Gå til innhold

Hva pønsker Apple på nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er for teknologi som prøver å være smart, men dette virker som om det prøver å være for smart.

 

I tillegg synes jeg det er uhyggelig med tanke på all informasjon som må lagres for at det skal begynne å være nyttig.

 

 

 

... og så må det jo være upraktisk å starte alle telefonsamtaler med å si "Denne samtalen blir tatt opp". ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man trenger da ikke det. Informert samtykke er kun aktuelt dersom lydklipp skal publiseres eller på annen måte gjøres tilgjengelig for offentligheten. Og skal samtalene tas opp i sin helhet? Slik jeg tolket det så var det bare tidspunkter og slikt, men jeg kan jo ta feil...

 

For øvrig deler jeg de generelle privacy-bekymringene rundt dette, men som Datatilsynet sier: så lenge brukerne blir godt informert om hva som lagres og hvordan, samt at det er frivillig å benytte seg av ser jeg ikke det store problemet. :)

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/Sporsmal-Svar/?question=631&qlist=629,630,631,632,633

 

Privatpersoner kan gjøre lydopptak av samtaler man selv deltar i til private formål (en person kan gjøre lydopptak av sin samtale med NAV for å bruke som bevis i en senere tvist, f.eks.), og er ikke lovpålagt å informere om opptaket.

 

For firmaer gjelder det strengere lover og regler, selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.datatilsy...630,631,632,633

 

Privatpersoner kan gjøre lydopptak av samtaler man selv deltar i til private formål (en person kan gjøre lydopptak av sin samtale med NAV for å bruke som bevis i en senere tvist, f.eks.), og er ikke lovpålagt å informere om opptaket.

 

For firmaer gjelder det strengere lover og regler, selvsagt.

... og så står det "Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet."

... hvordan det skal måtte tolkes.

Lenke til kommentar

... og så står det "Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet."

... hvordan det skal måtte tolkes.

 

Privat er privat. Offentlig er offentlig. Jeg kan ta opp en samtale med hvem som helst, spille den på iPoden min, invitere nære venner og familie på en helaftens "la oss le av denne tullingen jeg snakket med" forestilling, eller jeg kan bruke opptaket i en rettssak. Dette er private anliggender, dog sistnevnte er antakelig i grenseland avhengig av mengden og graden av "nærhet" i venneflokken.

 

Det jeg ikke kan gjøre, er å sende det til VG Nett og få det publisert for offentligheten, eller spille det av på studentradioen, osv... Kort sagt: gjøre det tilgjengelig for offentligheten.

 

Men det begynner vel å bli off topic, spesielt siden ingenting tyder på at telefonsamtalene blir tatt opp i utgangspunktet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Privat er privat. Offentlig er offentlig. Jeg kan ta opp en samtale med hvem som helst, spille den på iPoden min, invitere nære venner og familie på en helaftens "la oss le av denne tullingen jeg snakket med" forestilling, eller jeg kan bruke opptaket i en rettssak. Dette er private anliggender, dog sistnevnte er antakelig i grenseland avhengig av mengden og graden av "nærhet" i venneflokken.

Å definere et ord med å bruke ordet er neppe en definisjon. ;)

 

Vi snakker nok ikke om "privat" som "i privat bruk" i forbindelse med opphavsrettigheter og lignende. Jeg tolker det slik at privat bruk er f.eks. som påminnelse til deg personlig om hva som ble sagt i en telefonsamtale, ikke til underholdning til julemiddagen.

 

De aller fleste foretrekker å være privat på do, men det betyr ikke at de er komfortable med å ha venner og familie med seg inn der.

 

 

 

 

... men muligens du har rett i at vi trekker dette nok off topic. Jeg har uansett noe problemer med å se hensikten av noe slikt.

Lenke til kommentar

Det nye her må jo være hvordan innsamlet informasjon gir nye bruksområder, for en tjeneste som overvåker hvor du er til hvilken tid har jo Android-telefonene hatt innebygd i flere år. Der heter den "Google Location Services" og den må være påslått for å kunne bruke GPS-funksjonalitet på telefonen. Ved å samtykke godtar man at Google logger hvor man er, og bruker denne informasjonen i sine tjenester. Det er blant annet dette de bruker til å lage Live traffic-kartene (http://goo.gl/maps/FUmDf).

Lenke til kommentar

Og kanskje Zeitgeist "ligner veldig på" noe andre har lagd tidligere, spesielt for noen som ikke har satt seg skikkelig inn i hva det egentlig gjør.

 

Patentdatabasen til USPTO er full av patenter som ved første øyekast "ligner veldig på" ting som er patentert tidligere. Patentdokumentet til Apple inneholder da også flere referanser til "lignende systemer", så jeg antar de har gjennomgått disse og funnet at Apples løsning for mobil journalføring inneholder tilstrekkelig mye som skiller den fra "prior art" at den kan være patentverdig.

 

 

For øvrig så er det ikke alt som Apple eller konkurrentene patenterer som ender opp med å bli implementert i kommersielle produkt.

Lenke til kommentar

Apple sin beskrivelse av patentet:

Abstract

A journaling subsystem on a mobile device stores event data related to applications or other subsystems running on the mobile device. The event data can be stored and indexed in a journal database so that a timeline of past events can be reconstructed in response to search queries. In some implementations, a timeline can be reconstructed with markers on a map display based on search results. When the user interacts with a marker on the map display, the event data collected by the mobile device is made available to the user.

 

 

Wikipedia sin beskrivelse av Zeitgeits:

Features

Zeitgeist currently logs file usage, web activity, plus chat and email conversations. More to come.

Zeitgeist allows any application to store this information and makes it readily available over a DBus API.

Zeitgeist figures out, which are a user’s most used items, not only in general, but also applying time scoping as in “What was most relevant to me, while I was working on project X, for a month last year?”.

Using machine-learning algorithms, Zeitgeist can establish relationships between items based on similarity and usage patterns.

Zeitgeist is light-weight and supports extensions to enhance its engine’s core feature set.

Extensions reside within the same process as the engine’s core logic. They can be used to include information about activity and experience beyond the desktop, such as geo-logging and geo-tagging.

 

Den enste forskjellen jeg kan se, er at Apple har hivd på mobil device. Ellers gjør de akkurat det samme. Enn kan jo kalle det innovasjon og nytenking, men jeg er nå ikke helt enig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...