Gå til innhold

Forbedrer støtte for eldre optikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vitt eg for står er det ikkje snakk om PDAF her, men at fokus enheten i adaperen blir styrt med CDAF i kamera og når det gjelder bilde stabilisatoren kan det være for bruk på kamera som ikkje har innebygd stabilisator i kamera.

Eg ser på ein del linker for GH3`n at mange velger å bruke Olympus sinn Pro objektiver på denn, uten at dette er optemalt og bruker vennligt for film fotografen.

Lenke til kommentar

Har ikke Sony en overgang fra Alpha til NEX som inkluderer et halvgjennomsiktig speil og PDAF - med den ulempen at man mister en haug med lys?

Man mister et sted mellom 1/3 og 1/2 EV. Det er nok til å leve med, ettersom de nye 16Mpx sensorene har blitt mye bedre enn den gamle 12Mpx generasjonen. Men det har vært nevnt at det er for lite plass i en µ-4/3 til 4/3 adaptor; slik at speilet blir for bratt.

Lenke til kommentar

Så vitt eg for står er det ikkje snakk om PDAF her, men at fokus enheten i adaperen blir styrt med CDAF i kamera og når det gjelder bilde stabilisatoren kan det være for bruk på kamera som ikkje har innebygd stabilisator i kamera.

Eg ser på ein del linker for GH3`n at mange velger å bruke Olympus sinn Pro objektiver på denn, uten at dette er optemalt og bruker vennligt for film fotografen.

Hvis de ikke bruker PDAF; så tviler jeg på at de får til en ytelse som er god nok.

 

Jeg er også skeptisk til at en generisk optisk stabilisering som vil yte like godt som de dedikerte. Tror at mange som filmer med GH3 og Olympus sine Pro objektiver foretrekker manuell fokus; slik at det er ikke like aktuellt for de.

Lenke til kommentar
Så vitt eg for står er det ikkje snakk om PDAF her, men at fokus enheten i adaperen blir styrt med CDAF i kamera og når det gjelder bilde stabilisatoren kan det være for bruk på kamera som ikkje har innebygd stabilisator i kamera.Eg ser på ein del linker for GH3`n at mange velger å bruke Olympus sinn Pro objektiver på denn, uten at dette er optemalt og bruker vennligt for film fotografen.
Hvis de ikke bruker PDAF; så tviler jeg på at de får til en ytelse som er god nok.Jeg er også skeptisk til at en generisk optisk stabilisering som vil yte like godt som de dedikerte. Tror at mange som filmer med GH3 og Olympus sine Pro objektiver foretrekker manuell fokus; slik at det er ikke like aktuellt for de.

 

Eg er nok enig i at dette ikkje er ein full god løysing for bruk av FT objektiver på mFT camera, men denne patenen kan være intresan for mange alikevell, spesielt viss ein kan få AF på MF objektiver.

Lenke til kommentar
spesielt viss ein kan få AF på MF objektiver.

Det, min gode mann, er nok umulig.

 

..., men Olympus har vel i et intervju uttalt at neste generasjon OMD (eller pro?) SKAL ha full AF support for "PDAF-objektivene".

Det sies jo at CDAF ikke er godt for SWD motoren som finnes i en del av objektivene.

 

Selv synes jeg det er en merkbar forbedring fra E-PL2 til E-M5 - som nok skyldes at fokus prosessoren er blitt kjapperen. Med "native m43" objektiver er jo fokus ganske så lynkjapp.

Lenke til kommentar
spesielt viss ein kan få AF på MF objektiver.
Det, min gode mann, er nok umulig...., men Olympus har vel i et intervju uttalt at neste generasjon OMD (eller pro?) SKAL ha full AF support for "PDAF-objektivene".Det sies jo at CDAF ikke er godt for SWD motoren som finnes i en del av objektivene.

Denne adapteren her har fem linser elementer som er fordelt i tre grupper, der denn midterste elemente skal gi stabilisering og fokus på FT objektiver men i og med att fokusen skjer i adaperen og ikkje i objektivet så er det berre å ha ein adaper, som er til FT som min OM adaper eksempel.

 

Olympus har også ein pantent på PDAF på bilde brikken der dei har tre ulike typer micro linser på dei grøne pixelene som skal gi ulik kontrast avhengi av kor fokusen på objektivet, dette vill nok være posetivt på både for PDAF og CDAF objektiver å få avgrenset eit mindre omsråde kor fokusen er.

 

Eg har brukt alle SWD på men E-P1 og E-P2 og det finner fokusen rolig og greit så vitt eg kan sjå, det som ikkje fungert er ZD 50mm F2 macro der berre objektivet paserte fokusen i ein viss fart. :-)

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...