Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro 13" med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke konkurrenter er det du sikter til magnkra? Så vidt meg bekjent har ikke markedet akkurat flust av laptop'er med den oppløsningen.

Nå er det vel ikke akkurat så mange som skaffer seg laptop som har oppløsning øverst på prioriteringslista heller. Om man uansett vil ha Mac er det valget åpenbart, men om man foretrekker PC så skal det litt mer til for å bytte ;)

 

Når det er sagt har jeg ingenting imot at Apple presser oppløsningen på laptoper. Det gir resten av bransjen et spark bak, og bør gi alle høyre oppløsning for mindre. Oppløsning er på ingen måte det viktigste for meg, men det gjør jo ikke noe om den blir høyere enn i dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en ux32vd, i7, 256gb ssd og 10gb ram. Riktig nok bare 1920x1080, men betalte bare 10200. Kanskje ikke akkurat like bra på touchpadn, men ellers bedre enn denne ny 13" retina på alle områder. Om du ikke digger osx da :p

 

PS: glemte å nevne at den har GT620m om jeg trenger litt ekstra gpu kraft

Endret av anordne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke akkurat så mange som skaffer seg laptop som har oppløsning øverst på prioriteringslista heller. Om man uansett vil ha Mac er det valget åpenbart, men om man foretrekker PC så skal det litt mer til for å bytte ;)

 

Når det er sagt har jeg ingenting imot at Apple presser oppløsningen på laptoper. Det gir resten av bransjen et spark bak, og bør gi alle høyre oppløsning for mindre. Oppløsning er på ingen måte det viktigste for meg, men det gjør jo ikke noe om den blir høyere enn i dag :)

 

For mange er oppløsning veldig viktig. Som hobbyfotograf finner jeg høy oppløsning som en tungtveiende faktor. Det gjelder mange som driver med grafikk. Men det var heller ikke poenget mitt. Poenget er at påstanden hans om at macbook pro 13 retina er 7-8k dyrere enn "konkurentene", er tull.

 

Apple prøver ikke å stappe komponenter fra øverste hylle. Det er ikke deres ønske, og de apellerer da til en annen kundegruppe enn deg. For apple er smarte løsninger, høy kvalitetsfølelse og enkelt OS viktigere enn "mest teoretisk kraft".

 

Ja, man betaler kanskje litt ekstra for at det er et apple produkt, men folk hyper opp dette til de grader. Slik som 7-8k ekstra er bare bullshit. Apple legger mer penger i byggekvalitet og andre egenskaper enn hva for eksempel acer gjør. Så er det opp til forbrukeren å velge den maskinen som frister mest.

Endret av EvenAug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

høy pris burde og vært et minus. Koster jo strengt tatt 7-8k mer enn konkurentene

teknisk sett så har den nesten ingen konkurenter.

på første punkt har vi at det er veldig få laptoper med osx som konurrerer mot den. Når man først liker osx bedre enn wndows så ser man ikke på windows-maskiner. (det samme gjelder også andre veien)

på det andre punktet har du (som en nevnte over her) veldig få andre laptoper med samme oppløsning.

Lenke til kommentar

Det er verdt 14000,- bare det å ha en HELT lydløs bærbar-pc i miljøer hvor støy er uholdbart (feks lesesaler, bibliotek osv)!

 

Vet ikke om denne omtalen er nok til at macbook airen byttes ut da.

 

ZeVs^: Hvis du ikke har hatt Mac før så oppdaer du fort hvorfor det er ytterst få som klager på sine macbooks ;)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

litt kjipt når den buggen som der OSX tror prossesoren er for varm og skrur ned ytelsen sånn at det begynner å hakke. Intel HD graphics er jo såvidt nok til surfing og video på den skjermen fra før av... Det blir det lave fps av.

 

Det er ikke alle som kjøper maskin for å spille spill på vet du. Jeg kjøpte min helt og holdent for bilderedigering og xcode, i tillegg til "vanlig" bruk. For min del hadde den ikke trengt å ha muligheten for å ha 3D grafikk engang, tviler på jeg får bruk for det ;)

 

ZeVs^: Hvis du ikke har hatt Mac før så oppdaer du fort hvorfor det er ytterst få som klager på sine macbooks ;)

 

Jeg bytter ut min snart 5 år gamle Macbook Air (som forøvrig var min første), så jeg vet akkurat hva jeg går til :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...