Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H100i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt tankegangen med disse testene deres.

 

Det er jo TOTALT uinteressant om prosessoren er 25c eller 30c, og hvor mye viftene bråker ved visse turtall.

 

Viftene bør stilles på laveste mulig, kjøre en CPU test slik dere gjør, også kjøre en eller annen form for benchmark(spilling og videoredigering). Så lenge temperaturen holder seg under 70 grader er den delen godgjent og det som er interessant da er støy målt.

 

Neste steg vil vere og overklokke prosessoren og gjenta det jeg skrev over.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

"og skal ifølge bruksanvisningen settes til å trekke luft inn i kabinettet gjennom radiatoren."

 

Hvorfor ikke blåse den varme luften ut istedet? i toppen av kabinettet bruker da man å blåse luften ut, varmen stiger tross alt oppover, dessuten er vel vifter mer effektive til å blåse luft enn å trekke luft? nå er ikke jeg noen ekspert men syntes det hørtes rart ut og jeg har ikke gjort det slik uansett hva som hadde stått i manualen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"og skal ifølge bruksanvisningen settes til å trekke luft inn i kabinettet gjennom radiatoren."

Hvorfor ikke blåse den varme luften ut istedet? i toppen av kabinettet bruker da man å blåse luften ut, varmen stiger tross alt oppover, dessuten er vel vifter mer effektive til å blåse luft enn å trekke luft? nå er ikke jeg noen ekspert men syntes det hørtes rart ut og jeg har ikke gjort det slik uansett hva som hadde stått i manualen

 

Poenget er at radiatoren yter best med kaldest mulig luft. 20C romtemperatur kontra 25-30C kabinett-eksos utgjør en forskjell.

 

Hva som fungerer best avhenger av oppsettet ditt. Har du flere heite skjermkort uten exhaustkjøling så vil nok foreslåtte metode være best. Imidlertid kan det også forstyrre luftgjennomstrømningen så det gjelder nok å prøve seg litt frem. I mitt oppsett tjener jeg 2-3C (vanntemp) på å trekke inn friskluft.

 

Edit: Det med at viftene skal trekke høres litt rart ut ja.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Kritikk: Med unntak av støynivå er ikke denne testen spesielt relevant. Med mindre man vil tvinge viftene til laveste hastighet er det ingen som har peil som vil bruke H100 på en prosessor som trekker <100W.

Med 54.4C som load temperatur med den "dårligste" kjøleren er det ingen av de som er i nærigheten av temperaturer hvor man bryr seg ved stock klokk.

 

Denne kjøleren koser seg med overklokkede CPUer som drar 130-200W, og om du setter opp push-pull kan man gå enda litt høyere.

Jeg har en H100 (ikke i) som jeg har puttet 2 Noctua NF-P12 vifter i push på, og takviften i et HAF-X som pull. I følge temperatur- og effektmåling software kjøler det min 3930K ved 4.3GHz @ 1.3V til ca ambient + 45-50C (65-70C) ved 150W trekk, og et par grader mer ved 160W (avhengig av Folding@Home arbeid eller Intel Burn Test). Støynivået er hørbart, men langt fra støyende. Subjektivt er det også susing av luft, ikke noen during eller hvining.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen små forbedringsmuligheter på denne testen som ikke vil ta så lang tid :

 

1 : Legg til noen luftkjølere så man kan sammenligne med disse både temperaturmessig og støymessig. Både Stock kjøler og en luftkjøler som duger hadde vært kjekt, om det skal legges til i grafene bør disse differensieres med egen farge.

 

2 : Fint om man kan få tatt temperatur med luft inn via radiator og luft ut via radiator som andre her påpeker. Det samme med støynivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er interessant for min del er om Corsair har fått fjernet det som var tullete med forgjengeren. Jeg hadde en hvinelyd på pumpa som var helt sinnsvakt lett å merke uansett om jeg var veldig langt unna, faktisk lettere enn helt ved. Mange hadde jo også problemer med pumpene virket det som på Corsair-forumet.

 

Men jeg kan godt vurdere å skaffe en ny fordi jeg ser at det er mer støv inni med Noctua-kjøleren og plassbesparelsen er jo genial i forhold til en vanlig gigantkjøler. I tillegg så er kabinettemperaturen litt høyere siden alle vifter går på lavest mulig turtall.

 

/hjelpes så mye skrivefeil/

Endret av oOF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint med en sammenligning mot gode luftkjølere i samme prisklasse. Fra hva jeg har sett på ander nettsider har slike kjølere lite for seg i forhold til en god hearpipebasert kjøler.

 

Jeg har både Noctua NH-D14 og Corsair H100i

 

På en 3930k @ 4.8Ghz så har jeg en temp på 87c med Noctuan og rundt 72 med H100i.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det hadde vært fint med en sammenligning mot gode luftkjølere i samme prisklasse. Fra hva jeg har sett på ander nettsider har slike kjølere lite for seg i forhold til en god hearpipebasert kjøler.
Jeg har både Noctua NH-D14 og Corsair H100iPå en 3930k @ 4.8Ghz så har jeg en temp på 87c med Noctuan og rundt 72 med H100i.

Takk for den infoen. Savner sammenligning med gode luftkjølere i slike tester.

Lenke til kommentar

Poenget er at radiatoren yter best med kaldest mulig luft. 20C romtemperatur kontra 25-30C kabinett-eksos utgjør en forskjell. Hva som fungerer best avhenger av oppsettet ditt. Har du flere heite skjermkort uten exhaustkjøling så vil nok foreslåtte metode være best. Imidlertid kan det også forstyrre luftgjennomstrømningen så det gjelder nok å prøve seg litt frem. I mitt oppsett tjener jeg 2-3C (vanntemp) på å trekke inn friskluft.Edit: Det med at viftene skal trekke høres litt rart ut ja.

 

Ser den, men man har som regel en 120\140mm vifte som blåser ut rett over skjermkortene, og skjermkortene blir vel heller ikke kaldere av å blåse prosessorvarmen inn mot de :p med god luftgjennomstrømning 3 120mm som blåser inn og 3 ut (inklusive de på radiatoren) så tror jeg at man har fordel av å kvitte seg med prosessorvarmen, men det er bare mine tanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"og skal ifølge bruksanvisningen settes til å trekke luft inn i kabinettet gjennom radiatoren."

 

Hvorfor ikke blåse den varme luften ut istedet? i toppen av kabinettet bruker da man å blåse luften ut, varmen stiger tross alt oppover, dessuten er vel vifter mer effektive til å blåse luft enn å trekke luft? nå er ikke jeg noen ekspert men syntes det hørtes rart ut og jeg har ikke gjort det slik uansett hva som hadde stått i manualen :p

 

Trur de du bare skriver det pga de kastet mynt?

 

Inni kabinettet har man gpu osv.

Nå får man romtemp/ kald luft inn i radiatoren.

Snur man det så blåser man ( avhengig av om gpu blåser all luft ut bak eller 50/50 inn i kabinettet) varm luft gjennom radiatoren.

 

Så man må velge, vil man ha kaldest CPU eller GPU.

Og siden dette er en CPU-kjøler er jo valget lett når de skal trykke anbefaling.

 

Er ikke noen varm luft som får noen tid til å gå oppover i et kabinett med luftstrøm i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noctua vifter egner seg generelt dårlig til radiatorer, bør ha noe som gir høyere statisk trykk. Dette er viktigere jo tettere radiatoren er. Nå vet jeg ikke FPI på H100i, men H100 var iallefall bra tett (uten at jeg vet eksakt FPI der heller).

 

En ting jeg misliker med disse er bruk av Alu rad og Kobber blokk, slikt gir fare for korrosjon. Dessuten har pumpene hittil vært meget dårlige greier. Kobberblokka i seg selv er forøvrig ikke så værst.

 

Ang. luftretning; Såfremt det ikke er helt spesielle grunner til det motsatte så velg å blås ut av kabinettet. RAM, Mosfet's, Skjermkort etc kan få svettetokter dersom all varmen fra CPU blir stengt inne.

Suger radiatoren bør du ha bra mye annet til å fjerne all varmlufta og da risikerer en fort undertrykk i kassa og støv over alt som resultat. (Med overtrykk samler søvet seg på viftefiltrene).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...