Gå til innhold

Höfundur - En RepRap Prusa Mendel 3D-Printer


Anbefalte innlegg

Höfundur er et Islandsk for "skaper". Jeg valgte dette navnet da printeren er ment for å lage nye ting.

 

Så hva er en 3D printer?

Kort fortalt er det en plotter som skriver med smeltet plast. Tenk deg en datastyrt, høypresisjons limpistol, som skriver lag på lag med plast til man får en gjenstand ut av det. Utfyllende informasjon finnes på www.reprap.org, se introduksjonsvideoen der, så vet du hva det er snakk om. Noe av det mest interessant med maskinen, er at den kan replikere halvparten av sine egne deler!

6056494815_5ed4ca702c.jpg

Her er et bilde av arbeidstegningen. Min utgave har noen forbedringer fra denne tegningen, blant annet er det bein som forlenger hjørnene nederst, noe som gjør at hele printeren står noen cm over bordet. Den har i tillegg mindre deler da delene øverst er printet som en sammensatt del, i stede for 2 individuelle, dette gjør også at motorene som driver z-akse står noe lengre oppe.

 

Ettersom RepRap miljøet har tatt seg opp har det blitt enklere å skaffe seg byggesett, også innad i norge. Jeg fikk tak i ett nesten komplett sett med deler via reprap.no. Visse ting er enklest å få via utlandet, dette gjelder for det meste elektronikk og hotend (eller extruder).

 

Kommenter gjerne i kommentartråden.

Endret av Borbra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første byggedager.

 

Delene ble hentet i oslo den 17. november, men grunnet presentasjon på skolen og mangler på skruer, muttere og annet startet ikke arbeidet før i går.

 

Fikk handlet det meste etter en tur på biltema, clas ohlson og jula, men har enda tilgode å skaffe slett metallstang. Har mulighet til å kjøpe 6m for 100kr på den lokale monter, men da dette ikke er noe de vanligvis tar inn kom det en frakt på 600kr, ikke noe greit. Det er mulig jeg kan hente den selv og dermed slipper fraktutgifter men vi får se hva jeg får til.

 

Mangler også 2 motorer, men har allerede bestilt disse, og regner med de kommer i løpet av neste uke.

 

Så til bilder:

 

 

axCon.jpg

Her er min arbeidsstasjon mens jeg bygger den.

 

6Mx4j.jpg

Dette er hva jeg har satt sammen til nå, mer kommer fortløpende. Som du ser av bildet er dette de forbedringene jeg snakket om, med lengre bein på bunnen, og en sammesatt del på toppen.

 

 

Endret av Borbra
Lenke til kommentar

Rammen ferdig.

 

Dagens bygging avsluttes med at rammen er ferdig. Er ikke ferdig med finjustering av lengdene, men alt av deler henger sammen slikt de skal.

Må si det var smart å plukke opp 2 ekstra blad til baufilen fra biltema, gikk fra å nesten ikke kutte gjennom gjengestengene, til å kutte som om det var smør.

 

Blir bare ett enkelt bildet denne gangen, men mer vil komme fortløpende. Regner med jeg kommer til å få gjort noe mer i morgen.

 

 

Fp1WZh.jpg

Skal legges til at hot-beden og stengene den ligger på ikke kommer til å være slikt når den er ferdig, hev det bare raskt på for å få en bedre følelse på hvordan det hele kommer til å se ut tilslutt.

 

 

 

Kommentarer tas gjerne imot i sin egen tråd.

Endret av Borbra
Lenke til kommentar

Pakke fra Kina

 

Da var de 2 siste motorene i hus, så nå mangler jeg bare glatte metallstenger. Jeg har brukt de siste par dagene å ringt rundt til diverse mek. verksted i håp om at noen av de hadde, og jeg fikk fatt i noen som vanligvis hadde inne, men som selvfølgelig var tomme da jeg ringte. Fikk vite at de mest sansynlig får inn mer førstkommende tirsdag, så da håper jeg at jeg har de siste delene jeg trenger i boks.

 

Når det kommer til arbeid på selve printeren har jeg ikke fått gjort mye grunnet eksamenslesning, men har startet med jigging av rammen (måle avstander og evnt justere hvis det trengs, for så å strame til alle muttere). Har også montert ett skråstag i bunnen av printeren, men tok ikke bilder av dette.

 

Har også smått startet på elektronikk biten av printeren. Første jeg gjorde var å finne ut hvilke ledninger som hører sammen. Den enkleste måten å finne dette ut på er å ta 2 ledningstupper inntilhverandre, for så å vri på akselen. Hvis du merker motstand har du funnet riktig kabelpar. Tok så å tvinnet kabelparene på samtlige motorer, slik at det hele ble litt mer oversiktlig.

Håper på å kunne starte med lodding i av ledningene i løpet av helgen.

 

Denne gangen ble det bare ett bildet av motorene

 

 

FHITN.jpg

Her er de 2 siste motorene som jeg trengte.

 

 

 

Ikke glem å legge igjen en kommentar i kommentartråden.

Endret av Borbra
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Update?

 

Da var det kansje på tide igjen med en update. Selv om jeg ikke har postet noe her har arbeidet med printeren gått fremover og jeg kommer til å poste fler updates over hva jeg har gjort på printeren frem til dags dato.

 

Så over til hva jeg har gjort. Kort tid etter forrige update satte jeg igang med arbeidet med å forlenge kablene fra motorene. Kablene som går fra motoren var bare på 30cm og dermed altfor korte.

Kablene jeg brukte til å forlenge er de som ligger i pakken til høyre:

 

 

Crlbqh.jpg

 

 

 

Disse kablene var på ca 1m og ble dermed kutt i 2 like deler, da dette var mer en nok total lengde.

Kablene ble så strippet, tvinnet, loddet, teipet med kapton-tape, dekket med krympestrømpe for så å bli samlet med strips.

 

Samme prosess fikk kablene som går til termostatene, endstops, og hot-end. Kablene som går til endstop ble loddet fast på NC (Not Closed) og C (Closed), selv om jeg ble fortalt i ettertid at det normale er NO (Not Open) og C. Dette kan raskt fikses i firmware i ettertid. Kablene ble også loddet fast på hotbed nedenfra og opp.

 

Bilder som vanlig i spoiler:

 

 

DGlduh.jpg

vFT5U.jpg

PjzgG.jpg

VMVXu.jpg

qWEaq.jpg

XysMJ.jpg

CXoAY.jpg

400px-Mk2a_Through_Hole.jpg

Siste bildet er ikke min printer, men viser bare hvordan ledningene har blitt plassert før lodding.

 

 

 

Noen kommer kansje til å kalle det overkill, men jeg har den oppfatningen at hvis det skal først gjøres så gjør det på en måte slik at du slipper å gjøre det fler ganger. I tillegg er jeg nå helt sikker på at de ikke kommer til å ryke i skjøten med det første.

 

Ikke glem å legge igjen en kommentar i kommentartråden.

Endret av Borbra
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ferdigstilling av printer!

 

Etter alt arbeidet med det elektriske var det tilbake til selve printeren.

Bed til printeren ble lagd av rester av noen OSB plater som ble brukt til å lage hyller for The Gathering i fjor (worklog for de som er interessert).

Enkelt å skaffe, og hvis jeg på en eller annen måte klarer til å ødlegge den så er det enkelt å lage ny.

Oppå platen la jeg 2 lag med papp som en buffer til hotbed, dette er også for å kunne få ledningen til hotbed-termostaten enkelt frem til midten. I ettertid ser jeg at dette kunne nok også vært gjort ved å frese ned ett spor i treplaten (kansje en fremtidig oppgradering), som så ville økt makshøyden for prints.

Glassplaten på toppen ble enkelt skaffet ved å kjøpe en billig bilderamme på Europris, av den nette sum av ca 35kr. Den er kansje litt for lang, men det skal godt gjøres å finne noe som passer i alle rettninger for en billigere krone.

 

Jeg har tidligere snakket om de glatte metallstengene jeg skulle få tak i lokalt, dette ble gjort men det viste seg at disse var for ovale (og noen mm for tykke) og dermed endte jeg opp med å handle akselstål fra reodors.no. Disse fikk jeg tilsendt innen få dager dermed ble det kun små forsinkelser i byggingen.

Disse fungerer utmerket og trengtes kun kutting i stengene som følger Z akse, de disse ellers ville ha stått 2-3 cm i underlaget. For X og Y akse trenges det egentlig ingen kutting, men de vil stå ett stykke ut fra printeren hvis ikke.

 

Til slutt er det bare snakk om å sette alt sammen og sjekke om ting er loddrett/vannrett. Dette trenger ikke være helt nøyaktig da det viktigste er et aksene står i 90 graders vinkel i forhold til hverandre.

I terorien skal det dermed fungere fint om printeren står skrått, så lenge aksene er rett i forhold til hverandre.

 

Bilder er i spoiler som vanlig:

 

 

jpEf8h.jpg

Her står skruene noe oppe over platen, disse ble like etterpå forsenket ned i platen.

Kb1Fuh.jpg

En rask test av sammensetting av extruder, legg også merke til at skruene er forsenket.

SeDPQh.jpg

Påsetting av motorer samt X carrige holdere.

vqy10h.jpg

Så ble hotbed montert på, den ene X carrige stangen ble smått monteret for å få en følelse av hvordan det hele kommer til å se ut til slutt.

OaRU9h.jpg

X carrige montert på stengene.

9ZiQ8h.jpg

Her er så å si alt montert, sett bort i fra at X carrige står feil vei :p legg også merke til lengden på glassplaten :p

 

 

 

Ikke glem å legge igjen en kommentar i kommentartråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...