Gå til innhold

Raspberry Pi får kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raspberry Pi har et veldig bra potensiale som en billig datamaskin. Jeg tenkte på denne som en stream-maskin for hjemmekinoanlegget, fordi en av de store skrytefaktorene er at den kan spille av 1080p, og det gjør den såvisst.

 

Men for mitt bruk er Raspberry Pi alt for svak. Å bla i menyer i RaspBMC er et mareritt, rett og slett. Det går fantastisk tregt, og gjør maskinen ubrukelig.

Lenke til kommentar

[EDIT] - Munty: Hovedgrunnen til dette er nok ikke selve maskinvaren i Raspberry Pi, men enhetens primitive natur. En faktor er mangel på grensesnitt for ytterlig maskinvare. Da mener jeg SATA-grensesnitt f.eks., eller MSATA/Mini PCI. Og nettverkskontrolleren er i praksis en USB-enhet, som bruker enhetens prosessor, noe som stjeler ytelse om det er mye nettverksaktivitet over enheten. Nettverkskontrolleren er også begrenset av USB 2.0-grensesnittet. Som kjent booter du også til minnekortet, selv om det er mulig at en USB-enhet "tar over" (f.eks. en ekstern harddisk eller minnepinne). Dette er ting som begrenser enhetens bruksområder betraktelig. Hadde du hatt uavhengig nettverkskontroller og mulighet til å utvide med grensesnitt for en mini-SSD og boote fra denne, så hadde du kunne laget en veldig rask liten PC! :)

 

Men dette hadde dog gått imot selv idèen med Raspberry Pi-prosjektet. Det var ikke det som var meningen, også hadde det også gått langt over budsjettet. :)

 

Men så finnes det andre enheter som bygger på omtrent samme oppskrift, og koster 3-400 NOK. MK802 III, MK 806, UG802 osv. Noen av dem finner du på DealExtreme. VIA har også mange spennende hovedkort! De koster litt mer, men er mye mer sofistikerte og gir mye flere muligheter. Jeg f.eks. planlegger et prosjekt med en liten VIA-basert PC. :)

 

 

 

Til saken. Veldig kjekt å se at det skjer ting med Raspberry Pi-prosjektet.

 

Håper Model A kommer snart, om den ikke er sløyfet. :O

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...