drar. 3DMark på Linux er kanskje ikke det viktigste for å trekke over flere, men det er viktig at mest mulig blir tilgjengelig på plattformen om den skal være en seriøs utfordrer på markedsandel på dekstop-markedet.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan det kan hjelpe en programvareutvikler. Det er tross alt maskinvarekonfigurasjon mot programvaren under utvikling som det er interessant å måle ytelse på, og ikke ytelsen i 3. parts programvare.

 

Uansett, alle monner drar. 3DMark på Linux er kanskje ikke det viktigste for å trekke over flere, men det er viktig at mest mulig blir tilgjengelig på plattformen om den skal være en seriøs utfordrer på markedsandel på dekstop-markedet.

 

Selvfølgelig mener jeg heller ikke at 3DMark skal være en åpenbaring for GNU/Linux. Som du sier, alle monner drar, og hvis seriøse aktører viser at dette er noe de er villige til å bruke penger på, vil det garantert ha en positiv påvirkning på hele markedet.

Lenke til kommentar

Fra futuremark sine sider:

Coming soon

3DMark will be available as a free download for Windows, Android and iOS. On Windows there will be an additional paid Advanced Edition for enthusiasts, and a Professional Edition designed for press and business users. 3DMark will be released before the end of 2012 (pending app store approvals) so please check back often for the latest updates.

 

Så avhengig av hastigheten på evt. godkjenninger, så kommer nyeste 3Dmark før nyttår

Lenke til kommentar

Selvfølgelig mener jeg heller ikke at 3DMark skal være en åpenbaring for GNU/Linux. Som du sier, alle monner drar, og hvis seriøse aktører viser at dette er noe de er villige til å bruke penger på, vil det garantert ha en positiv påvirkning på hele markedet.

3DMark er fullstendig irrelevant for spillutvikling. Det ligger ingen verdi overhode i å benchmarke Futuremark sin kode, fordi det har ingen relevans til den koden man produserer selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...