Gå til innhold

Ukens podkast: Final Fantasy-spill på Super Nintendo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne podkasten deres hever seg godt over det meste av spilljournalistikk de senere årene, hvertfall mht. gamere som er interessert i mer enn dagens AAA-titler.

 

Angående FF4-6 er disse favorittene mine ved siden av VII og IX.

 

4 var det første som ga oss en skikkelig historie ved siden av gameplayet og markerte når franchisen begynte å skille seg ut fra mengden av grind-tunge og etter min mening litt kjedelige JRPGer som Dragon Quest. Klassisk gameplay forent med den kanskje beste versjonen av den erketypiske FF-historien om å samle fire krystaller og redde verden, og ikke minst så er det akkurat passe langt til at man kan spille det flere ganger. Forøvrig synes jeg DS-remaken var suveren.

 

5 er jo litt spesielt i og med det ikke fikk noen offisiell utgivelse på engelsk før langt inne i PS1-æraen, og derfor tror jeg også de fleste vestlige FF-fans ikke har et like sterkt forhold til det. Jeg spilte en fanoversatt rom i 97 eller 98 og siden jeg kom rett fra historietunge FF4, 6 og 7 ble jeg skuffet over hvor enkel og uhøytidelig historien i 5 var, så jeg la det bort etter noen timer. Jeg ga det en ny sjanse i fjor med et mer åpent sinn enn den gang og jeg må si det var en åpenbaring. Historien og karakterutviklingen er riktignok svak, det kommer man ikke bort fra, men gameplayet er kanskje det mest avhengighetsdannende i hele serien. Det er utrolig mye mer interessant å bygge opp karakterene dine selv med akkurat de ferdighetene du vil ha enn det er å grinde frem de forhåndsinnstilte egenskapene til karakterene i 4. Jeg synes også klasse-systemet i 5 er en bedre måte å gjøre det på enn espers eller materia, siden det krever mer planlegging. Jeg hadde blitt overlykkelig om vi hadde fått et nytt FF som kombinerte den filmatiske historiefortellingen fra de nyere spillene med klassesystemet fra 5.

 

I 6 er man gått tilbake til fokuset å fortelle en sterk historie og spillet får ofte skryt for det, som er litt ironisk i og med at historien ikke kan sies å være kompleks, og premisset om at Kefka bare er en galning som vil ødeledde verden "bare fordi" ikke er spesielt interessant. Grunnen til at mange har et så sterkt forhold til historien i 6 er etter min mening at man så til de grader spikret atmosfæren og karakterene at det overskygget plottet totalt, og man glemmer lett at alt bunner i å ta livet av enda en unyansert erkeskurk helt uten troverdig motivasjon. Gameplay-messig synes jeg det var en god ide å ha en kombinasjon av at man bygde karakterene selv samtidig som alle hadde personlige egenskaper.

Endret av Spartapus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne podkasten deres hever seg godt over det meste av spilljournalistikk de senere årene, hvertfall mht. gamere som er interessert i mer enn dagens AAA-titler.Angående FF4-6 er disse favorittene mine ved siden av VII og IX.4 var det første som ga oss en skikkelig historie ved siden av gameplayet og markerte når franchisen begynte å skille seg ut fra mengden av grind-tunge og etter min mening litt kjedelige JRPGer som Dragon Quest. Klassisk gameplay forent med den kanskje beste versjonen av den erketypiske FF-historien om å samle fire krystaller og redde verden, og ikke minst så er det akkurat passe langt til at man kan spille det flere ganger. Forøvrig synes jeg DS-remaken var suveren.5 er jo litt spesielt i og med det ikke fikk noen offisiell utgivelse på engelsk før langt inne i PS1-æraen, og derfor tror jeg også de fleste vestlige FF-fans ikke har et like sterkt forhold til det. Jeg spilte en fanoversatt rom i 97 eller 98 og siden jeg kom rett fra historietunge FF4, 6 og 7 ble jeg skuffet over hvor enkel og uhøytidelig historien i 5 var, så jeg la det bort etter noen timer. Jeg ga det en ny sjanse i fjor med et mer åpent sinn enn den gang og jeg må si det var en åpenbaring. Historien og karakterutviklingen er riktignok svak, det kommer man ikke bort fra, men gameplayet er kanskje det mest avhengighetsdannende i hele serien. Det er utrolig mye mer interessant å bygge opp karakterene dine selv med akkurat de ferdighetene du vil ha enn det er å grinde frem de forhåndsinnstilte egenskapene til karakterene i 4. Jeg synes også klasse-systemet i 5 er en bedre måte å gjøre det på enn espers eller materia, siden det krever mer planlegging. Jeg hadde blitt overlykkelig om vi hadde fått et nytt FF som kombinerte den filmatiske historiefortellingen fra de nyere spillene med klassesystemet fra 5.I 6 er man gått tilbake til fokuset å fortelle en sterk historie og spillet får ofte skryt for det, som er litt ironisk i og med at historien ikke kan sies å være kompleks, og premisset om at Kefka bare er en galning som vil ødeledde verden "bare fordi" ikke er spesielt interessant. Grunnen til at mange har et så sterkt forhold til historien i 6 er etter min mening at man så til de grader spikret atmosfæren og karakterene at det overskygget plottet totalt, og man glemmer lett at alt bunner i å ta livet av enda en unyansert erkeskurk helt uten troverdig motivasjon. Gameplay-messig synes jeg det var en god ide å ha en kombinasjon av at man bygde karakterene selv samtidig som alle hadde personlige egenskaper.

 

Du har noen gode poenger angående 6, det er jo ikke en spesielt komplisert historie. Men rollegalleriet er så fantastisk! Og stemningen og musikken...

 

Takk for komplimentet også, forresten. Vi setter kjempepris på det.

Lenke til kommentar

Final Fantasy VI er min personlige favoritt. Det var jo helt insane når du kommer "halveis" der verden går under, hadde spillet blitt avsluttet der og du kunne ha reddet verden så hadde det fortsatt vært et veldig bra spill. Ble jo satt ganske ut når spillet fortsatte selv om en hadde "tapt".

 

Jeg vil også si at jeg mener veldig bestemt Are roter litt med med GF summons i FF8 og 9, dette var unskippable i 8 du måtte se ALT, med GF boost så kunne du tappe vilt på en knapp for å fylle en power ting og GFen gjorde mer skade. Den siste summonen varte latterlig lenge å du hadde sikkert et minutt igjen av animasjonen etter en hadde fyllt boosten. I FFIX så får du sjeldnere se hele summonsen etter første gangen, og når du får se hele så gjør den mer skade, Odin kunne til tider one-shotte ALT.

Lenke til kommentar

Final Fantasy VI er min personlige favoritt. Det var jo helt insane når du kommer "halveis" der verden går under, hadde spillet blitt avsluttet der og du kunne ha reddet verden så hadde det fortsatt vært et veldig bra spill. Ble jo satt ganske ut når spillet fortsatte selv om en hadde "tapt".Jeg vil også si at jeg mener veldig bestemt Are roter litt med med GF summons i FF8 og 9, dette var unskippable i 8 du måtte se ALT, med GF boost så kunne du tappe vilt på en knapp for å fylle en power ting og GFen gjorde mer skade. Den siste summonen varte latterlig lenge å du hadde sikkert et minutt igjen av animasjonen etter en hadde fyllt boosten. I FFIX så får du sjeldnere se hele summonsen etter første gangen, og når du får se hele så gjør den mer skade, Odin kunne til tider one-shotte ALT.

 

Hvis to GFer blir venner, kan de da bli GFFs?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har spilt alle tre, men det er lenge siden nå... bortsett fra en liten mimretur til FFVI for et drøyt år siden.

 

Selv har jeg FFVI blant mine topp 5 FF spill, på en slags delt 4-5 plass med FFX. Spillet har alle de riktige ingrediensene, men kan for meg ikke måle seg med FFVII-IX. Mange litt eldre "hardcore" fans har det som sin favoritt, men jeg føler det gjør spillet litt oppskrytt blant denne kjernen av FF fans. Men likevel, veldig bra spill. Det jeg husker best er den fantastiske siste bossen, akkompagnert av kanskje det kuleste, mest varierte og sikkert lengste musikkstykket i hele serien.

 

Husker jeg regelrett ga opp FFV rett før sisteboss, når jeg møtte tre fiender i hver kamp, som alle kunne drepe meg med et slag. Job-systemet er kult, men det var aldri noe motivasjon til å komme meg over den siste kneika på slutten. Til mitt forsvar var dette når jeg var 12 år, tipper jeg hadde greid meg bedre i dag, men orker neppe å spille igjennom spillet på nytt.

 

FFIV liker jeg godt, hverken mer eller mindre. Et veldig plaint, tradisjonelt JRPG som gjør alt riktig, og ingenting utenom det vanlige. Jeg vil si det er det første spillet i serien som den dag i dag kan regnes som bra, bygget opp på en relativt moderne måte...vel, ihvertfall slik jeg husker det. De tre første spillene er mest å regne som historiske kuriositeter imo.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Final Fantasy VI er ikke bare det soleklart beste Final Fantasy-spillet jeg har spilt, det er også det beste rpg-et jeg har spilt og et av de fem beste spillene jeg har spilt noensinne. Fantastisk spill, og langt fra oppskrytt (bare sjekk ut avstemningen av favorittspill i final fantasy-tråden).

 

Når det er sagt, så er jeg enig med Spartapus i at selve hovedplottet ikke egentlig er så bra. Dog mener jeg dette også gjelder de spillene som er mer hyllet for sin historie, som spesielt FFVII. Likevel er kombinasjonen av gameplay, rollegalleri, atmosfære, grafikk og musikk så fantastisk at det langt overgår det at selve grunnhistorien er enkel. Spillet har dessuten en rekke virkelig minneverdige situasjoner, og en del personer som Ultros som bare gjør spillet herlig å spille. Dessverre er balansen litt dårlig i World of Ruin, og det gjør at andre del av spillet ikke er like god som den første (til tross for økt frihet) Det er med andre ord ikke perfekt, men det er heller ikke langt i fra :)

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FF IV var det første skikkelige RPG spillet jeg spilte og det var på gameboy advance og siden har jeg spilt meg igjennom alle FF fra 1-13. men FF IV har jeg fortsatt spilt igjennom flere ganger en alle de andre til sammen. jeg ble veldig skuffet av DS og Wii versjonene når de kom ut fordi de manglet alt etter du tok Xeromus. PSP versjonen er glimrende i forhold. etter denne podcasten så blir jeg nokk å grave den frem igjen og spille meg i søvn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahh . Final Fantasy IV - Let me take you to the Developer Room =)

 

Husker at jeg spilte det på emulator og syntes jeg hadde kommet langt da jeg nådde dvergene... fikk en kraftig vekker da jeg spilte gjennom hele greia noen år senere. Men The After Years til IVen synes jeg var et hån, helt ubrukelig kjedelig story.. Litt challenges som er greie å gjøre på bussen, men man blir litt lei av å levle opp en 4-5 partyer.

Lenke til kommentar

The After Years hadde vi fint klart oss uten. Det er bare et eksempel på den markedsanalytiske kulturen som preger spillutviklingen hos S-E i det siste. I tillegg var de frekke nok til å stykke opp produktet i små, små biter som man frem til PSP-remaken av FF4 måtte kjøpe individuelt. Det er blitt en del folk hos S-E som har et svært kjølig forhold til Final Fantasy og det merkes godt av de av oss som har hatt et forhold til FF helt siden Squaresofts uskyldige dager.

Lenke til kommentar

Utrolig morsom episode. Like artig hver gang å høre favorittspillan mine nevnt på showet deres. Har dessverre aldri spilt Final Fantasy :( men har sedd Final Fantasy: The Spirits Within ( dårlig ) og Final Fantasy VII: Advent Children. Sistnevnte var ganske bra.

Vell er det noe man har lert så er det og satse som skapern av filmen gjorde, og det endte dårlig, men det er sån man slår gjennom.

 

Når FF Advent kom ut var Animasjon noe alle gjorde og mye billigere, så de som lagde Spirits hadde guts. og håper de aldri angret.

 

Filmen floppet egentlig ikke, det var bare budsjettet som var over taket.

 

Advent Children har også en del bra musikk av Uematsu-san! Men filmen er litt intetsigende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...