Gå til innhold

Western Digitals kjempe kommer med 4 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke så dyrt. Det er ikke mange år siden harddiskene generelt var mye dyrere, det gjelder også alt annet av PC utstyr også.

 

Dette er toppmodellen til WD, og de kostet vel før rundt 4000,-

 

Er ikke så lenge siden de lå rundt halvparten av dagens pris heller.

Endret av Mr. A
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, det forsøket med å kategorisere disken som en "entusiastdisk" kunne de bare ha spart seg. Det ble mer surr og rot enn noe annet.

 

Og nå i dag klarer vel selv en snørris (ungekategorien under fjortis) å laste ned avsindige mengder data fra TPB uten at de på noen måte kan kalles entusiaster av den grunn. Green serien går jo bare til 3TB. Mulig man er entusiast om man velger større disk enn 3TB, men alikevel så er det "forvirrende" :p

Om det er entusiastisk å ikke spare strøm, så blir det noe annet, men "treehuggers" er vel entusiaster de også ? :D

 

fra spøk til revolver. Skjønner at man må ha litt folkelige navn på seriene, slik at almuen forstår hva de skal velge. Men tipper de kommer til å spørre uansett ;)

Lenke til kommentar

Hehe, det forsøket med å kategorisere disken som en "entusiastdisk" kunne de bare ha spart seg. Det ble mer surr og rot enn noe annet.Og nå i dag klarer vel selv en snørris (ungekategorien under fjortis) å laste ned avsindige mengder data fra TPB uten at de på noen måte kan kalles entusiaster av den grunn. Green serien går jo bare til 3TB. Mulig man er entusiast om man velger større disk enn 3TB, men alikevel så er det "forvirrende" :pOm det er entusiastisk å ikke spare strøm, så blir det noe annet, men "treehuggers" er vel entusiaster de også ? :Dfra spøk til revolver. Skjønner at man må ha litt folkelige navn på seriene, slik at almuen forstår hva de skal velge. Men tipper de kommer til å spørre uansett ;)

Green er for backup og media filer, sort er for programmer og data du bruker men som du ikke har plass til på ssd.

 

Lenke til kommentar
Hehe, det forsøket med å kategorisere disken som en "entusiastdisk" kunne de bare ha spart seg. Det ble mer surr og rot enn noe annet.Og nå i dag klarer vel selv en snørris (ungekategorien under fjortis) å laste ned avsindige mengder data fra TPB uten at de på noen måte kan kalles entusiaster av den grunn. Green serien går jo bare til 3TB. Mulig man er entusiast om man velger større disk enn 3TB, men alikevel så er det "forvirrende" :pOm det er entusiastisk å ikke spare strøm, så blir det noe annet, men "treehuggers" er vel entusiaster de også ? :Dfra spøk til revolver. Skjønner at man må ha litt folkelige navn på seriene, slik at almuen forstår hva de skal velge. Men tipper de kommer til å spørre uansett ;)
Green er for backup og media filer, sort er for programmer og data du bruker men som du ikke har plass til på ssd.

 

Det er vel heller den RØDE serien som er beregnet for backup (NasWare). De grønne er vel slike "miljøvennlige" disker. Tar jeg ikke helt feil så er det en egen farge spesielt for mediafiler også.. Blå muligens.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt Wester disker og har aldri hatt noe tull med de så vil nok fortsette disse. Syntes egentlig ikke prisen er så ille heller, når man tenker over at man får hele 4TB, noe som ihvertfall for meg er mye! Og man kan jo aldri få for mye plass, så dette er en disk jeg absolutt vil vurdere når jeg får bruk for mer plass.

Lenke til kommentar
Hehe, det forsøket med å kategorisere disken som en "entusiastdisk" kunne de bare ha spart seg. Det ble mer surr og rot enn noe annet.Og nå i dag klarer vel selv en snørris (ungekategorien under fjortis) å laste ned avsindige mengder data fra TPB uten at de på noen måte kan kalles entusiaster av den grunn. Green serien går jo bare til 3TB. Mulig man er entusiast om man velger større disk enn 3TB, men alikevel så er det "forvirrende" :pOm det er entusiastisk å ikke spare strøm, så blir det noe annet, men "treehuggers" er vel entusiaster de også ? :Dfra spøk til revolver. Skjønner at man må ha litt folkelige navn på seriene, slik at almuen forstår hva de skal velge. Men tipper de kommer til å spørre uansett ;)
Green er for backup og media filer, sort er for programmer og data du bruker men som du ikke har plass til på ssd.
Det er vel heller den RØDE serien som er beregnet for backup (NasWare). De grønne er vel slike "miljøvennlige" disker. Tar jeg ikke helt feil så er det en egen farge spesielt for mediafiler også.. Blå muligens.

 

Red-serien er tiltenkt A/V-bruk og NAS, og som skal tåle 24/7, men er av 5,4K spinnhastighet. Green-serien er også trege 5,4K spinndisker, men som er tenkt som lagringsdisker for bruk på desktop-PC'en din.

 

Blå er mellomserien for de som vil ha 7,2K men som ikke vil betale dyrt for topp spec. Black-serien gir deg 7,2K Sata 6Gbps, NCQ og alt det andre "godiset" som er mulig å få.

 

Så kommer da i tillegg "re enterprise"-serien som serverdisker, med god fart og høy oppetid (MTBF - Main Time Between Failure).

 

I tillegg kommer de virkelige entusiast-spinndiskene under Raptor-serien med 10K spinnhastighet. Alle disse kjører innenfor SATA-grensesnittet.

 

Til slutt har vi SAS-disker med hhv 7,2K, 10K, 15K og 20K spinnhastighet. Disse brukes sjeldent av oss vanlige forbrukere, mens noen sverger til slike systemer for ekstra robuste hjemmeservere og mer høy-ytelsesmaskiner.

 

Tror ikke du får høyere spinnhastighet på noen snurredisker, og SCSII-disker er vel over hele fjøla erstattet av SAS (Serial Attached SCSII).

Lenke til kommentar
Point being? Vi er klar over at harddisker økte i pris etter flommen.
Var egentlig et svar til AndersT2 som mente at toppmodellen til WD kostet 4 tusen før.

 

Tja, det er vel en sammenblanding med RE Enterprise-utgaven, vil jeg tro. Den ligger nå på komplett til 3300,-, men kosta vel over 4k da den ble introdusert for kun kort tid siden, om jeg husker riktig.

 

Nyheten nå, er jo nettopp at den største utgaven nå kommer som black-series til en vesentlig lavere pris.

 

Det har vel uansett "alltid" vært slik at hoppet i pris fra nest største til største, som regel har vært langt større, til dels over 2x prisen av den nest største, enn prishoppet mellom 3dje største og nest største disk i serien.

Lenke til kommentar

Betyr det at det kun er black-serien som støtter noe så enkelt som NCQ?AtW

 

Noe sier meg at det svaret vet du vel allerede, men svarer likevel, da andre kanskje lurer.

 

Nei, NCQ får du på flere serier innen WD's diskserier, men det er på black-serien du får støtte for alle disse teknikkene som øker bruksverdien av diskene.

 

NCQ (etter en rask titt) får man ikke på blue-serien http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753693#extra, men får det på bl.a. AV-GP som er green-serien: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=661297#extra. Kan se ut som du heller ikke får det på RED-serien: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757762#extra

Lenke til kommentar

Noe sier meg at det svaret vet du vel allerede, men svarer likevel, da andre kanskje lurer.

 

Nei, NCQ får du på flere serier innen WD's diskserier, men det er på black-serien du får støtte for alle disse teknikkene som øker bruksverdien av diskene.

 

NCQ (etter en rask titt) får man ikke på blue-serien http://www.komplett....ku=753693#extra, men får det på bl.a. AV-GP som er green-serien: http://www.komplett....u=661297#extra. Kan se ut som du heller ikke får det på RED-serien: http://www.komplett....ku=757762#extra

 

Nei, jeg visste ikke svaret, fordi det overrasker meg om ikke alle desktop-drives har NCQ, dette er ikke så nytt akkurat. Andre kilder påstår NCQ finnes på blue, mens på WD sine sider blir man ikke så klok(?). Red kan jeg forstå, fordi det ikke har all verdens for seg på raid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har fått litt lite tillitt til disker fra WD. Først har jeg lest at enkelte opplever trøbbel med f.eks. den blå varianten.

 

Så har jeg forsøkt kjøpe en slik blå variant brukt. Men, da måtte jeg returnere den blå disken fordi styringen på den SMART gjorde det umulig å bruke den lengre. Den var altså full av feil, samt at man ikke kunne kommunisere med diskens styringssystemer.

 

Nå har jeg aldri kjøpt en ny ubrukt blå WD harddisk da, så jeg har ikke all verdens erfaring.

 

Holder en liten knapp på Hitachi-disker, selv om disse vel kun fås i 2,5" ??

 

EDIT:

Og når man først skal velge en harddiskprodusent til så store disker som 4 TB, så er det spesiellt vesentlig at disken er god da vel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...