Gå til innhold

? Kan bety begynnelsen på slutten for Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er bare tull. Microsoft har i over et tiår produsert smartphones og tablets langt utenfor mainstreams popularitet og med tilhørende salgstall og det har aldri vært et problem.

 

Microsoft går ikke inn i nye markeder for å være populær eller for å tjene penger, de inntar plassen som en av de mindre spennende leverandørene i markedet og lever av den enorme Office-pengesekken mens de taper penger, men det gjør ingenting, for målet deres er å være en totalleverandør som gjør at ingen velger alternativene til Office og Windows, ikke at enkelttjenestene skal tjene penger. Det at du bruker en Windows Phone telefon øker sjansen for at du bruker Exchange som øker sjansen for at du bruker AD som øker sjansen for at du bruker Windows Server som øker sjansen for at du bruker Windows-klienter som øker sjansen for at du bruker SharePoint som øker sjansen for at du bruker Office som til slutt tjener penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Det at du bruker en Windows Phone telefon øker sjansen for at du bruker Exchange som øker sjansen for at du bruker AD som øker sjansen for at du bruker Windows Server som øker sjansen for at du bruker Windows-klienter som øker sjansen for at du bruker SharePoint som øker sjansen for at du bruker Office som til slutt tjener penger.

 

Dette er nok en riktig analyse, men den naturlige konklusjonen av resonnementet er jo at manglene popularitet for Windows Phone (og Windows 8) er en katastrofe for Microsoft. Hele forretningsideen deres er å gjøre byttekostnadene så store at i praksis er umulig for selskaper å bytte. Når folk begynner å bruke Android og iOs på mobilene og tabletene ser de at det er mulig å leve godt utenfor MS sitt økosystem, noe som igjen fort starter en prosess der man fjerner flere og flere av lock-in-systemene Microsoft har bygget hele sin eksistens på. Om man ikke bruker Windows mobile trenger man ikke Exchange. Uten Exchange blir det ikke fullt så fett med Sharepoint, og uten Sharepoint er Office bare enda en programvarepakke.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
I den siste undersøkelsen oppga 33 prosent av utivklerne at de var svært interesserte i å utvikle apper til Windows 8-nettbrett, mens bare 21 prosent var svært interessert i å utvikle for Windows Phone.

Når en utvikler til nettbrett trenger en bare ta hensyn til en annen skjermstørrelse og vips virker appen på telefonene også. Evt. andre veien. Dessuten kan man da også bruke de i W8 på pc (i modern ui).

Så virker som en rar analyse.

 

Dessuten skjønner jeg at til nå har ikke mange villet utvikle til Windows Phone. Men nå er WP8 nettopp lansert, med nytt API og en del spennende telefoner som har blitt populære (Lumia 920 f. eks.), så tror det nå begynner å utvikle seg et større marked.

Lenke til kommentar

Kommer ikke disse profetiene omtrent en gang i året om Microsoft?

Dersom de skulle gå under (noe jeg tviler på) synes jeg det er utrolig synd. De har vist at de har en designavdeling som virkelig kan sakene sine for telefoner og tabletter. WP 8 er rett og slett et godt og praktisk operativsystem, synd ikke utviklere ser det.

 

Hovedproblemet, tror jeg, er den stormannsgale mannen på bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, Modern UI har jo fått kun positiv tilbakemelding etter det jeg har lest, og det virker som at WP8mobilene selger ganske så bra.

 

Håper dette funker, da jeg liker 920en min. Om det ikke funker, går det også greit, da jeg nok bytter mobil i løpet av 2013 uansett, mest sannsynligvis til sommeren.

Lenke til kommentar

Jeg har instalert WIN 8 på min PC og benytter WIN 7,5 på mobilen. Vi benytter Office produkter med Exchange på jobb og har synkronisert mail/kalender med jobb på både hjemme PC og mobil. Det var problemløst å få dette til. Har slitt mye med å få dette til å fungere på et Android nettbrett. Snart er en WIN 8 telefon på plass. Det er ingen tvil om at neste nettbrett blir med Window 8. Min mening er at skal en bruke mobil og nettbrett til annet enn spill og fornøyelse så kommer enn nå ikke utenom WIN 8. Kombinert med SkyDive så slipper en nå å ha minnepenner i lomma hele tiden.

 

Jeg er ingen APP freak og for meg så finnes de viktigste Appene allerede og det kommer stadig nye.

 

Min spådom er at for de som skal bruke mobil og nettbrett i jobbsammenheng så vil WIN 8 plattformen bli mer og mer populært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Min spådom er at for de som skal bruke mobil og nettbrett i jobbsammenheng så vil WIN 8 plattformen bli mer og mer populært.
Det må den jo, adaptation er katastrofal så langt. 1% på pc, litt mer på telefon og nettbrett.

 

Nå har ikke WIN 8 vært så lenge på markedet og ikke så mange har konvertert. Jeg tror at når nysalget av PC med WIN 8 kommer i gang så vil interessen for WP 8 og nettbrettversjonen komme etter.

Lenke til kommentar

Windows 8 vil selvsagt selge en del siden det følger med nye PCer, men jeg tror ikke det vil få i nærheten av den brukermassen som Win7 har. De fleste store selskaper er nå ferdige med eller i gang med å migrere til Win7, og det er ingenting i Windows 8 som taler til dem. Tipper Windows 9 kommer fort og ordner opp i en del av de største irritasjonsmomentene med Windows 8 for proffbrukere, og at Windows 8 blir husket som et nytt Vista. Mye bra, men enkelte showstoppere.

 

Jeg er veldig glad i Metro som touch-grensesnitt på telefon (holder meg unna plattformen pga den totale mangelen på kvalitetsapps, selv om jeg har eid et par Win Phone-telefoner), men med mus er det helt ubrukelig og en stor tilbakegang fra Win7.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Windows 8 vil selvsagt selge en del siden det følger med nye PCer, men jeg tror ikke det vil få i nærheten av den brukermassen som Win7 har. De fleste store selskaper er nå ferdige med eller i gang med å migrere til Win7, og det er ingenting i Windows 8 som taler til dem. Tipper Windows 9 kommer fort og ordner opp i en del av de største irritasjonsmomentene med Windows 8 for proffbrukere, og at Windows 8 blir husket som et nytt Vista. Mye bra, men enkelte showstoppere.Jeg er veldig glad i Metro som touch-grensesnitt på telefon (holder meg unna plattformen pga den totale mangelen på kvalitetsapps, selv om jeg har eid et par Win Phone-telefoner), men med mus er det helt ubrukelig og en stor tilbakegang fra Win7.

 

Det er nok mulig at en 9 for PC dukker opp, men før eller siden vil det nye grensesnittet tvinge seg frem. For mindre og mellomstore bedrifter er Windows det eneste som funker og det vil være i mange år fremover. Helt til alt foregår på "skyen" og alt en trenger er en nettleser. Før det skjer så er WIN 8 plattformen vel etablert.

Lenke til kommentar
For mindre og mellomstore bedrifter er Windows det eneste som funker og det vil være i mange år fremover. Helt til alt foregår på "skyen" og alt en trenger er en nettleser. Før det skjer så er WIN 8 plattformen vel etablert.

 

Tja, jeg tror mange bedrifter kommer til å droppe Win 8 pga det nye grensesnittet. Det er veldig dyrt når folks produktivitet synker, og man er ikke villig til å la seg diktere av Microsoft i samme grad lenger. XP kom i 2001 og brukes fortsatt på 40% alle PCer, og i 2018 eller hva det nå blir når Windows 7 ikke lenger får sikkerhetsfikser skal man ikke se bort fra at verden har forandret seg nok til at Microsoft ikke lenger kan tvinge it-verden i kne med sine lite gjennomtenkte "paradigmeskifter".

 

Bedrifter driter stort sett i teknologi så lenge det virker og ikke hindrer produktivitet. Touch på desktop er meningsløst, og det er ingen grunn for selskaper til å bytte. Ikke bare synker produktiviteten til folk, opplæring er også dyrt og man er rett og slett fornøyd med Win7 som er et stålende operativsystem som er godt egnet til bedriftsbruk. Når jeg ser rundt meg i landskapet sitter alle med 2*24" og bruker et lass vinduer samtidig, noe som er mye bedre støttet i Windows 7 enn i 8.

 

Alt i alt tror jeg Microsoft trenger Windows 8 mye mer enn kundene gjør - og det er ikke noe godt utgangspunkt for endring.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det er nok mulig at en 9 for PC dukker opp, men før eller siden vil det nye grensesnittet tvinge seg frem. For mindre og mellomstore bedrifter er Windows det eneste som funker og det vil være i mange år fremover. Helt til alt foregår på "skyen" og alt en trenger er en nettleser. Før det skjer så er WIN 8 plattformen vel etablert.

 

Skyen blir neppe dominerende av den enkle grunn at internett blir stadig mindre sikkert. I fremtiden blir det etter all sannsynlighet et enda større behov for lokale løsninger.

Lenke til kommentar
Hvordan blir internett mindre sikkert?

Jeg kan prøve å oversette slik jeg forstår argumentet.

 

Skyen blir neppe dominerende av den enkle grunn at internett blir stadig mindre sikkert. I fremtiden blir det etter all sannsynlighet et enda større behov for lokale løsninger.

Skyen blir neppe dominerende av den enkle grunn at brukere blir stadig mer lettlurte og får et mer løssluppen holdning til sikkerhet. I fremtiden blir det etter all sannsynlighet et enda større behov for lokale løsninger som fortsatt skiller internett fra intranett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...