Gå til innhold

Test: LG 55LM960V


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne TV'en var det nettopp et tilbud på ifølge prisguiden. I 47 tommer kunne du spare 5000, hvis jeg husker rett. Den går sikkert kraftig ned i pris periodevis de neste månedene. Det er lurt å se på prisutviklingen i prisguide.

 

Jeg har fjorårsversjonen, og tviler på at jeg ville satset på samme igjen. Jeg fikk tak i den tidlig via en bekjentskap, før det var gjort ordentlige tester på den. Jeg var på kanten om jeg skulle gå for Sony eller LG, men valgte denne da modellene året før hadde relativt like egenskaper (men LG bedre farger på bekostning av gjenskinn). Det er ikke så ille at jeg planlegger å kjøpe ny på en god stund, men ville definitivt gått for en Sony hvis jeg viste det jeg gjør i dag om modellen.

 

Sonene på modellen er veldig store, og er i mange tilfeller lette å få øye på. I en rulletekst ser du det åpenbart. Modellen har i teorien god kontrast med den lokale dimmingen. Det er umulig å ta full nytte av, da sonene er store og lite responsive. Min modell har faktisk færre soner enn modellen fra året før, og det skuffet meg. Det er definitivt noe man burde se på og teste før man kjøper (spesielt sjekke om denne trenden har snudd eller ikke).

 

Gjennskinnet er også noe som kan plage mange. Du må ofte dekke til vinduene på dagtid i sommeren. For noen rom- og vindusplasseringer vil ikke en slik TV fungere. Det gir iallefall fantastiske farger når det er mørkt. Etter at jeg kalibrerte fargene på TV'en selv, var det en enorm forskjell. Sortnivået er ikke noe jeg ville skryte av ift. pris. Jeg var nødt til å skru ned den lokale dimmingen fordi det var plagsomt med noe annet enn lav innstilling.

 

Jeg opplever at input lag ikke er bra på noen TV'er i dag, fordi man fyller opp med unødvendig teknologi. Min TV har et eget gaming modus og det er mulig å skru av mye funksjonalitet som skaper input lag. Jeg ville ikke stolt på alle tester om akkurat dette. Tidligere har jeg sett at feil innstillinger har blitt brukt, og andre klart å få frem langt bedre resultater. Jeg har ikke testet min egen TV på input lag, men opplever at den er litt dårligere enn min gamle TV (6-7 år eldre), men den var bedre enn hva mange tester sa etter at jeg tweaket lenge på innstillingene.

 

Jeg har ikke fulgt med på TV'ene som kom i år. Hvis det ikke har skjedd noe dramatisk i forhold til i fjor, så ville jeg råde folk til å ta en titt på Sony sin modell med lokal dimming. Deres modell virket som et bedre all-round produkt i fjor, samt rimeligere da. Håper dette hjelper noen som ser etter TV.

 

 

Her er noen reviews av andre

http://www.whatabout...ll-thin-led-tv/

The biggest problem is that the local dimming system in its current form is not very effective. Probably the engineers at LG after the critique on the visible areas of the LED LW980s tried to make the transitions between the LED zones as smooth as possible. As a result, black areas not well dimmed, and because there is also an IPS panel with relatively poor black levels used, LG with LM960V not exactly the golden mean found.

 

http://www.avforums....305/Review.html

Due to the poor black levels, shadow detail also suffered, making it difficult to distinguish details in dark scenes. Thankfully the 55LM960 does include local dimming, although after last year's debacle, LG are unsurprisingly being very cagey about the actual number of zones. The local dimming certainly helped and it is fair to say that the black levels are hard to tolerate without engaging it to some degree. The good news is that the local dimming appears to be better implemented on the 55LM960 than on the 47LM860, perhaps due to the Nano filter. There was some haloing, of course, but it was less noticeable than on previous models, even in high mode and to get a half decent black level you really needed to engage the high mode. The problem with aggressive local dimming is that aside from halos, you also suffer from a loss of detail, especially in dark films but generally this was preferable to the weak native blacks.
Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Spiller dere Transformers og pauser akkurat der, eller er det et stillbilde f.eks fra en PC? :p Har vel sett det i flere TV-tester.

 

Bilder kan du finne ut mer om ved å søke på dem, ved å kopiere bildet av Megan Fox og gå til f.eks

 

http://tineye.com/search/26ae1afcd3494331e683651e55ebf10e658875a7/

 

så kan du søke og TinEye finner her 179 resultater på samme bilde, alt fra wallpapers til artikler og filmbilder.

Lenke til kommentar

Når man tar foto av TVer er det vanlig at TVen er avslått og at man limer på et bilde i et billedbehandlingsprogram. Dette er fordi lyset fra skjermen ellers ville gjort det vanskelig å få til et godt foto. Evt. at man tar to bilder et med og et uten bilde på skjermen og limer de sammen.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...