Gå til innhold

Microsofts feiler i sikkerhetstest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med AV som er alt for raskt oppdaterte har vi sett før, bl.a. da alle måtte reinstallere maskinene sine hvis de hadde rukket å auto-oppdatere seg med definisjonsfiler som ikke var testet, og inneholdt kritiske feil som slettet Windows-systemfiler.

 

Men at AV-løsningene klassifiserer programvare som ondsinnet feilaktig er noe man finner over hele fjøla, der må alle skjerpe seg. Uskyldig "prank"-software er IKKE virus, likevel blokkeres og slettes de automatisk som DEFAULT av mange AV-løsninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har lagt merke til noen artikler som kommer her etter at ITavisen har omtalt dem:P

 

Sjekker Itavisen for å ikke lese samme nyheter andre steder. Da for jeg en anelse om hvilke nyheter som er bortkastet tid, for det virker som om det er noen fjortiser som skriver artikler der. Ikke noe angrep, bare noe som jeg synes og at Hardware bør ikke ligne på dem i det hele tatt^^

 

Faktisk min første kommentar her, og det var det som fikk meg til å skrive, da sammenligner jeg itavisen med IE. Haha

Lenke til kommentar

MSE er bra nok, beste jeg har prøvd. Tar lite ressurser, er anonym, og har ikke fått virus i min bruksperiode (halvt år)

Hvordan vet du at du ikke har fått virus?

 

Det er mange som synes at dersom de ikke ser noe uhumskt, så finnes det heller ikke. Holdningen er noe feil.

 

Det er vel litt som Microsoft representant sier, at man kan kategorisere trussler på forskjellig vis alt etter hvilken trussel man tar for seg.

 

Ellers synes jeg holdningen til samme representant er lavmåls, altså å innrømme at man tar dette med stoisk ro. Slikt kan man miste markedsandeler av.

 

Det hadde faktisk vært bedre å gjøre litt, og sagt om et par uker at nå har vi "fikset på" (les: ikke det samme som reparert)..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

zero-day angrep brukes vell mest i type industriel spionasje og andre høy-verdi lav-utbredelse angrep?

Slik jeg har forstått det er dette sikkerhetshull som er vanskelig å oppdage, og er verdt veldig mye for dem som sitter på dem om de videreselger dem eksklusivt eller i lite opplag. Jo mindre brukt et slik hull er, jo mindre sannsynlighet for at det blir oppdaget, og jo større sjangse har angripere for å komme seg inn og ut ubemerket.

 

Det folk flest bør være redde for er trojaner som keyloggere, spambotter, ol.

 

Destruktive virus har omtrent dødd ut. Worst case nå er at du mister eposten din og alt som er koblet til den (som gjerne skjer ved kombinasjon av samme passord på epost og en nettside du er registrert på med den eposten, og at databasen til siden blir stjålet), eller at noen stjeler kredittkort infoen din. Disse er jo ikke små saker da.

Lenke til kommentar

Beste sikkerheten: Sunn fornuft.

 

Total sikkerhet: Koble vekk nettet fra PC, slutte å surfe.

 

Jeg har opplevd å få en trojaner på maskinen ved å surfe på tu.no, uten å trykke på noe lastet den seg ned fra annonsene på denne normalt trygge nettsiden. Uten Java eller med ad-block ville jeg nok sluppet unna. Heldigvis gav antivirus-programmet alarm og fjernet filene.

Lenke til kommentar

Frobe, kombinasjon av NoScript og Ghostery har jeg funnet er det beste for å ha god kontroll. Det tar 98-99% av det adblock med 2-3 lister tar, men drar mye mindre ressurser, og fanger også opp mye adblock ikke gjør, som dynamisk innsetting av elementer og tracking cookies/pixel/widget/etc.

Jeg har adblock installert, men bruker det bare for å stoppe enkelte ting som slipper gjennom NoScript og Ghostery fordi det er first party. Jeg har lagt inn kun ca 50 (custom) blokkeringer i adblock, og 4 exceptions.

 

For referanse er dette de top10 filterne:

||doubleclick.net^ : 72700 hits
csi.gstatic.com : 36500 hits
||google-analytics.com^ : 31900 hits
||googlesyndication.com^ : 18000 hits
|http://stats.*.com/ : 11700 hits
||adtech.de^ : 9100 hits
||tns-cs.net^ : 8900 hits
||facebook.com/plugins/* : 5100 hits
/instream/flash/*/ads : 4100 hits
||fbcdn.net^ : 3900 hits

 

 

Det er mulig et par av disse er overflødige, jeg satt det opp før jeg installerte Ghostery, og jeg har satt ghostery til å blokke alt av sosiale media plugin (facebook, twitter, etc) i firefox, og bruker google chrome dedikert til facebook.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...