Gå til innhold

Haswell kan bli siste byggevennlige Intel-CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var ikke gode nyheter nei...

 

Snart lodder de vel RAM og SSD ned i hovedkortet også sammen med en integrert grafikkløsning....

 

Forhåpentligvis så fester man RAM til cpu/gpu. Det er da ikke negativt, tenk på båndbredden! Selv ikke macbook air har fastloddet SSD, så det trenger man ikke bekymre seg for.

 

Overskriften sier ikke at det blir vanskeligere å bygge PC. Den sier at det blir mindre byggevennlig. Og det er jo helt riktig.

 

Hvorfor er ikke det byggevennlig? Er ikke intel atom byggevennlig?

Lenke til kommentar

Dette var ikke gode nyheter nei...

 

Snart lodder de vel RAM og SSD ned i hovedkortet også sammen med en integrert grafikkløsning....

 

For folk flest blir det en bra og billig løsning. Husker jo tidligere at man måtte ha kontrollerkort, lydkort, nettverkskort osv. Alt dette er nå integrert på hovedkortet. Den utviklingen vil nok bare fortsette til alt er på ett (ganske billig) hovedkort.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis så fester man RAM til cpu/gpu. Det er da ikke negativt, tenk på båndbredden! Selv ikke macbook air har fastloddet SSD, så det trenger man ikke bekymre seg for.

 

 

 

Hvorfor er ikke det byggevennlig? Er ikke intel atom byggevennlig?

 

Fordi hovedpoenget med å bygge selv er fleksibilitet? Mens dette minsker fleksibiliteten.

 

Vi får se hvordan det blir, om alle hovedkort blir tilgjengelig med 4-5 forskjellige CPUer skal jeg klare meg ganske greit tror jeg.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis så fester man RAM til cpu/gpu. Det er da ikke negativt, tenk på båndbredden! Selv ikke macbook air har fastloddet SSD, så det trenger man ikke bekymre seg for.

 

 

 

Hvorfor er ikke det byggevennlig? Er ikke intel atom byggevennlig?

 

Jeg mener at enkle oppgraderingsmuligheter er en stor fordel for selvbyggere, og når "vi" mister muligheten til å bytte prosessor blir det mye dyrere dersom bare cpu tar kvelden.

Lenke til kommentar

Kan ikke se for meg at vi bør ta dette så tungt som først antatt når jeg så overskriften til artikkelen.

 

Det har jo lenge vært en tendens hvor vi ser at mainstream blir mer og mer "mainstream" og mobilt. Delvis som følge at flere og flere velger laptoper, så er det jo naturlig at også de stasjonære blir noe mindre og mer integrerte enn vi har sett før.

 

Vi fikk integrert GPU, integrert minnekontroller etc. og nå integrert CPU. Kunne vel luktet dette lang vei, og entusiastmarkedet og mainstreammarkedet vil jo bare stikke seg enda mer ut. Om det viser seg at PC-byggere foretrekker diskrèt CPUer, så vil nok entusiastmarkedet bli mer "mangfoldig" som i grunn ikke nødvendigvis er noe negativt. Dette kan altså i beste fall bety lavere priser. ;)

 

AMD kommer sikkert også til å kunne få noen ekstra kunder, som jo plasserer seg midt i mainstream-klassen uansett.

 

Jeg kan i hvert fall se det positive ved dette, og man kan nå velge mellom flere forskjellige løsninger enn i dag, hvor man MÅ kjøpe diskrèt prosessorer i denne klassen. Er jo de nybegynnere som sikkert kommer til å sette pris på at de nå slipper å tenke på hvordan de skal montere prosessorer, uansett hvor enkelt det er. :)

 

Kort sagt så vil jeg jo bare si at dette ikke nødvendigvis er noen revolusjon eller endrer markedet fullstendig. Så lenge markedet for diskret prosessorer og andre komponenter er til stede, så vil det ikke stoppes å produsere slikt.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Forhåpentligvis så fester man RAM til cpu/gpu. Det er da ikke negativt, tenk på båndbredden! Selv ikke macbook air har fastloddet SSD, så det trenger man ikke bekymre seg for.Hvorfor er ikke det byggevennlig? Er ikke intel atom byggevennlig?
Jeg mener at enkle oppgraderingsmuligheter er en stor fordel for selvbyggere, og når "vi" mister muligheten til å bytte prosessor blir det mye dyrere dersom bare cpu tar kvelden.

Altså, i Norge har vi fem års reklamasjonstid. Powerusers som deg og meg bruker i nesten ingen deler i over fem år, så hvorfor skal det ha noe å si om CPU ryker? En får ny på reklamasjonsretten uansett.

 

Det er alltids litt kjipt at en ikke får like stor valgfrihet, men for spillere flest er i5 3570k et veldig godt valg. Etter hvert som prosessoren gir oss nok kraft til "fotorealisme", er det knapt noen grunn til å oppgradere. Så hvis jeg kan få et hovedkort med fastloddet i5 3570k, så er jeg fornøyd. Vil uansett kjøpe som en pakke og selge som en pakke, så det er ett fett.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selve prosessor/hovedkort komboen blir kanskje billigere totalt med oppgraderinger blir jo latterlig dyrt. Og de som faktisk vil ha muligheten til å oppgradere bare hk eller cpu vil måtte betale rimelig mye da det blir et nisjeprodukt.

Er vell litt at de færreste oppgraderer cpu i dag, oppgraderer du bytter du gjerne hovedkort også.

Jeg byttet faktisk hk på mit amd system men beholdt cpu. 6 kjerne versjonen er fortsatt grei nok.

 

For bærbare med bundlet cpu/ gpu er faktisk oppgraderinger mer relevant.

Dette vil også skape problemer for produsentene. spesielt når cpu og gpu er bundlet, du må da ha mer på lager.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...