Gå til innhold

Gammel Android-versjon dominerer fortsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det blir merkelig å sammenlige tallet for Gingerbread med tallet for et år siden. I desember 2011 var nemlig Gingerbread fremdeles i fremmarsj etter å ha blitt lansert i desember 2010 og første gang dukket opp i tallene for januar 2011. Gingerbread nådde sin topp i resultatene fra juni 2011 med 65%, men har etter det sunket hver måned og er nå nede på 50,8%.

 

Ved å skrive at tallet var 50,6% for et år siden og 50,8% i dag skapes det et inntrykk av at andelen var vært tilnærmet lik i et år, noe som ikke er tilfellet.

 

Når det er sagt så er andelen som bruker Gringerbread alt for høy, og dette er noe som produsentene burde tatt til seg. De telefonene som støtter en oppgradering til Android 4.0 eller høyere burde fått dette for lenge siden. Dessverre er nok det toget godt og vi får bare håpe produsentene blir flinkere til å oppdatere telefoner som lanseres med Android 4.x til Android 5.0 når det kommer i løpet av neste år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror også et problem er at telefoner som har en oppdatering ikke får det. På Nexus-devices så er jo oppdateringen ganske bestemt, den ligger i statuslinja til du godtar den. Det samme har Asus på sine.

 

Samsung derimot, som er en enorm leverandør av Android, er litt mer sporadisk etter min erfaring. Noen ganger kan man finne oppdatering via telefonen. Andre ganger må man koble til Kies (som forøvrig er et utrolig dårlig program).

 

Jeg vet i alle fall at det er mange der ute med Galaxy S2 som fortsatt er på Gingerbread lenge etter at den fikk ICS. Nå nærmer det seg jo også JB

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Når det er sagt så er andelen som bruker Gringerbread alt for høy, og dette er noe som produsentene burde tatt til seg. De telefonene som støtter en oppgradering til Android 4.0 eller høyere burde fått dette for lenge siden.
Man skal også huske på at mange av telefonene som kjører 2.3x er for svake til å kunne kjøre noe nyere; gamle chipset, treg cpu og altfor lite RAM. Har selv en Defy+ som kjører 2.3, har testet CM jellybean på telefonen og det var bare sirup (ja, jeg vet det er nightly jeg testet, men det bør likevel gi en pekepinn på at maskinvaren ikke takler nyere OS som er avhengige av mer RAM og kraftigere grafikkdel da grafikken i 4+ Android er gpu dreven). Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også et problem er at telefoner som har en oppdatering ikke får det. På Nexus-devices så er jo oppdateringen ganske bestemt, den ligger i statuslinja til du godtar den. Det samme har Asus på sine.

Samsung derimot, som er en enorm leverandør av Android, er litt mer sporadisk etter min erfaring. Noen ganger kan man finne oppdatering via telefonen. Andre ganger må man koble til Kies (som forøvrig er et utrolig dårlig program).

Jeg vet i alle fall at det er mange der ute med Galaxy S2 som fortsatt er på Gingerbread lenge etter at den fikk ICS. Nå nærmer det seg jo også JB

 

Du har absolutt et poeng der Mixy. Det vil (dessverre) alltid være slik at en viss mengde brukere ikke oppdaterer sine telefoner. Hvor lett produsenten gjør prosessen har selvfølgelig en innvirkning på hvor stor denne andelen er. Andelen Gingerbreadbrukere som egentlig kan oppdatere til Ice Cream Sandwich er nok sikkert på en del prosent. Jeg hjalp nylig selv en kamerat med en Galaxy S 2 å oppdatere fra 2.3.3 til 4.0.4. Han hadde ingen anelse om at man kunne oppdatere telefonen.

Endret av jenskristian
Lenke til kommentar

Man skal også huske på at mange av telefonene som kjører 2.3x er for svake til å kunne kjøre noe nyere, gamle chipset, treg cpu og altfor lite RAM. Har selv en Defy+ som kjører 2.3, har testet CM jellybean på telefonen og det var bare sirup (ja, jeg vet det er nightly jeg testet, men det bør likevel gi en pekepinn på at maskinvaren ikke takler nyere OS som er avhengige av mer RAM og kraftigere grafikkdel da grafikkene i nyere Android er maskinvaredreven).

 

Det behøver ikke være en pekepinn i det hele tatt. Jeg kjenner ikke til Defy, men for Galaxy S2 så er CM dårligere enn de offisielle leaksene på mange punkter. Blant annet hvor "smooth" det er ettersom CM ikke har en fungerende hwcomposer pga manglende kildekode fra Samsung, så da blir det lite "project butter" på oss.

 

-

Angående å "pushe" oppdateringer, det som er synd er at det gjøres uten at man gjøre en fabrikkinstilling. Det bør absolutt gjøres om man skifter Android versjon. Jeg skjønner at brukere kvier seg for å gjøre det, men fra fabrikantens side så gir det dårligere brukeropplevelse om man oppdaterer brukerens telefon og den blir dårligere pga dette.

Lenke til kommentar

Det behøver ikke være en pekepinn i det hele tatt. Jeg kjenner ikke til Defy, men for Galaxy S2 så er CM dårligere enn de offisielle leaksene på mange punkter. Blant annet hvor "smooth" det er ettersom CM ikke har en fungerende hwcomposer pga manglende kildekode fra Samsung, så da blir det lite "project butter" på oss.

Det er to helt forskjellig telefoner...:

512 MB RAM vs 1GB RAM

1 GHz Cortex-A8 vs Dual-core 1.2 GHz Cortex-A9

PowerVR SGX530 vs Mali-400MP

 

Dessuten er det ikke så vanskelig å finne klagemur på lag / ubrukelighet på enkelte telefoner som var omtrent like dårlig spec'ed som Defy+ som faktisk fikk android 4 (var det enkelte Sony telefoner? Husker ikke)

Lenke til kommentar

Jeg tror også et problem er at telefoner som har en oppdatering ikke får det. På Nexus-devices så er jo oppdateringen ganske bestemt, den ligger i statuslinja til du godtar den. Det samme har Asus på sine.Samsung derimot, som er en enorm leverandør av Android, er litt mer sporadisk etter min erfaring. Noen ganger kan man finne oppdatering via telefonen. Andre ganger må man koble til Kies (som forøvrig er et utrolig dårlig program).Jeg vet i alle fall at det er mange der ute med Galaxy S2 som fortsatt er på Gingerbread lenge etter at den fikk ICS. Nå nærmer det seg jo også JB

Man finner oppdateringen på telefonen, dersom man har lagt til en Samsung-konto på enheten. Det er en del av oppstartsveilederen første gang du skrur den på, men det er sikert noen osm dropper det. Ikke en veldig elegant løsning.

 

Når det er sagt, er det vel ikke noe stort problem, iom.at man kan bygge en app til 2.3 som ogå fungerer på senere versjoner uten noe særlig krøll? At noen fortstt er på Froyo, derimot...

Lenke til kommentar

Ja det er mulig det er saken med å opprette konto jeg ikke har fått med meg.. Som du sier er det ikke en veldig elegang løsning. Oppdatering fra CM-nightlies er jo mye enklere :p

 

Man kan fint lage apper som fungerer på tvers av alle Android versjoner. Man får derimot en veldig begrenset API-pakke i forhold til det man får med ICS. ICS er vel API-level 14 om jeg ikke husker feil. Er ganske mye som er lagt til for utviklerne. Blant annet muligheter for handlinger via notification-panelet.

 

Man får altså dårligere apps ettersom utviklerne heller bruker tid på å lage apps til Gingerbread siden det dominerer, enn å utnytte alle mulighetene som ligger i nyere versjoner av Android.

Lenke til kommentar

Ja det er mulig det er saken med å opprette konto jeg ikke har fått med meg.. Som du sier er det ikke en veldig elegang løsning. Oppdatering fra CM-nightlies er jo mye enklere :pMan kan fint lage apper som fungerer på tvers av alle Android versjoner. Man får derimot en veldig begrenset API-pakke i forhold til det man får med ICS. ICS er vel API-level 14 om jeg ikke husker feil. Er ganske mye som er lagt til for utviklerne. Blant annet muligheter for handlinger via notification-panelet.Man får altså dårligere apps ettersom utviklerne heller bruker tid på å lage apps til Gingerbread siden det dominerer, enn å utnytte alle mulighetene som ligger i nyere versjoner av Android.

 

Det utviklere har mulighet å gjøre er å lage forskjellige versjoner tilgjengelig i Google Play. Har du en Android 4.0 får du siste versjon, mens de på Android 2.3 får sin versjon. forbrukeren har kun 1 app i google play å forholde seg til.

 

Klart det blir mer arbeid for utviklerene, men Google har løst det på sin måte.

Lenke til kommentar

Ser ikke at noen annen har påpekt det, så da gjør jeg det. Den ene overskriften sier "Android 4.0 Jelly Bean vokser raskt". Håper ikke jeg trenger utdype hva som er galt her...

 

Mye av grunnen er nok å at folk ikke bryr seg. Jeg vil hevde at de fleste som kjøper en ny smarttelefon kun bruker et knippe av funksjonene, og ikke gidder bry seg med å oppdatere, i tilleg til at de er vant med at dette er mer bry enn glede, selv om en jo bare må trykke ok et par ganger og la den ligge i 3-15 min. Møter stadig damer på fest som har notification-bar full av div varsliger, blandt annet oppdateringer som har ligget der i mange månder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...