Gå til innhold

Elkjøp: Vi skal ikke lure kundene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er fortsatt overrasket over at dette ble en så stor sak som det ble. Jeg ser at det er lureri hvis det annonseres med "salg" uten at det er billigere, men å styre prisen etter markedet er ikke lureri.

 

Pris/etterspørsel er det første man lærer som økonomistudent. Som hardrock_ram skriver så har andre butikker gjort det i mange år. Det samme gjør hotell/fly/reiselivsbransjen ellers. Selv fornøyelsesparker har priser for høysesong og lavsesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hotell / fly / reiselivsbransjen pleier da ikke skjule at prisene i høysesong er høyere enn ellers.

 

Hvis Elkjøp hadde hatt fast praksis for høyere priser før jul, og det kom klart frem at priser på slike varer var sesongjustert hadde det da vært helt greit.

 

Når det gjelder sesongvarer som ski og sykler, så går vel disse rundt veiledende pris i høysesong, for så å komme på salg når sesongen nærmer seg slutten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elkjøp tester helt nytt konsept: "Vi skal ikke lure kundene"! Dette er upløyd mark for selskapet, og det knyttes stor spenning til om det vil fungere.

Skjønner ikke hvorfor dette kommer opp to år etter hele det oppblåste hysteriet? Elkjøp fikk jo verdens største tommel opp-oppslag i VG i fjor. Hvorfor skrives det om nå IGJEN?

Lenke til kommentar

Men hotell / fly / reiselivsbransjen pleier da ikke skjule at prisene i høysesong er høyere enn ellers.

 

Hvis Elkjøp hadde hatt fast praksis for høyere priser før jul, og det kom klart frem at priser på slike varer var sesongjustert hadde det da vært helt greit.

 

Når det gjelder sesongvarer som ski og sykler, så går vel disse rundt veiledende pris i høysesong, for så å komme på salg når sesongen nærmer seg slutten?

 

Elkjøp har et produkt til 199,- til vanlig, 2 første ukene i november settes prisen opp til 499,-. 2 siste ukene i november og hele desember er produktet på "tilbud" til bare 299,-. Det er 100 kr mer enn normal pris, men siden de har satt opp prisen på forhånd kan du sette ned prisen igjen og kalle det tilbud. Det er dette det reageres på. Hadde de ikke kalt det tilbud, hadde det vært greit. Problemet er en kunstig prisøkning for så senke prisen litt og kalle det tilbud. Det er sikkert lovlig, men føles som dirty business for kundene hvis de oppdager det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det mer dirty business enn (som nevnt før) sesongpriser? Sesongvarer fyker opp i pris fordi etterspørselen flyr til værs - det er da sannelig derfor hotellpriser og sånt er dyrere midt i fellesferien? Nettopp fordi etterspørselen er høy.

 

"Julesesongen" hos Elkjøp starter i november. Allerede nå begynner de fleste elektroikkbutikker på de to månedene som står for muligens 50% av omsetningen deres i løpet av et helt år. Det sier seg selv at det er høysesong for varer og at etterspørselen dermed presses på. Hvorfor kan ikke varene av den grunn justeres litt opp i pris, slik som på andre steder?

 

Jeg ser virkelig ikke problemet. Som kunde anser jeg dette som helt normalt. Derfor kjøper jeg julegaver i sommerferiene.

Lenke til kommentar

Kjøpte en panelovn via Collect@Store (eller hva det heter hos lefdal) til 799,-. I butikken så jeg den kostet 1499,- ....

 

Moren min kjøpte en Samsung 55" LCD TV (ikke årets modell engang) til 18.000,-. Når jeg sjekket nettet kostet den ned til 13.000,-. Med frakten hadde hun spart 3500~4000kr. Hun gikk tilbake og fikk tilbake 3000kr (15.000kr,-), noe hun så seg fornøyd med.

 

De skulle ha 15.500,- for Samsung PS51D8005 som jeg kjøpe i fjor. Da jeg påpekte at Hifi klubben skulle ha 13.000,- var de kjappe med å tilby meg det samme.

 

I fotball sesongen for et par år siden så jeg at de satt opp prisen på en LG 60" (PK250 mener jeg den het) som var veldig populær pga den ga mye for pengene. Før og i fotball sesongen gikk prisen fra 12 eller 13.000 til 15.000, mens internett prisen (komplett o.l) var 9.999,-

 

Eksemplene er mange, ikke bare for Lefdal.

 

Anbefaler alle jeg kjenner å sjekke prisene før de handler i slike butikker. Det er fort gjort å spare mange penger.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såå.. La oss si at et par ski koster 1999,- i sommerferien. Mot vinterhalvåret stiger prisen på akkurat samme par ski til 2999,- pga sesongvare. Om de så setter prisen til 2499,- i desember som et juletilbud, ville du da også reagert på dette? Verdt to års mediaartikler?

 

Priser forøvrig dratt ut av ræva, jeg har aldri kjøpt ski.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Har du et eksempel på at de har gjort det? Nå er vel strengt tatt ikke en tv eller hårføner en sesongvare i likhet med et par ski. Mot slutten av sesongen settes skiene ned i pris så man kan få solgt de og tømt lageret for å gjøre plass til sommervarer. Når man da begynner på vintersesongen er det helt normalt at prisene da er høyere enn når sommeren kom og sesongen var over. Har du virkelig et problem med å skjønne hvorfor, og se forskjellene her?

Endret av >Jonas<
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elkjøp har selvsagt lov til å velge sine egne utsalgspriser selv, men jeg synes ikke noe om prishopptaktikken i 2010 heller. Jeg ser det mest som et sykdomstegn på at konkurransen er for dårlig og at folk handler uten å sjekke prisene. Dermed lar de seg "lure" til å kjøpe til tross for høye priser. Det kan igjen være et sykdomstegn som tyder på at det er for vanskelig å krysssjekke priser. Folk har ikke med seg prisguide.no i hånda når de går i butikken og det er for mye plunder å måtte dra hjem for å sjekke det via PCen og så tilbake for å eventuelt kjøpe. En annen årsak kan være siste-liten handling og da har man ofte ikke tid til å dra rundt og sjekke priser eller vente på postgangen fra nettbutikkene. Det må selvsagt kundene ta helt på egen kappe.

 

Jeg foreslår at forbrukerrådet pålegger butikkene å legge ut åpent tilgjengelige prislister for varene sine, i hver butuikk hvis de kjører med ulike priser ulike steder, slik at prissøketjenester kan scanne gjennom listene. Prissøketjenestene må nok også bli bedre på telefonen. Enklere brukergrensensitt og f.eks scanning av strekkoder via kameraet for å søke opp priser fra konkurrentene. Det bør bli superenkelt å få oversikt over prisene ulike steder og like enkelt å finne priser på lignende produkter. F.eks hvis man holder telefonen mot strekkoden til et strykejern så bør man kunne få opp en liste over prisene på det strykehjernet andre steder i samme kommune, nettbutikker, brukeromtaler (om så forkortet til et terningkast-system for å spare plass på skjermen) og en enkel mulighet til å søke opp alternative produkter fra både samme og andre produsenter.

 

Kunder med kunnskap om priser og produkter er det beste virkemidlet for økt konkurranse. Hele poenget med konkurranse er jo også at forbrukere ikke skal bli "lurt" til å betale svært fete marginer, hverken tidvis, stedvis eller generelt. I noen bransjer klarer man å holde lave marginer til tross for få konkurrenter, mens i andre bransjer er marginene enorme. Påtvunget åpenhet om priser og tilhørende prissøkemotorer kan være en måte å sikre forbrukerens fordeler selv med få og store selskaper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vi forbrukere må bli flinkere til å sjekke priser, ellers vil all verdens regler ikke hjelpe. Selv har jeg som vane å handle mitt av hvitevarer etc på Nordås, der ligger nemlig Elkjøp og Expert (og tidligere Elprice) som naboer, og Lefdahl ikke så langt unna. Da er det å gå runden. Jeg kjøper ingenting verd mer enn noen hundrelapper uten å gjøre det. Og som regel har jeg sjekket nettbutikkene på forhånd.

 

Problemet da er at noen varer har varenummer som ikke er identiske fra butikk til butikk. Når varen heter Superwash 1401AB i en butikk og den tilsynelatende identiske varen heter Superwash 1411ACX i en annen så antar jeg at det bare er for å vanskeliggjøre prisjakten, og det gjør meg ikke mer velvillig innstilt. Når jeg kjøpte vår Miele vaskemaskin var det slik. Expert lovet å matche prisen hos konkurrentene, vel vitende om at jeg ikke ville finne nøyaktig samme modellnummer der.

 

En oversikt i prisguiden over historiske priser hadde vært nyttig, om det ikke alt finnes noe slik. Da kunne man se det man forsåvidt burde vite: At julepresangen som er "på tilbud" i desember alltid kommer til halv pris i januar.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

www.prisjakt.no har historiske priser langt tilbake i tid. Jeg bruker den før jeg skal kjøpe noe nytt som koster litt. Sparte f.eks. ca 1500 kr. på en receiver ved å vente en stund med innkjøpet. Sjekket først prishistorikken på prisjakt.no hvor jeg så at nåværende pris lå et godt stykke over laveste historiske pris. Da var det bare å vente til den kom ned på riktig prisnivå igjen. La inn varsling via RSS slik at jeg fikk beskjed om prisnedgang umiddelbart via Google Reader. Enkelt og lite tidkrevende måte å spare penger på.

Lenke til kommentar

Sportsbutikker setter da opp prisen på sykler til sykkelsesongen og prisen på ski til skisesongen, uten at noen fremstiller dette som at det er galt.

 

Jeg vet ikke om jeg kan si meg enig i at dette er en god sammenligning. Jobber selv deltid i en svært seriøs sportsbutikk og kan konkludere med at sportsbransjen selger stort sett sesongvarer godt under veil.pris. Da kan man jo diskutere om den veiledende prisen er villedende eller ikke, men det er ihvertfall ingen systematisk prisøkning i perioder vi vet det er økt salg. La oss for eksempel ta birken. Vi selger hauger og lass av glider, smørning, ski og prepp like før birken. Istedenfor å sette opp prisen, pleier vi å kjøre "Birken tilbud" osv. Hvor kunden får ENDA mer rabatt enn ellers.

 

At en sykkel koster mer på sommeren enn vinteren har du dog rett i, men på vinteren selger vi ofte sykler med tap for å bli kvitt dem før neste sesong. Det er "utgående" produkter og kan ikke sammenlignes med et vaffeljern utenfor juletider.

Endret av EvenAug
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...