Gå til innhold

Nå kan SSD-er få "evig liv"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil dette si at jeg kunne ha reparert SSD'en min ved å legge den i ovnen et par timer?

 

Intresant konsept, men evigvarende vil den vel uansett ikke være. Man har så som så ganske mange steder en SSD vil feile etter en del år. Komponenter skifter verdi, printbaner og siliiumchipper får brudd etter temperatursvingninger etterfulgt av at loddepunktene blir sprø.

 

Jeg har opplevd flere SSD'er som er blitt defekte over tid, med flere forskjellige symptomer, og ikke bare relatert til lagringschippene. Å sette inn komponenter som varmer opp til så mye som 800 grader høres skummelt ut i mine ører. Har på følelsen av at det er mer loss enn win.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Vil dette si at jeg kunne ha reparert SSD'en min ved å legge den i ovnen et par timer?

Ja, fordi om en transistor på et kort tåler den varmen så må jo hele disken (plastikk og alt) tåle den varmen … ehh … eller kanskje ikke?

 

Intresant konsept, men evigvarende vil den vel uansett ikke være. Man har så som så ganske mange steder en SSD vil feile etter en del år. Komponenter skifter verdi, printbaner og siliiumchipper får brudd etter temperatursvingninger etterfulgt av at loddepunktene blir sprø.

Ja, fordi om man varmer opp 5mm² til 200 eller 800 grader så må man varme hele enheten til den temperaturen … ehh … eller kanskje ikke?

Edit: Det er en grunn til at "evig liv" står i anførselstegn. Men å kjøre ti-gangen på levetid vil virke som en evighet. Tenk deg om du, isteden for å bli 80 år kunne ha blitt 800 år. Det er heller ikke en evighet, men i forhold til 80 så kan det fort virke sånn.

Endret av BlueEAGLE
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, fordi om en transistor på et kort tåler den varmen så må jo hele disken (plastikk og alt) tåle den varmen … ehh … eller kanskje ikke?

Eneste jeg hadde vært bekymret for hadde vært at komponentene hadde begynt å falle av. Har stekt flere skjermkort i ovnen, og for morro skyld også prøvd vanlige HDD'er, så vet at plastikken på SATA-kontakten tåler varmen. Printkortet vet jeg tåler varmen, og det er ikke så mye spoler eller elektrolyttkondensatorer til stede i en SSD heller. Så jo, alle komponentene ville overlevd det.

 

Ja, fordi om man varmer opp 5mm² til 200 eller 800 grader så må man varme hele enheten til den temperaturen … ehh … eller kanskje ikke?

Edit: Det er en grunn til at "evig liv" står i anførselstegn. Men å kjøre ti-gangen på levetid vil virke som en evighet. Tenk deg om du, isteden for å bli 80 år kunne ha blitt 800 år. Det er heller ikke en evighet, men i forhold til 80 så kan det fort virke sånn.

Nå snakket ikke jeg om "ovnen" rundt cellene, men standard oppvarming og nedkjøling hver gang man skrur av og på maskinen. Eller tror du disken holder en konstant temperatur selv om innsiden av maskinen og romtemperaturen svinger opp og ned? På gamle forsterkere er ofte dette problemet.

Endret av dbass
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For vanlige forbrukere er ikke dette noe problem ennå. Her har BAT testet at en Crucial M4 64 GB overlever utrolige 2 PiB (2048 TiB = 2097152 GiB) skriving over en periode på drøyt 11 måneder. Eller sagt på en annen måte: ca 100 ganger fullstendig overskriving av hele SSDen hver dag i 11 måneder.

 

Selv med så heftig bruk som 1 full overskriving per dag ville den altså overlevd rundt 100 år. Innen den tid har man sannsynligvis kjøpt ny og bedre PC og SSD svært mange ganger.

 

Utsliting i dag ikke noe reelt problem før man har kontinuerlig skriving, noe som er et uhyre sjeldent bruksmønster i praksis. Problemet øker etter hvert som produksjonsteknikken krymper, så det kunne tenkes å bli et problem i framtida hvis ikke Macronix eller andre hadde funnet en metode å beholde eller øke antall skrivesykluser.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden det er snakk om temperatur og tid, så vil du mest sansynlig kunne bruke stekeovnen til det. Det du helst vil unngå er å smelte opp loddetinn da, så hold deg under smeltepunktet på tinnet, som normalt ligger på 180-190 grader. Plasten vil muligens ikke være happy med dette, men et døgn på 150 grader kan kanskje gå bra? Hvis disken uansett er død, så hadde jeg lagt et par lag med stekepapir, og snurret film =)

Lenke til kommentar

Nok en teknologi som aldri kommer til å bli tatt i bruk komersiellt. Av den enkle grunn at ingen tjener penger på "evigvarende" disker.

Det beste eksempelet på evigvarende produkter som er konstruert for å gå istykker etter kort tid er den nylig forbudte lyspæren. Det hadde ikke kostet en krone mer for produsentene å lage en lyspære som varer i 50-60år. Men det hadde drept omsetningen, derfor ble slike aldri masseprodusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en teknologi som aldri kommer til å bli tatt i bruk komersiellt. Av den enkle grunn at ingen tjener penger på "evigvarende" disker.

Det beste eksempelet på evigvarende produkter som er konstruert for å gå istykker etter kort tid er den nylig forbudte lyspæren. Det hadde ikke kostet en krone mer for produsentene å lage en lyspære som varer i 50-60år. Men det hadde drept omsetningen, derfor ble slike aldri masseprodusert.

 

"Evigvarende" produkter i elektronikkbransjen er ikke noe problem, for der blir produktene gårsdagens teknologi iløpet av ett par år uansett.

Lyspærer som varer så lenge lager de ikke, fordi de lyser så svakt at det blir meningsløst.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
For vanlige forbrukere er ikke dette noe problem ennå. Her har BAT testet at en Crucial M4 64 GB overlever utrolige 2 PiB (2048 TiB = 2097152 GiB) skriving over en periode på drøyt 11 måneder. Eller sagt på en annen måte: ca 100 ganger fullstendig overskriving av hele SSDen hver dag i 11 måneder.

 

Selv med så heftig bruk som 1 full overskriving per dag ville den altså overlevd rundt 100 år. Innen den tid har man sannsynligvis kjøpt ny og bedre PC og SSD svært mange ganger.

 

Utsliting i dag ikke noe reelt problem før man har kontinuerlig skriving, noe som er et uhyre sjeldent bruksmønster i praksis. Problemet øker etter hvert som produksjonsteknikken krymper, så det kunne tenkes å bli et problem i framtida hvis ikke Macronix eller andre hadde funnet en metode å beholde eller øke antall skrivesykluser.

+1, Jeg skulle til å si dette selv før jeg leste kommentarene.

I tillegg til at SSDene _typisk_ tåler 3-5x hva NAND de består av er _minimum_ ratet for, har man i tillegg noen andre faktorer. Selv om NAND i de fleste SSDer er ratet for 3-5K skrivesykluser velger de fleste produsenter å rate hele enheten for ca 500-1500 sykluser, så de i tillegg har marginer utenpå marginene sine.

Nå skal det nevnes at levetid ved kontinuerlig skriving er ikke det som bekymrer folk flest mest, men heller aspektet "data retention", altså hvor lenge data er intakt etter de er skrevet. Om man har brukt en SSD et år, og legger den på hylle noen månder til et år vil sannsynligheten for at alle data er intakt (etter intern ECC) korrelere veldig med hvor mye data som er skrevet til cellene.

 

Det er også verdt å nevne at NAND rates av produsentene etter hva 95-99% av cellene eller erase-blokkene tåler av skrivesykluser og så holde på data i et år (husker ikke nøyaktig tall). Om man setter av noen % mer plass som brukeren ikke har tilgang til og har muligheten til å ta blokker ut av drift når de begynner å få høy raw error rate kan man kraftig øke levetiden. Jeg så en graf på det for et par år siden, hvor 90% av cellene typisk tålte ca 10x hva NAND var ratet for, og 80% tålte noe rundt 30-50x. Om SSDer bygges for å ta hensyn til dette, og ikke rates for å kunne legges på hylla lenger enn en månde, er det mulig bransjen kan lage MLC SSDer av consumer-grade NAND (ikke dyrere eMLC som er sortert) som kan tåle 20-50K overskrivinger av hele SSDen. Det er mulig slikt kommer som en del av neste generasjon SSDer etter den som kommer nå som er startet av Intel SSD DC S3700 hvor konsistens av IO latency prioriteres (som virker som et logisk steg for neste "generasjon", og er noe Anand påpekte), eller som spesialiserte produkter. Jeg har ikke undersøkt det, men jeg vil tro det er veldig sannsynlig at noen enterprise SSDer allerede bruker en slik teknikk.

Lenke til kommentar
Angående evigvarende produkter. Man kunne hatt abonnement på et produkt, slik at man bare byttet det inn når noe nytt og bedre kom på markedet.
Det er en form for leasing. Det kunne vært interresant for noen entusiaster og powerusers, men markedet er lite. Det er noe nettbutikkene kunne gjort, men problemet er hvor fort kostnaden dropper, og hvor fort SSDer har blitt utdatert, selv om gode SSDer siden 2010 vil være "gode nok" for de aller fleste i noen år til. Problemet blir at de må selges som demovarer for omtrent ingenting, så leaseren ender opp med å måtte betale nesten fullpris om man leaser noe særlig mer enn 1 år. Jeg kunne godt tenkt meg å leaset SSDer om jeg kunne fått det til 50-60% av kjøpskostnad for et år, men det er det lite økonomi i for butikkene.
Lenke til kommentar

For endel formål vil lenger levetid enn 11 måneder være interessant. Jeg kan peke på en god del forskjellige bruksområder hvor dette ville passet glimrende. Ta f.eks de nye løsningene til kabel-leverandørene, hvor du kan "ta opp" programmer. De lagrer alle strømmmene som går gjennom systemet sitt, og gir deg tilgang til en periode av dem. Alt lagres. Fra en satelitt kan det komme flere Gbit/s med video data. Om alt skal lagres kontinuerlig så vil en SSD ikke leve lenge. Andre bruksområder er Google sin indexering, ebay sine auksjoner osv osv. Mange databaser jobber sabla hardt.

Lenke til kommentar

Nok en teknologi som aldri kommer til å bli tatt i bruk komersiellt. Av den enkle grunn at ingen tjener penger på "evigvarende" disker. Det beste eksempelet på evigvarende produkter som er konstruert for å gå istykker etter kort tid er den nylig forbudte lyspæren. Det hadde ikke kostet en krone mer for produsentene å lage en lyspære som varer i 50-60år. Men det hadde drept omsetningen, derfor ble slike aldri masseprodusert.

To feil med denne, den evigvarige lyspæren er faktisk forbudt siden den bruker for mye strøm. En glødetråd varer veldig lenge om den er tykk, samtidig varer den veldig lenge siden det tar lang tid før tråden fordamper, det store strømforbruket har derimot ført til at den er forbudt.

Legg merke hvor lenge led lys sparepærer varer så ser du at det ikke er noen problemer med pærer som varer lenge.

 

Men nei en SSD som varer i 200 år er ganske unødvendig når prisene faller til det halve neste år.

Dette begynner imidlertid å bli relevant når du kommer ned under 20 nm. Ingen vil kjøpe en disk som kun varer et år.

 

Lenke til kommentar
For endel formål vil lenger levetid enn 11 måneder være interessant. Jeg kan peke på en god del forskjellige bruksområder hvor dette ville passet glimrende. Ta f.eks de nye løsningene til kabel-leverandørene, hvor du kan "ta opp" programmer. De lagrer alle strømmmene som går gjennom systemet sitt, og gir deg tilgang til en periode av dem. Alt lagres. Fra en satelitt kan det komme flere Gbit/s med video data. Om alt skal lagres kontinuerlig så vil en SSD ikke leve lenge. Andre bruksområder er Google sin indexering, ebay sine auksjoner osv osv. Mange databaser jobber sabla hardt.

Når det gjelder kabel-TV er det sløsing av båndbredde, og avhengig av hvor mange kanaler kanskje umulig å ta opp hos hver klient ALT som går på tv. Å gjøre det i alle første-linje servere kunne vært aktuelt, men det virker bare veldig ineffektivt. Multicasting + VoD virker mye mer effektivt. Eventuelt multicasting og mulighet for å "ta opp" programmer som har gått eller kommer til å gå via filoverføring til klientens PVR.

Når det gjelder satelitt er det en annen sak, men der er du også begrenset av båndbredden fra parabolen på hvor mye du kan ta opp samtidig. Jeg har ikke fulgt med på båndbredden til paraboler, men med 24/7 opptak av digital video av HD oppløsning med f.eks. 50mbps til en 256GB SSD vil gi en forventet levetid på >20 år.

Om du har et ekstremt oppsett som lar deg ta i mot 1Gbps med videostrømmer vil det ta deg ca 30 minutter å fylle en 256GB SSD, eller ca en time (litt over) for en 512GB SSD. Med 24 fulle overskrivinger om dagen kan du buffre 1Gbps av forrige times videostrømmer til en 512GB SSD, og forventet minimum levetid (basert på NAND) vil være ca 208 dager (men basert på bevis fra BAT på forumet kan en god SSD klare en slik last >5 ganger så lenge så lenge den er i aktiv bruk). Klarer du å kutte det til 100Mbps kan du gjøre det samme i 2080 dager = 5,7 år.

Slår du på stortromma og går for en 512GB SLC SSD kan du bruke det til å buffre 1Gbps uten problemer.

Du vil forresten ikke klare å ta i mot 1Gbps med video fra mange strømmer til en HDD, du vil da trenge RAID.

 

Google indexing, Ebay databaser, osv bruker SSDer ala disse: Node-basert: ioDrive2 Duo, ioDrive Octal, TMS RamSan-70, eller for SAN type løsninger: TMS RamSan-6300. Disse koser seg med slike typer workloads, men koster helt andre beløper enn forbruker-SSDer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...