Gå til innhold

Linux-installasjon på Windows 8-maskiner blir enklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det litt merkelig at MS får lov til å holde på slik. Hensikten virker nokså innlysende.

 

egentlik ikke, politikere, dommere og de fleste i form for styreorganer verden over har vist tydelig at de ikke har det minste hint av teknologisk insikt. Da sier du bare alt det gode med det. Så blir det bare sån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows krever SecureBoot når du skal SELGE maskiner MED Windows 8. For Windows 8 er det imidlertid et krav at Secure Boot kan skrus av av brukeren (lurer på hvor lang tid det tar før du "mister garantien" som følge av det..) mens for Windows RT er det et krav at du IKKE kan skru det av. Så du har delvis rett. Men hardware bommer . Windows 8 != Windows RT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows krever SecureBoot når du skal SELGE maskiner MED Windows 8. For Windows 8 er det imidlertid et krav at Secure Boot kan skrus av av brukeren (lurer på hvor lang tid det tar før du "mister garantien" som følge av det..) mens for Windows RT er det et krav at du IKKE kan skru det av. Så du har delvis rett. Men hardware bommer . Windows 8 != Windows RT.

For arm er os låst ja, trolig en dum idee, MS er outsider i telefon/ tablet markeded og trenger alle fordeler de kan få.

 

For pcer regner jeg med at secureboot er noe du kan skru av og på i "bios" menyen tilsvarende som den gamle boot sector protection.

Og nei den blir ikke borte, det ville være selvmord av pc produsenen, ikke så mye å instalere andre os men mer å kunne boote på minnebrikker eller plate for service osv

Lenke til kommentar
Windows krever SecureBoot når du skal SELGE maskiner MED Windows 8. For Windows 8 er det imidlertid et krav at Secure Boot kan skrus av av brukeren (lurer på hvor lang tid det tar før du "mister garantien" som følge av det..) mens for Windows RT er det et krav at du IKKE kan skru det av. Så du har delvis rett. Men hardware bommer . Windows 8 != Windows RT.
For arm er os låst ja, trolig en dum idee, MS er outsider i telefon/ tablet markeded og trenger alle fordeler de kan få. For pcer regner jeg med at secureboot er noe du kan skru av og på i "bios" menyen tilsvarende som den gamle boot sector protection. Og nei den blir ikke borte, det ville være selvmord av pc produsenen, ikke så mye å instalere andre os men mer å kunne boote på minnebrikker eller plate for service osv

 

Tror egentlig de aller færreste bryr seg om slikt.

Jeg personlig elsker å "leke" med hardware, men hvor mange % av kundene gjør egentlig det?

 

De aller fleste vil ha noe som virker og de vil ha noe som de ikke kan ødelegge ved uhell. På godt og vondt går det ut over oss andre som liker å herje.

 

Du kan jo se på for eksempel Apple, de gir deg jo SVÆRT liten modifkasjonsmulighet. Til og med diskene får de laget spesielt for seg, slik at du ikke kan oppgradere uten å kjøpe deler via Apple. Men fremdeles selger de i bøtter og spann, det er ingen ting teknologisk overlegent med produktet. Disken er laget av Samsung eller andre, men leveres da med proprietær kontakt.

 

Det samme gjelder feks apple sin nye ladekontakt. Fremdles kjøper folk produktene og de selger som bare det!

 

Man kan gjerne tro at alle ønsker åpne løsninger og opensource, men privatmarkedet er ikke helt der enda. Jeg ser selvsagt en idealistisk verden der man kan fortsette å bruke samme maskinvare selv etter OS er utdatert.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er på sin plass å understreke at dette kun gjelder ARM-systemer (tablets). Windows 8 (x86/x86-64) installerte kjempefint på et gammelt makkverk av en Asus Eee 901 uten verken UEFI eller Secure Boot. For Windows RT (ARM) har jeg forstått at det ikke er like enkelt.

 

Poenget er vel at med maskiner med Secure Boot bare kjører signerte boot-loadere. Det er dermed ingenting i veien for at man kan kjøre win8 og andre os på maskinvare som ikke har secure boot. Artikkelen snakker om at man nå kan installere linux på maskiner MED secure boot...

Lenke til kommentar
Windows krever SecureBoot når du skal SELGE maskiner MED Windows 8. For Windows 8 er det imidlertid et krav at Secure Boot kan skrus av av brukeren (lurer på hvor lang tid det tar før du "mister garantien" som følge av det..) mens for Windows RT er det et krav at du IKKE kan skru det av. Så du har delvis rett. Men hardware bommer . Windows 8 != Windows RT.
For arm er os låst ja, trolig en dum idee, MS er outsider i telefon/ tablet markeded og trenger alle fordeler de kan få. For pcer regner jeg med at secureboot er noe du kan skru av og på i "bios" menyen tilsvarende som den gamle boot sector protection. Og nei den blir ikke borte, det ville være selvmord av pc produsenen, ikke så mye å instalere andre os men mer å kunne boote på minnebrikker eller plate for service osv
Tror egentlig de aller færreste bryr seg om slikt.Jeg personlig elsker å "leke" med hardware, men hvor mange % av kundene gjør egentlig det?De aller fleste vil ha noe som virker og de vil ha noe som de ikke kan ødelegge ved uhell. På godt og vondt går det ut over oss andre som liker å herje.Du kan jo se på for eksempel Apple, de gir deg jo SVÆRT liten modifkasjonsmulighet. Til og med diskene får de laget spesielt for seg, slik at du ikke kan oppgradere uten å kjøpe deler via Apple. Men fremdeles selger de i bøtter og spann, det er ingen ting teknologisk overlegent med produktet. Disken er laget av Samsung eller andre, men leveres da med proprietær kontakt.Det samme gjelder feks apple sin nye ladekontakt. Fremdles kjøper folk produktene og de selger som bare det!Man kan gjerne tro at alle ønsker åpne løsninger og opensource, men privatmarkedet er ikke helt der enda. Jeg ser selvsagt en idealistisk verden der man kan fortsette å bruke samme maskinvare selv etter OS er utdatert.

Jeg snakker om ting som blir gjort i bedrifter som å ta ghost av disker for å legge tilbake, samt å boote på rednings usb brikke osv. Å stoppe denslags vil være veldig upopulært.

 

Apple er en egen verden.

Nå er det klart at du kan ikke modifisere en ultrabook som et starsjonært tower. men det er ganske opplagt om du selger en telefon uten minnekort og så priser modellen med 16 gb 1000 kr mer en den med 8.

Lenke til kommentar

Satt faktisk med dette i går. Løsningen var rett og slett å skru av secure boot. Etter det var det lett å installere linux.

"Problemet" er vel at man ikke skal kunne skru av Secure Boot på Windows RT-baserte nettbrett, dersom produsenten har fulgt Microsoft's retningslinjer.

 

Ettersom du fikk skrudd det av, så regner jeg med at dette dreier seg om en x86/x64-basert maskin som kjører (kjørte?) Windows 8. Og da blir alt som før.

Lenke til kommentar

Dette faller inn under kategorien "ikkesak", ganske enkelt fordi det som står her er feil. Eller det er kanskje ikke riktig, men "budskapet" man leser ut av dette er feil.

 

Slik jeg tolker teksten fremstår det slik.

MS har med Windows 8 låst HW til OS, en slem ting å gjøre og en hån mot forbrukeren. Men heldig vis har noen snille hackere løst problemet, man kan installere andre OS, og verdens folk gleder seg, til jul.

 

Igjen dreier dette seg på ett eller annet nivå om sammenblanding av Windows 8 og Windows RT. I praksis to helt forskjellige OS. Uansett merkelig at HW.no klarer å gjøre denne blemmen nå, flere måneder etter at mange andre har gått i samme fella...

 

Som mange andre allerede har påpekt kan brukeren fint slå av Secure boot. Andre distributører kan også levere egne secure boot signerte sertifikater, eller de kan kjøpe lisens i MS signing services og få et sertifikat som lar dem installere OS på maskiner med MS sertifikater. Faktisk kan en bruker legge inn helt egne sertifikater også.

 

Resultatet er at man får bedre sikkerhet for brukeren, og minimalt med problemer for den avanserte brukeren som ønsker å kjøre andre OS.

 

Windows RT derimot, er per definisjon nedlåst uten mulighet til å låse opp fra produsentens side. En helt annen diskusjon altså...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...