Gå til innhold

Guide: Android-skolen del 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*Facedesk* For en mangelfull og misvisende artikkel.

 

Å roote telefonen er helt unødvendig på nyere telefoner hvor produsenten tilbyr opplåsing av bootloader. Dette bryter heller ikke noen garanti i Norge. Når man har låst opp bootloaderen kan man da legge inn custom recovery og dermed installere hvilken som helst ROM man ønsker, uten at dette har noe med root-brukere eller root-tilgang å gjøre. Om ROM'en man legger inn har su lagt inn eller ei er likegyldig. For min del ser jeg på tilstedeværelen av su som en risiko, så jeg fjerner den fra de CM10-ROM'ene jeg kompilerer, hvis jeg ikke kompilerer SEAndroid og kjører det istedet.

 

Husk hva "rooting" egentlig innebærer og hva det vil si. I "gamle" dager måtte man utnytte sårbarheter i OS'et for å oppnå root-tilgang slik at man kunne legge in su, og andre verktøy for så å eventuelt flashe recovery på den måten. Dette fordi produsentene ikke ønsket å muligjøre dette på en lettere måte. Til slutt fant de ut, etter mye press fra brukere, at det nok er greit å tilby en kontrollert opplåsingmetode slik at de som ønsker det kan få kontroll over telefonen.

 

I dag tilbyr HTC, Samsung, Sony og de fleste andre unlocking av bootloader på alle nyere modeller, og risikoen for å ødelegge noe er minimal, og vanskelighetsgraden er tilsvarende lav.

 

Så beklager den krasse tilbakemeldingen, men denne artikkelen opplever jeg som svært mangelfull, utdatert og amatørmessig. :/ Upresise begreper, og noen tatt ut av løse luften, eksempelvis "mods", og rett og slett ganske lite matnyttig artikkel. Jeg bidrar gjerne til en bedre en hvis det skulle være behov for det.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 8
Lenke til kommentar

+1 til Untouchab1e.

 

Kunne godt ha tenkt meg en utfyllende artikkel om bytte av ROM. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å dekke alle produsentene, men hvis man ser på statistikken over hvilke telefoner som har besøkt amobil.no så er det heller ikke så mange man trenger å ta med før man har dekt majoriteten.

Dog er det veldig enkelt å bytte ROM på Samsung i alle fall. Jeg tror jeg brukte noe slik som 20 minutter første gang jeg gjorde det på min S2, og det inkluderer tiden jeg brukte på å finne ut hvordan det skulle gjøres. Så noen heksekunst er det ikke, men kunne sikkert vært greit for de som har lyst men ikke tør, eller blir forvirret over å lese guidene på xda.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+1 til Untouchab1e.

 

Kunne godt ha tenkt meg en utfyllende artikkel om bytte av ROM. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å dekke alle produsentene, men hvis man ser på statistikken over hvilke telefoner som har besøkt amobil.no så er det heller ikke så mange man trenger å ta med før man har dekt majoriteten.

Dog er det veldig enkelt å bytte ROM på Samsung i alle fall. Jeg tror jeg brukte noe slik som 20 minutter første gang jeg gjorde det på min S2, og det inkluderer tiden jeg brukte på å finne ut hvordan det skulle gjøres. Så noen heksekunst er det ikke, men kunne sikkert vært greit for de som har lyst men ikke tør, eller blir forvirret over å lese guidene på xda.

 

Absolutt, og det er ikke vanskelig å dekke de aller fleste telefoner, bare gå raskt igjennom hvordan man låser opp bootloaderen med de ulike produsentene, og etter det er egentlig utgangspunktet likt.

 

Steg 1: last ned recovery for ønsket telefonmodell

Steg 2: Boot telefonen i bootloader modus (vanligvis ved å holde volum-ned + power-knapp)

Steg 3: fastboot flash <recovery-img-filnavn.img>

 

Sånn, da er custom recovery inne.. Dermed er det bare å laste ned ønsket ROM, dytte inn på /sdcard, boote opp i Recovery og flashe det man ønsker.

 

Så er det selvsagt noen detaljer som er verdt å nevne, ergo kan man fint gjøre en artikkel ut av det.

 

Hvis ikke amobil vil, kan jeg gjerne lage en guide av noe slag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"..slik at feil som oppstår i maskinvaren fortsatt fortsatt er dekket "

 

"..reklamasjonsretten. Men dersom det skjer noe feil i programvaren.."

 

Komma før "men", ikke ny setning.

 

"en gruppe endusiaster..."

 

[/Pirk]

 

 

Virker som hele artikkelen er oversatt med GoogleTranslate, og bare limt inn her, jo.

Enhver person som er interressert i å roote telefonen sin klarer fint å finne mye bedre artikler enn dette for å komme i gang. Det beste dere gjør her er jo å henvise til Google, uansett. Labert, rett og slett.

 

+1 til Untouchab1e.

Endret av - Slaktarn -
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heldigvis har vi i Norge en reklamasjonsrett som er uavhengig av garantien. Denne skal dekke de feil som ikke skyldes deg selv, slik at feil som oppstår i maskinvaren fortsatt fortsatt er dekket på vanlig måte gjennom reklamasjonsretten.

 

I teorien, ja. Jeg rootet min gamle Huawei U9000 og la inn Cyanogen, noe som fjernet endel problemer jeg hadde hatt. Men etterhvert oppsto et nytt problem: telefonen registrerte rett som det var at hedset var koblet til. Dette medførte 1) at ikonet for headset "blinket" så fort at det nesten var umulig å betjene telefonen og 2) at det ikke gikk an å snakke normalt i telefonen uten høyttaler (den interne høyttaleren deaktiveres når headset er koblet til).

 

Den ble sendt på verksted, der garanti ble avslått på grunn av at software var uoriginal. Jeg hadde selvsat testet med ulike ROMs (ikke bare Cyanogen), og problemet var vedvarende på samtlige ROMs. Dessverre var jeg dum nok til å ikke ha tatt backup av original ROM før jeg flashet den. Jeg har ikke giddet å balle mer med det siden, moralen er: ta alltid backup av original ROM før du begynner å rote med root og flashing :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq
Heldigvis har vi i Norge en reklamasjonsrett som er uavhengig av garantien. Denne skal dekke de feil som ikke skyldes deg selv, slik at feil som oppstår i maskinvaren fortsatt fortsatt er dekket på vanlig måte gjennom reklamasjonsretten.
I teorien, ja. Jeg rootet min gamle Huawei U9000 og la inn Cyanogen, noe som fjernet endel problemer jeg hadde hatt. Men etterhvert oppsto et nytt problem: telefonen registrerte rett som det var at hedset var koblet til. Dette medførte 1) at ikonet for headset "blinket" så fort at det nesten var umulig å betjene telefonen og 2) at det ikke gikk an å snakke normalt i telefonen uten høyttaler (den interne høyttaleren deaktiveres når headset er koblet til).Den ble sendt på verksted, der garanti ble avslått på grunn av at software var uoriginal. Jeg hadde selvsat testet med ulike ROMs (ikke bare Cyanogen), og problemet var vedvarende på samtlige ROMs. Dessverre var jeg dum nok til å ikke ha tatt backup av original ROM før jeg flashet den. Jeg har ikke giddet å balle mer med det siden, moralen er: ta alltid backup av original ROM før du begynner å rote med root og flashing :)

Opplevde det samme når jeg sendte inn min Desire S til reparasjon for ødelagt GPS, Moobi fant feilen. De skrev at den ikke kunne fikses, men om jeg betalte 2000kr for bytte av hovedkort da kunne den plutselig fikses. Kontaktet selvfølgelig forbrukerrådet, men var for lat til å bry meg om en mobil som ikke er verdt noe uansett. Fikk solgt den for 1 tusen på Finn (tydelig beskrevet at den har ubrukelig GPS og ingen garanti).

 

Lenke til kommentar

*Facedesk* For en mangelfull og misvisende artikkel.

 

Å roote telefonen er helt unødvendig på nyere telefoner hvor produsenten tilbyr opplåsing av bootloader. Dette bryter heller ikke noen garanti i Norge. Når man har låst opp bootloaderen kan man da legge inn custom recovery og dermed installere hvilken som helst ROM man ønsker, uten at dette har noe med root-brukere eller root-tilgang å gjøre. Om ROM'en man legger inn har su lagt inn eller ei er likegyldig. For min del ser jeg på tilstedeværelen av su som en risiko, så jeg fjerner den fra de CM10-ROM'ene jeg kompilerer, hvis jeg ikke kompilerer SEAndroid og kjører det istedet.

 

En guide om rooting av en telefon omhandler gjerne fjerning av operatørlås, opplåsing av bootloader, bytting av recovery-verktøy, innlegging av ny ROM. Selv om ingen av disse har så mye med root-tilgang å gjøre, kaller man det å roote telefonen.

 

 

Så beklager den krasse tilbakemeldingen, men denne artikkelen opplever jeg som svært mangelfull, utdatert og amatørmessig. :/ Upresise begreper, og noen tatt ut av løse luften, eksempelvis "mods", og rett og slett ganske lite matnyttig artikkel. Jeg bidrar gjerne til en bedre en hvis det skulle være behov for det.

Forstår jeg det riktig at det eneste du egentlig påpeker er bruken av ordet rooting? Det er vel mange som bruker diverse mods på telefonen, og det er vel ikke noe upresist begrep tatt ut av løse luften.

 

Setter pris på en utdypning her :)

Lenke til kommentar

Ordet rooting er jo helt vanlig å bruke. Men å kalle en custom firmware/rom for en "mod"? Ordet "mod" i CyanogenMod kommer av at utvikleren Cyanogen MODifiserte en eksisterende custom firmware til HTC Dream fordi den eksisterende utvikleren ikke fortsatte å utvikle denne. Så å omtale custom firmware/roms som "mods" er ikke bare upresist, men direkte vranglære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En gang i tiden var det noen som irriterte seg over at operativsystemene var store og tunge. Derfor lagde de et operativsystem som gjorde én ting om gangen; UNIX.

Ehh, nei. UNIX har alltid hatt (preemptive) multitasking.

 

Android er et UNIX-basert operativsystem, i likhet med Linux og Mac OS.

Nei, det er ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En guide om rooting av en telefon omhandler gjerne fjerning av operatørlås, opplåsing av bootloader, bytting av recovery-verktøy, innlegging av ny ROM. Selv om ingen av disse har så mye med root-tilgang å gjøre, kaller man det å roote telefonen.

 

 

 

Forstår jeg det riktig at det eneste du egentlig påpeker er bruken av ordet rooting? Det er vel mange som bruker diverse mods på telefonen, og det er vel ikke noe upresist begrep tatt ut av løse luften.

 

Setter pris på en utdypning her :)

 

Jeg tar det en gang til. Det som blir beskrevet i artikkelen her opplever jeg som upresist da telefoner hvor produsenten tilbyr opplåsing av bootloader omgår svært mye av problematikken som nevnes. Dessuten er det et klart skille mellom det å oppnå "root"-rettigheter i OS'et og det å låse opp bootloaderen for å få tilgang til den partisjonen. Det nevnes ikke her, og hva du mener med begrepet "mods" er også for meg uklart. Snakker du om å legge inn egen firmware? (slik jeg tror jeg forstår av artikkelen). Har aldri hørt noen bruke begrepet "mods" slik det blir gjort her, og hva som menes med "vanlige mods" og ikke vanlige mods er også meget vagt.

 

Uten at jeg orker å gå igjennom hele artikkelen og påpeke alt jeg er uenig i, tar jeg frem et par eksempler som illustrerer min frustrasjon.

 

Vanligvis er det slik at de mest populære og litt dyrere telefonene er det enkleste å roote, fordi flest nerder har disse telefonene - og det er nerdene som gjør det mulig å roote dem.
.

 

Utrolig flåsete sagt. Det som er riktig, etter 2010 ihvertfall, er at stort alle nyere telefoner er svært enkle å låse opp bootloaderen på, da produsenten tilbyr dette for telefonen gratis og særdeles enkelt gjennom sine respektive nettsider. Hvor mange nerder som har telefonen er irrelevant. Dog, jo flere utviklere som får tak i telefonen, jo større forbedringer kan man normalt sett forvente i form av bedre drivere (som stort sett må skrives om) og et større utvalg av skreddersydde firmware-varianter.

 

Produsentene av mobiltelefoner har all rett til å ha en garanti som utløper når telefonen er "bricked".

 

Her har det også skjedd mye. siden 2010. Både i EU og i USA er det nå kommet både lovverk og direktiver som gjør det lovlig å både låse opp bootloader, "roote"-telefonen (i begrepets presise forstand), og legge inn eget OS. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er helt 100% sikker på hvordan EU-reglene påvirker forbrukere i Norge, men jeg ville tro at de samme føringene gjelder her. Det at Elkjøp prøver å lure kundene som ikke har lest seg opp på dette er noe annet.

 

Vi fortsetter..

 

Du får altså tatt sikkerhetskopi av bilder, filmer, tekstmeldinger og lignende uten root, men du kan ikke ta vare på skrivebordsoppsettet og innstillinger som valget ditt av ringetone, trådløse nettverk og mye annet.

 

Valg av ringetone, trådløse nettverk, oversikt over installerte applikasjoner, med mye mer, er faktisk automatisk linket opp til Google-kontoen din, slik at når du får ny telefoner, eller tilbakestiller en eksisterende, vil alt dette komme tilbake når du logger inn med Google-kontoen din.

 

Igjen så er det litt uklart hva slags type backup du snakker om. Hvis du snakker om firmware-snapshot'ene man kan foreta seg gjennom recovery-modus, så er dette en prosess som på mange måter er meget lik snapshot-funksjonen i VMWare/VirtualBox, etc. Hvis du snakker om backup-funksjonaliteten ulike applikasjoner tilbyr, så blir dette noe litt annet igjen.

 

For eksempel kan du anskaffe "mod"-en CyanogenMod til en rekke telefoner. Cyanogen er en gruppe endusiaster som tilpasser Android-versjoner til både nye og gamle telefoner.
.

 

Til tross navnet, så er det ikke en "mod". Det er en open source firmware-erstatning til Android. Eller som vi selv sier det

CyanogenMod (pronounced sigh-AN-oh-jen-mod), is a customized, aftermarket firmware distribution for several Android devices
.

 

Som regel må du bytte ut gjenopprettelseskonsollen for å endre mods. Mens du tukler med denne har du ingen gjenopprettelsesmulighet. Først når du har installert en ny en, er du "trygg".

 

Litt usikker hva du mener her, men recovery modus (gjenoppprettingskonsoll som du så fint kaller det) != bootloader. Selv om du på finurlig vis klarer å sette deg i en posisjon hvor recovery mode er utilgjengelig, kan du fortsatt bruke fastboot fra bootloader-menyen til å gjennopprette det meste.

 

For ikke å snakke om muligheten som feks HTC tilbyr, der du kan laste ned en RUU for din gitte telefon som vil gjenopprette telefonen din slik den kom fra fabrikken tilnærmet uansett hva du har gjort galt med den. Den bygger opp partisjonstabellen på nytt og gjennoppretter alt fra /system til /data, inkludert radio og bootloader (inkl recovery). :) Regner med at andre produsenter tilbyr noe liknende.

 

Håper dette var noe oppklarende. Konklusjonen min er fortsatt at jeg opplever dette som en svært upresis artikkel som ikke skiller mellom det å oppnå "root"-rettigheter til OS'et mellom det å kunne låse opp bootloader å legge inn eget OS. Igjen, hvis jeg låser opp bootloader, flasher recovery og legger inn AOSP kompilert med "-user" flagget, så vil jeg fortsatt ikke kunne kjøre applikasjoner som krever root-tilgang. ;) I tillegg strør artikken om seg med påstander og begreper som enten er direkte feil, upresise eller utdaterte.

 

Så hvis den neste artikkelen i serien her, som skal omtale "fjerning av operatørlåsen, selve rootingprosessen og installering av nye ROM-er", håper jeg at dere kan være litt mer presise, og skille mellom fugl og fisk.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men de produsentene påpeker at selv om de tilbyr enkel opplåsing av bootloader, så brytes garantien viss du gjør det. De har ikke noe bedre garanti i Norge enn de har i resten av verden.

 

Hvis dette skulle være tilfelle må vi ha en dårligere garanti i Norge enn i EU og USA..

 

HTC sier selv bare at opplåsing av bootloader kan bryte garantien. Dette avhenger av hvor i verden du befinner deg. HTC og andre kan ikke gå i strid med loven ;)

 

Ehh, nei. UNIX har alltid hatt (preemptive) multitasking.

 

 

Nei, det er ikke det.

 

Takk! Glemte å nevne dette selv :)

Lenke til kommentar

*Facedesk* For en mangelfull og misvisende artikkel.

 

Å roote telefonen er helt unødvendig på nyere telefoner hvor produsenten tilbyr opplåsing av bootloader. Dette bryter heller ikke noen garanti i Norge. Når man har låst opp bootloaderen kan man da legge inn custom recovery og dermed installere hvilken som helst ROM man ønsker, uten at dette har noe med root-brukere eller root-tilgang å gjøre. Om ROM'en man legger inn har su lagt inn eller ei er likegyldig. For min del ser jeg på tilstedeværelen av su som en risiko, så jeg fjerner den fra de CM10-ROM'ene jeg kompilerer, hvis jeg ikke kompilerer SEAndroid og kjører det istedet.

 

Husk hva "rooting" egentlig innebærer og hva det vil si. I "gamle" dager måtte man utnytte sårbarheter i OS'et for å oppnå root-tilgang slik at man kunne legge in su, og andre verktøy for så å eventuelt flashe recovery på den måten. Dette fordi produsentene ikke ønsket å muligjøre dette på en lettere måte. Til slutt fant de ut, etter mye press fra brukere, at det nok er greit å tilby en kontrollert opplåsingmetode slik at de som ønsker det kan få kontroll over telefonen.

 

I dag tilbyr HTC, Samsung, Sony og de fleste andre unlocking av bootloader på alle nyere modeller, og risikoen for å ødelegge noe er minimal, og vanskelighetsgraden er tilsvarende lav.

 

Så beklager den krasse tilbakemeldingen, men denne artikkelen opplever jeg som svært mangelfull, utdatert og amatørmessig. :/ Upresise begreper, og noen tatt ut av løse luften, eksempelvis "mods", og rett og slett ganske lite matnyttig artikkel. Jeg bidrar gjerne til en bedre en hvis det skulle være behov for det.

 

Jamen så flott! Det er jo bare et mindretall av sånne som meg. Gamlisser med modeller som er pre 2012. Det er vel ikke noen vits i å legge ut oppskrifter for de som er så teite å ikke henge med i utviklingen. Jeg tror det er lite luft der oppe på den høye hesten.

Lenke til kommentar
...

Dette er en overfladisk artikkel der vi prøver å gjennomgå om man bør roote eller ikke, og med "rooting" mener vi det som dukker opp i enhver guide du får opp når du søker etter "how to root <telefonmodell>". Med andre ord ulåst bootloader, bytte ut recovery-verktøyet, sette S-OFF/installere ny ROM. I Android-skolen del 5 går vi nærmere gjennom hele denne prosessen, men del 4 er kun ment som en guide som skal ta for se fordeler og ulemper.

 

Utrolig flåsete sagt. Det som er riktig, etter 2010 ihvertfall, er at stort alle nyere telefoner er svært enkle å låse opp bootloaderen på, da produsenten tilbyr dette for telefonen gratis og særdeles enkelt gjennom sine respektive nettsider. Hvor mange nerder som har telefonen er irrelevant. Dog, jo flere utviklere som får tak i telefonen, jo større forbedringer kan man normalt sett forvente i form av bedre drivere (som stort sett må skrives om) og et større utvalg av skreddersydde firmware-varianter.

 

Jeg synes det er litt rart at du mener at det ikke er lettere å roote populære telefoner. Brukere flest følger bare en brukerveiledning. For rooting av HTC One X finner du YouTube-videoer i fleng. For rooting av mindre populære telefoner finner du kanskje en halvdårlig steg-for-steg-guide bortgjemt i XDA Developer-forumet.

 

Produsentene av mobiltelefoner har all rett til å ha en garanti som utløper når telefonen er "bricked".

Her har det også skjedd mye. siden 2010. Både i EU og i USA er det nå kommet både lovverk og direktiver som gjør det lovlig å både låse opp bootloader, "roote"-telefonen (i begrepets presise forstand), og legge inn eget OS. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er helt 100% sikker på hvordan EU-reglene påvirker forbrukere i Norge, men jeg ville tro at de samme føringene gjelder her. Det at Elkjøp prøver å lure kundene som ikke har lest seg opp på dette er noe annet.

HTCs garanti, for eksempel, utgår ikke ved opplåsing av bootloaderen, men de skriver klart og tydelig at deler av den gjør det. Uansett skriver jeg at reklamasjonsretten tar over, og dermed har det liten praktisk betydning.

 

Du får altså tatt sikkerhetskopi av bilder, filmer, tekstmeldinger og lignende uten root, men du kan ikke ta vare på skrivebordsoppsettet og innstillinger som valget ditt av ringetone, trådløse nettverk og mye annet.

 

Valg av ringetone, trådløse nettverk, oversikt over installerte applikasjoner, med mye mer, er faktisk automatisk linket opp til Google-kontoen din, slik at når du får ny telefoner, eller tilbakestiller en eksisterende, vil alt dette komme tilbake når du logger inn med Google-kontoen din.

 

Igjen så er det litt uklart hva slags type backup du snakker om. Hvis du snakker om firmware-snapshot'ene man kan foreta seg gjennom recovery-modus, så er dette en prosess som på mange måter er meget lik snapshot-funksjonen i VMWare/VirtualBox, etc. Hvis du snakker om backup-funksjonaliteten ulike applikasjoner tilbyr, så blir dette noe litt annet igjen.

 

Jeg skiller ikke mellom backup og firmware-hva-du-nå-enn-kaller-det. Tanken er å sikkerhetskopiere innholdet, og da kaller jeg en spade for en spade.

 

Til tross navnet, så er det ikke en "mod". Det er en open source firmware-erstatning til Android. Eller som vi selv sier det
CyanogenMod (pronounced sigh-AN-oh-jen-mod), is a customized, aftermarket firmware distribution for several Android devices

Ja, jeg merket meg at du brukte "vi" for å som et virkemiddel understreke at du er en del av CyanogenMod-community-et. Likevel synes jeg det er en litt rar påstand.

 

Mod innenfor dataspill er: "a third-party or fan-made (usually fan-made) modification to a computer game". Det er vel naturlig at det betyr noe av det samme i denne sammenhengen, og at det er derfor CyanogenMod heter nettopp CyanogenMod. Det fungerer jo som en modifisert variant av det Google leverer.

 

Litt usikker hva du mener her, men recovery modus (gjenoppprettingskonsoll som du så fint kaller det) != bootloader. Selv om du på finurlig vis klarer å sette deg i en posisjon hvor recovery mode er utilgjengelig, kan du fortsatt bruke fastboot fra bootloader-menyen til å gjennopprette det meste.

 

For ikke å snakke om muligheten som feks HTC tilbyr, der du kan laste ned en RUU for din gitte telefon som vil gjenopprette telefonen din slik den kom fra fabrikken tilnærmet uansett hva du har gjort galt med den. Den bygger opp partisjonstabellen på nytt og gjennoppretter alt fra /system til /data, inkludert radio og bootloader (inkl recovery). Regner med at andre produsenter tilbyr noe liknende.

 

Gjennopprettelsesverktøyet ser jeg jo at jeg har sett på som hakket mer nødvendig enn det er. I fastboot er det ikke noe problem å få tilgang til telefonen, og det er ikke noe problem å legge inn et nytt gjenopprettelsesverktøy. Og ja, med gjenopprettelsesverktøy menes recovery.

 

Håper dette var noe oppklarende.

Ditto

Lenke til kommentar

Jeg tror vi på flere punkter nesten bare får være enige i at vi er uenige. Jeg forventet en annerledes faglig tyngde på artikkelen, mens kanskje hensikten fra deres side var noe annerledes. Jeg har ihvertfall gitt min tilbakemelding, så er det helt opp til dere hva dere vil gjøre med den.

 

Ja, jeg merket meg at du brukte "vi" for å som et virkemiddel understreke at du er en del av CyanogenMod-community-et. Likevel synes jeg det er en litt rar påstand.

 

Mod innenfor dataspill er: "a third-party or fan-made (usually fan-made) modification to a computer game". Det er vel naturlig at det betyr noe av det samme i denne sammenhengen, og at det er derfor CyanogenMod heter nettopp CyanogenMod. Det fungerer jo som en modifisert variant av det Google leverer.

 

Dette blir vel som å kalle Linux Mint for en "mod", da den er en modifisert variant av Ubuntu? Har aldri hørt noen kalle Linux-distroer for "mods", og jeg vil påstå at dette er en bedre sammenlikning med Android-distroer (som CyanogenMOD er) enn spillmodifikasjoner.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...