Gå til innhold

Så mye sparte de ved å bytte til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

et operativsystem er et operativsystem. uansett plattform.. Grunnen til at linux ikke er mer utbredt er fordi IT administrasjoner rundt om kring ikke eier kompetanse til å bytte plattform. Nå som utviklingen har kommet så langt så er f.eks ubuntu og mint fine distroer å velge i for folk flest som ikke vet så alt for mye. openoffice/libreoffice er ikke så fryktelig forskjellig fra microsoft office. Jeg er windowsbruker selv, men ser veldig potensialet til at vanlige kontormedarbeidere kan gå over til noe annet enn windows, om IT advelingen har kompetansen til å gi opplæring da, med andre ord.. Men sånt tar tid uansett OS. Innenfor industri og produksjon skjønner jeg at terskelen er høyere for at bedriftene skal gå over til nye plattformer når de allerede har blåst vekk millioner på systemer som skal kontrollere maskineri og logistikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette skjer daglig i sakte skala, skal man inn i en IT drift verden så er det greit å ha både Windows og Linux under beltet.

På verdensbasis når det gjelder servere er Windows utkonkurrert av Linux og andelen Lnux servere øker stadig.

Og her gjør Ubuntu store framskritt med deres Openstack teknologi noe også leverandørene har hoppet på.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke frem av artikkelen kostnaden ved bytte av programvare. Dersom det ikke finnnes GIS og annen kommunalteknisk programvare for linux, vil det være en betydelig sum å få utviklet dette til en annen platform. Tilsvarende gjelder jo i andre bedrifter også. Det er langt mer enn Word som må byttes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet er jo kompatibilitet med Microsoft Office dokumenter. Så vidt jeg vet er det ingen gratisalternativer som kan skilte med 100% kompatibilitet og da er det helt uaktuelt for en sysadmin å rulle ut det.

 

Hadde jeg gjort det her hadde jeg bare skapt merarbeid for meg selv. Vi og de fleste andre bedrifter er nødt til å kunne motta dokumenter fra kunder/kontakter og se/redigere/behandle disse fullt ut uten problemer.

 

Hvis alle gikk over til gratis alternativer så ville dette problemet ikke eksistert men det er en smule vanskelig å gjennomføre. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det ikke finnnes GIS og annen kommunalteknisk programvare for linux, vil det være en betydelig sum å få utviklet dette til en annen platform. Tilsvarende gjelder jo i andre bedrifter også. Det er langt mer enn Word som må byttes ut.

 

Nettopp.

 

Når man snakker om det å bytte OS på klientene må man tenke på at de aller fleste bedrifter kjører spesialisert programvare på sine PCer som i sin tid ble utviklet for Windows, eller også DOS i mange tilfeller.

 

Hvis man da skal bytte OS må man også ta med i beregning kostnad for å sørge for kompatibilitet med andre typer OS, og i mange tilfeller vil ikke dette engang være mulig.

 

Jeg jobber i en produksjonsbedrift og vi har mange maskiner som kjører Windows, jeg kan ikke bytte OS på disse uten videre, det skal også sies at vi har maskiner som kjører Linux og jeg kan jo heller ikke bytte OS på disse.

 

 

End of the line er at det kan virke enkelt og greit på papiret, men det er masse faktorer rundt som spiller inn.

Jobben og kompetansehevingen som trengs er bare en liten del av kaka sammen med opplæring av brukermassen.

Lenke til kommentar

At Linux ikke har en bedre kontorpakke enn OpenOffice er i mine øyne en stor svakhet med systemet. MS Office ligger mange år forann i utviklingen og forskjellen ser bare ut til å øke.

 

Har du sjekket ut Office 2013? Gapet mellom dokument og verktøy er blitt enda større. Bare en så enkel greie som utskrift gir en veldig urovekkende følelse. Når man klikker på "Fil" menyen, eller hva man skal kalle det, så dekkes hele dokumentet med noe opplegg som er ganske uoversiktlig. Og så skal man lete etter utskrift. Man har ikke lenger en preview som tidligere, man har ikke et enkelt meny-valg for utskrift, det er blitt gjemt bort inni et nytt panel som dekker hele skjermen. Og det er ikke bare utskrift det gjelder. For å gjøre Office mer "touch-vennlig", har MS gått bort fra normale menyer, og distansert verktøyene fra selve dokumentet. Det føles uvant, bakvendt, tungvindt og rett og slett ulogisk. Og nå trenger man igjen ganske mye opplæring for å kunne mestre Office ordentlig.

OpenOffice er derimot fortsatt likt som før. Man kan ha hoppet over et par versjoner, og fortsatt føle seg hjemme med den nyeste utgaven. Ting er der dem skal være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig oppløftende resultater fra millionbyen München. :thumbup:

 

Artikkelen nevner ikke at München har utviklet og tilpasset samarbeidsverktøy for kommunen. En kostnad som ikke vil komme for andre kommuner som bruker det samme verktøyet. Dette vil bidra til at andre kommuner kan oppleve ennå større økonomisk fordeler ved å bytte til Linux.

 

Det kommer ikke frem av artikkelen kostnaden ved bytte av programvare. Dersom det ikke finnnes GIS og annen kommunalteknisk programvare for linux, vil det være en betydelig sum å få utviklet dette til en annen platform.

Ofte trenger man ikke finne opp kruttet på nytt, men trenger bare en rekompilering. Noe som tar fra minutter til dager for en enkelt utvikler. At Linux er hovedplattform betyr ikke at alt MÅ kjøre på Linux for en hver pris. Har man gode grunner for å avvike fra det standardiserte OSet i kommunen så får man bruke andre OS. Etter det jeg har lest om prosjektet tidligere så er det behovet ganske lite og synkende.

 

Litt av problemet er jo kompatibilitet med Microsoft Office dokumenter. Så vidt jeg vet er det ingen gratisalternativer som kan skilte med 100% kompatibilitet og da er det helt uaktuelt for en sysadmin å rulle ut det.

Dette kan man like gjerne snu på hodet. Microsoft klarer ikke å levere noe som støtter standardiserte åpne dokumentformater 100% og da vil det nok for München være uaktuelt å ta i bruk Microsofts programvare grunnet mangelfull støtte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
At Linux ikke har en bedre kontorpakke enn OpenOffice er i mine øyne en stor svakhet med systemet. MS Office ligger mange år forann i utviklingen og forskjellen ser bare ut til å øke.
Har du sjekket ut Office 2013? Gapet mellom dokument og verktøy er blitt enda større. Bare en så enkel greie som utskrift gir en veldig urovekkende følelse. Når man klikker på "Fil" menyen, eller hva man skal kalle det, så dekkes hele dokumentet med noe opplegg som er ganske uoversiktlig. Og så skal man lete etter utskrift. Man har ikke lenger en preview som tidligere, man har ikke et enkelt meny-valg for utskrift, det er blitt gjemt bort inni et nytt panel som dekker hele skjermen. Og det er ikke bare utskrift det gjelder. For å gjøre Office mer "touch-vennlig", har MS gått bort fra normale menyer, og distansert verktøyene fra selve dokumentet. Det føles uvant, bakvendt, tungvindt og rett og slett ulogisk. Og nå trenger man igjen ganske mye opplæring for å kunne mestre Office ordentlig.OpenOffice er derimot fortsatt likt som før. Man kan ha hoppet over et par versjoner, og fortsatt føle seg hjemme med den nyeste utgaven. Ting er der dem skal være.

 

Print i Office 2013 er da ikke så ulikt slik det er i Office 2010? Forhåndsvisning av dokumentet er også på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...