Gå til innhold

Ikke barnearbeid ved Samsung-fabrikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid to sider av en sak.

Personlig har jeg drevet "barnearbeid" og jeg jobber jevnlig ulovlig mye overtid, uten ekstra timelønn utover min normale lønn. Grunnen er at jeg jobber for å tjene penger, og dersom jeg ikke godtar betingelsene, så finner de jo bare noen andre, og jeg får lavere lønn. Jeg ønsker jo å jobbe mye, og det er langt bedre å ha en jobb enn to-tre.

 

Jeg nekter å tro at ikke dette er tilfellet også i andre deler av verden. Faktisk har jeg fått et inntrykk av at dette er en stor side av saken i Kina.

 

Jeg vet at dersom de hadde gitt samme retningslinjer fra sentralt hold hvor jeg jobber, tipper jeg at jeg hadde begynt å se etter en ny jobb. Jeg vil heller ha mulighet til å jobbe 100 timer overtid i måneden med vanlig grunnlønn, og faktisk få så mange timer jeg har lyst på, enn å få 100% overtidsbetalt og at jeg da er en økonomisk byrde, så arbeidsgiver heller finner andre som ikke har overtid.

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Det er alltid to sider av en sak. Personlig har jeg drevet "barnearbeid" og jeg jobber jevnlig ulovlig mye overtid, uten ekstra timelønn utover min normale lønn. Grunnen er at jeg jobber for å tjene penger, og dersom jeg ikke godtar betingelsene, så finner de jo bare noen andre, og jeg får lavere lønn. Jeg ønsker jo å jobbe mye, og det er langt bedre å ha en jobb enn to-tre. Jeg nekter å tro at ikke dette er tilfellet også i andre deler av verden. Faktisk har jeg fått et inntrykk av at dette er en stor side av saken i Kina.Jeg vet at dersom de hadde gitt samme retningslinjer fra sentralt hold hvor jeg jobber, tipper jeg at jeg hadde begynt å se etter en ny jobb. Jeg vil heller ha mulighet til å jobbe 100 timer overtid i måneden med vanlig grunnlønn, og faktisk få så mange timer jeg har lyst på, enn å få 100% overtidsbetalt og at jeg da er en økonomisk byrde, så arbeidsgiver heller finner andre som ikke har overtid.

 

Eg veit ikkje heilt kva eg synest er mest tragisk, at du jobber 100 timer overtid i måneden uten å få betalt for det, eller at du tror at det er det beste for deg :confused::wallbash:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
China Labor Watch har tidligere kritisert arbeidsforholdene andre steder i Kina, blant annet hos Foxconn, som produserer for blant andre Apple og Microsoft. Foxconn har i ettertid måttet erkjenne at de har hatt mindreårige i arbeid ved fabrikken. Tidligere i år leide Apple inn eksperter for å inspisere Foxconn-fabrikkene, i tillegg til at Foxconn selv har gjort egne undersøkelser.

 

Når man leser avsnittet over kan man lett få inntrykk av at fabrikken som hadde mindreårige arbeidere produserte for Apple og Microsoft. Sannheten er at Foxconn-fabrikken i Yantai produserte for Nintendo.

 

http://www.computerworld.com/s/article/9232543/Nintendo_investigates_Foxconn_over_underage_employment_at_a_factory_in_China

Lenke til kommentar

Det står "leid inn" i overskriften, men er det virkelig tilfellet? Det ser mer ut som Apple har bedt de om å foreta en inspeksjon, på samme måte som bedrifter (eller helst vernetjenesten deres) her hjemme gjør med Arbeidstilsynet.

 

Apple har annonsert at Fair Labor Association på forespørsel fra Apple vil gjennomføre egne, frivillige inspeksjoner av Apples leverandører av sluttmonteringstjenester, inkludert Foxconn-fabrikkene i Shenzhen og Chengdu i Kina. Det skriver Apple i en pressemelding.
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje heilt kva eg synest er mest tragisk, at du jobber 100 timer overtid i måneden uten å få betalt for det, eller at du tror at det er det beste for deg :confused::wallbash:

 

Jeg får betalt for det. Og jeg vet mine grenser, jeg har jobbet for mye før. Nå føler jeg det an, dersom jeg merker at det går ut over meg selv, sier jeg ganske enkelt nei til arbeid utover min faste stilling, det har arbeidsgiver forståelse for.

 

Min jobb er forøvrig ikke så stressende at det er et problem å jobbe overtid heller. Hadde jeg jobbet med noe som hadde krevd mye mer av meg, hadde jeg redusert overtiden tilsvarende.

 

Og det handler om prioriteringer.. Ønsker jeg å tjene mest mulig penger, eller ønsker jeg å tjene mest mulig penger i forhold til arbeidet jeg gjør? Ønsker jeg å først og fremst ha en jobb uten overtid, eller ønsker jeg å jobbe overtid? Personlig har jeg en jobb hvor jeg trives svært godt, som jeg føler passer meg, og jeg får jobbe masse, noe jeg synes er helt topp. Jeg har arbeidstider som passer meg, og jeg sliter meg ikke ut, selv om jeg jobber mye.

 

Og det er mye bedre å ha en arbeidsgiver med disse forholdene, enn tidligere da jeg hadde to jobber, en dagjobb og en hvilende nattevakt. Da jobbet jeg 170% fast (100% på dagtid og 70% på nattevakt, med mulighet for flere vakter dersom jeg ønsket), men fordelt på to mer fysisk og psykisk krevende enn den jeg har i dag. Dessuten tjener jeg også bedre i dag enn jeg gjorde da.

 

Hvorfor du tror at jeg ikke vet hva som er best for meg, er interessant, men jeg tror i hvert fall at dette er noe jeg klarer en god periode, og hvis ikke, sier jeg bare ifra. Per definisjon har jeg bare 60% fast nå, så det er ikke noe problem å løsne opp litt på vaktene akkurat.

 

Noen ønsker å jobbe masse, være seg for å slippe unna problemer hjemme, for å tjene ekstra penger, eller rett og slett bare fordi de trives med det de gjør og har ambisjoner om å komme opp og fram. Personlig er det en kombinasjon av de to siste.

 

Jeg har noe mange anser som en dårlig lønn... Jeg har 170 kroner timen, bare... Allikevel har jeg en månedslønn som ikke sjelden tipper 25.000 utbetalt. Mye fordi jeg jobber mye kveldstillegg og helgetillegg, i tillegg til å jobbe mye. Og siden jeg jobber så mye, bruker jeg lite penger. Alt i alt, er det en fantastisk løsning for meg som ønsker å spare masse penger.

Lenke til kommentar

Det står "leid inn" i overskriften, men er det virkelig tilfellet? Det ser mer ut som Apple har bedt de om å foreta en inspeksjon, på samme måte som bedrifter (eller helst vernetjenesten deres) her hjemme gjør med Arbeidstilsynet.

Arbeidstilsynet er uavhengig, vet ikke helt om det samme kan sies om selskapet Apple bruker.

 

De gjennomførte sine første inspeksjoner i februar. Apple ble medlem av dem i mars. Av en eller annen grunn har de visstnok skiftet fokus fra apple og over til Foxconn, noe som China labor watch reagere sterkt på.

 

August 21, 2012

FLA just released a status report of the improvement at three factories of Foxconn. This report is detailed and comprehensive, with full access and resources in the investigation. However, China Labor Watch holds three concerns in response to the report:

1. In that report, FLA successfully shifted the responsibility for Apple by blaming Foxconn for the previous unsatisfying working conditions in those factories. In fact, Apple has the responsibility and resource to improve the labor conditions of workers.

2. The harsh working conditions are by no means isolated to just Foxconn but exist throughout Apple’s supply chain. However, that report only focused on Foxconn factories. It is Apple’s entire supply chain system that should be responsible for the squeezing of workers.

3. Although the working hours at Foxconn have been reduced to less than 60 hours per week, the intensity of the hourly work has been increased. According to our follow-up investigation, the workers have to complete the workload of 66 hours before within 60 hours now per week. As a result, the workers get lower wages but have to work much harder and they are not satisfied with the current situation.

 

http://www.chinalaborwatch.org/news/new-419.html

 

Så hvis du ønsker å være negativ mot Samsung sin håndtering, noe jeg er enig med deg i at en bør være , bør du også være negativ med Apple sin håndtering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...