Gå til innhold

Guide: Slik får du bedre lyd fra TV-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artikkelnavnet kunne like gjerne vært

"Vi tror leserene våre er dumme"

- Desto mer salgbar artikkel til andre aviser og nettaviser?

 

Neida, men seriøst, en gang må jo være den første gangen folk her på hardware.no også lærer slikt. Og det er sikkert mange som kan ha nytte av en oppdatering eller litt mer detaljer på enkelte av tingene som tas opp i artikkelen. For eksempel viste ikke jeg at det fantes adaptere som henter ut audiosignal fra HDMI-kabler til RCA-plugger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk skal selvfølgelig få lov å ha sine egne meninger om hvor nødvendig en slik artikkel er, men i mitt tilfelle synes jeg det er supert at dere legger den ut.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hjulpet med oppkobling av både stereo- og surroundanlegg til TV, og dem tror jeg er Gud som har kontroll på dette. For meg er det en hobby og jeg synes det er morsomt (og enkelt), men det er jaggu ikke alle som deler den meningen.

 

Dere burde legge ut en guide for hvordan man får best mulig bilde også, for når noen tar med seg en stor ny flatskjerm hjem fra butikken og kobler den til tv-boksen med SCART-kabel :sick: får jeg tendenser til tourettes...

Endret av TXD1979
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Folk skal selvfølgelig få lov å ha sine egne meninger om hvor nødvendig en slik artikkel er, men i mitt tilfelle synes jeg det er supert at dere legger den ut.Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hjulpet med oppkobling av både stereo- og surroundanlegg til TV, og dem tror jeg er Gud som har kontroll på dette. For meg er det en hobby og jeg synes det er morsomt (og enkelt), men det er jaggu ikke alle som deler den meningen. Dere burde legge ut en guide for hvordan man får best mulig bilde også, for når noen tar med seg en stor ny flatskjerm hjem fra butikken og kobler den til tv-boksen med SCART-kabel :sick: får jeg tendenser til tourettes...

Problemet er at mange "TV-Bokser kun støtter scart :sick: ...

Pga TV leverandøren ikke oppdaterer boksene for å tjene mer penger :devil::evil:

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Ganske selvforklarende ja, men hvilken kobling gir best lyd? Er hdmi overlegen optisk kabel?

 

De kjører samme signal siden TVer ikke støtter annet enn PCM og S/Pdif

 

Artikkelnavnet kunne like gjerne vært

"Vi tror leserene våre er dumme"

 

Disse innganngene og utgangene er så selvforklarende at en artikkel om dem burde være unødvendig.

Men dette er min mening, og det er sikkert andre som ikke er ening i det jeg mener.

 

Godt det er noen verdensmestere her inne.

 

Du vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet lange avhandlinger for å forklare akuratt dette problemet. Endelig kan jeg bare linke til en artikkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk skal selvfølgelig få lov å ha sine egne meninger om hvor nødvendig en slik artikkel er, men i mitt tilfelle synes jeg det er supert at dere legger den ut.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hjulpet med oppkobling av både stereo- og surroundanlegg til TV, og dem tror jeg er Gud som har kontroll på dette. For meg er det en hobby og jeg synes det er morsomt (og enkelt), men det er jaggu ikke alle som deler den meningen.

 

Dere burde legge ut en guide for hvordan man får best mulig bilde også, for når noen tar med seg en stor ny flatskjerm hjem fra butikken og kobler den til tv-boksen med SCART-kabel :sick: får jeg tendenser til tourettes...

 

Enig.

 

Men bilde innstillings artikkelen trenger ikke være lang for dagens nye skjermer. Det er som regel å sette innstillingen til Cinema/Movie/Film eller hva produsenten kaller den innstillingen. Det er mer å hente fra billigere TVer ved å stille skikkelig inn, men tviler på at folk gidder å kjøpe seg en kalibrerings plate for å gjøre det.

 

Min bror kjøpte for ikke lenge siden en billig Samsung TV (9000,-), og bildet ut av esken, selv med innstillingen at TVen brukes hjemme var helt forferdelig. Det meste løste seg med Film innstillingen.

Lenke til kommentar

Artikkelnavnet kunne like gjerne vært"Vi tror leserene våre er dumme"Disse innganngene og utgangene er så selvforklarende at en artikkel om dem burde være unødvendig.Men dette er min mening, og det er sikkert andre som ikke er ening i det jeg mener.

 

Det er masse teknologianalfabeter der ute som ikkje kan alt og veit alt sånn som du skjønner du :p

Lenke til kommentar

En ting du bør være klar over, er at i noen tilfeller kan det bli litt problemer med forsinkelse i lyd når man kobler på slike omformere. Hjemmekinoreceivere og lignende produkter har ofte litt mer muligheter med lyden enn slike små omformere, slik at du kan rette opp i slike forsinkelser i lyden.

Forsinkelse på lyd i forhold til bildet kan man justere på mange tv'er. Jeg har ingen optiske innganger på forsterkeren min, så jeg bruker en FiiO D3 DAC til ca 200,- inkl frakt, som enkelt henter strøm fra USB-porten på tv'en.

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at om man benytter scart eller analoge innganger på TV'en så har det ingen hensikt å benytte optisk/coaxial utgang for lyd da lyden allerede blir prosessert analogt, og da legger man bare på flere trinn som ødelegger lyden.

Samme gjelder andre veien.

 

Det er også mer hensiktsmessig å koble coaxialen eller optisk rett inn i dekoderen for de som bruker den. Da slipper man at tven forsinker eller komprimerer signalet.

 

 

Lenke til kommentar
Folk skal selvfølgelig få lov å ha sine egne meninger om hvor nødvendig en slik artikkel er, men i mitt tilfelle synes jeg det er supert at dere legger den ut.Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hjulpet med oppkobling av både stereo- og surroundanlegg til TV, og dem tror jeg er Gud som har kontroll på dette. For meg er det en hobby og jeg synes det er morsomt (og enkelt), men det er jaggu ikke alle som deler den meningen. Dere burde legge ut en guide for hvordan man får best mulig bilde også, for når noen tar med seg en stor ny flatskjerm hjem fra butikken og kobler den til tv-boksen med SCART-kabel :sick: får jeg tendenser til tourettes...
Enig.Men bilde innstillings artikkelen trenger ikke være lang for dagens nye skjermer. Det er som regel å sette innstillingen til Cinema/Movie/Film eller hva produsenten kaller den innstillingen. Det er mer å hente fra billigere TVer ved å stille skikkelig inn, men tviler på at folk gidder å kjøpe seg en kalibrerings plate for å gjøre det.Min bror kjøpte for ikke lenge siden en billig Samsung TV (9000,-), og bildet ut av esken, selv med innstillingen at TVen brukes hjemme var helt forferdelig. Det meste løste seg med Film innstillingen.

 

Mener du en DVD/ BD med test film for stille inn skjermen eller en kalibrator ?

 

for spille av en test film så må man uansett ha en avspiller i tillegg

Lenke til kommentar

Det enkleste etter min oppfatning er å ha en receiver som tar inn flere HDMI-kilder med lyd og bilde og deretter sender en HDMI-kabel ut med bilde til tv'en.

 

Da trenger man ikke Audio Return Channel i noen av delene. Det eneste som trengs er en HDMI-utgang fra alle kildene man bruker.

 

Funker med nyere tv-bokser som har HDMI-utgang, Playstation 3, Boxee Box, pc og alt mulig annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...