Gå til innhold

[Løst] Stille spill-pc maks 15k inkl skjerm


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på jakt etter hjelp til å sette opp en ny spill-pc som er så stille som mulig. Jeg har bare bygd pc en gang før (med hjelp fra en venn den gangen). Trenger råd om komponenter, og om hva som gjør at en PC blir mest mulig stille.

 

Budsjett er maks 15k inkl skjerm og OS (jeg tror mine behov kan dekkes under 15k, men det er øvre grense). PCen skal brukes til spill, med WoW som det sannsynligvis mest krevende. Tenker meg i utgangspunktet skjerm på 22 eller 24", lurer på denne: http://www.komplett....aspx?sku=635503 .

 

Jeg har brukt denne guiden for å prøve å få inntrykk av hva som er et passende grafikkort og prosessor: us.battle.net/wow/en/forum/topic/5592454629#3 Basert på den tenker jeg på et Radeon HD 7850 eller 7870 kort. Kan også gå opp til et Radeon HD7950 eller 7970, men lurer på om det er overkill for min bruk. Når det gjelder prosessor tenker jeg Intel i5-3330 / i5-3450 / i5-3470.

 

Ut over grafikkort vet jeg at jeg vil ha SSD (120GB er nok plass, eventuelt 240 hvis prisforskjellen er liten) og at jeg vil ha 8 GB RAM. Jeg vil gjerne ha en liten/diskret case, men stillhet er høyere prioritet enn størrelse.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke planer om å overklokke (kan lite om det, kan prøve å lære dersom det er relevant for å få til en stille PC). Er også åpen for tips om ferdigbygde pcer som passer mine behov, men de jeg har sett så langt ser ut til å velge dyrere prosessor enn jeg (tror) jeg trenger i de pakkene som er sammen med grafikkortet jeg vil ha.

 

På forhånd tusen takk for hjelp - både forslag til komponenter og mer generelle tips om hvordan få stille PC mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du spille noe annet en WOW?

Forlsag: https://prisguiden.no/liste/136109/

RAM: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Har lagt ved en 27" skjerm, som har 2560x1440 oppløsning, den er dyr, men skal du har bra PC burde du skaffe bra skjerm ;) og IPS, denne skjermen vil jeg ikke anbefale til de som spiller mye FPS spill, men heller de som spiller MMORPG (som WoW), de som redigerer osv, fordi skjermen viser mye bedre farger, og har såpass høy oppløsning ;)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Den endelige totalprisen blir høyere enn det prisguide sier, fordi den tar den billigste butikken for hvert produkt. Du må kutte ned litt for å holde deg under 15k. Anbefaler å bytte SSD-en til Samsung 840 128GB. Evt. Samsung 830 128GB hvis du vil spare noen hundrelapper. Skjermen er også unødvendig dyr. Skal du ha en gaming-skjerm anbefaler jeg BenQ XL2420T. En skjerm som f.eks. GL2450HM som du foreslo fungerer også helt fint. Det er heller ikke noe poeng med såpass dyrt hovedkort. Bytt til P8Z77-V Pro, så sparer du en del her også.

 

På alt dette sparer du rundt 3-4k, og prisen ender nok opp på rundt 12-13k. For pengene du sparer kan du gå opp til HD Radeon 7970.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) spiller andre ting enn WoW, men ikke noe som er spesielt krevende (eks Master of Orion 2^^).

 

Ser du har den foreslåtte Noctua NH-D14 selv MariusJS. Regner med det betyr du har gode erfaringer med den i forhold til støy, hører gjerne litt mer om hvordan den har vært for deg. Utmerker den seg med å være relativt stille?

Lenke til kommentar

NH-D14 er knall, men sjekk litt her og der om den passer i Fractal Design sitt kabinett. Går på hengende håret i mitt P183 (Antec)-kabinett. Den er ikke så veldig bråkete egentlig, er vel mest kabinettviftene som støyer med meg, og jeg har det jeg vil karakterisere som en brukbart stille kabinett.

 

Anbefaler noe alá Twin Turbo Pro eller noe i den duren også som jeg har på skjermkortet mitt (Arctic Cooling), skjermkortet mitt, som en gang var ganske high-end, er nærmest musestille.

Lenke til kommentar

Mye unødig dyrt her.

En spill PC til wow trenger ikke et hovedkort til 1600kr.

Alle Z77 kort vil være mer enn gode nok, finn et til 800kr.

- Der sparer du 800 kr.

 

Kjøler til 600kr, er veldig bra kjøler, men til Wow klarer du deg fint med en cpu som ikke er overklokket i det heletatt. Med mindre overklokker som 4.2GHz vil en kjøler til 220kr, som Hyper 212EVO gjøre jobben.

- Der sparer du 350kr til

 

En veldig fin PSU, men det setuppet der klarer seg fint på en 500w, ta gjerne en 600-650w for litt headroom.

Du får en veldig bra 650W til 900kr, evt helt ned i 750 om du synes Corsair TX650M er grei nok.

 

 

Ellers er lista Marius laget fin, 3570k er beste cpu til penga, 7950 gir grei ytelse for pengene og er mer en nok for WoW. R4 er et kjempe bra kabinett!

Lenke til kommentar

Vifteløs høres unektelig fristende ut - noe spesielt å være oppmerksom på om man går for en sånn løsning?

 

Eneste "problemet" med vifteløs kjøling er at det kjøler betraktelig dårligere. Hjelper også å ha god luftflyt i kabinettet, men R4 har vifter bak og foran så det går nok bra.

 

Og forresten... Hvis du ikke skal overklokke er det ikke noe poeng i å velge i5-3570k. i5-3570 er den samme prosessoren, bare litt billigere og ikke overklokkbar. i5-3450 er enda billigere, og gir praktisk talt samme ytelse. Begge vil uansett kunne kjøre WoW.

 

Hvis WoW er det mest krevende spillet du kommer til å spille kan du få en flott PC for under 10k.

Lenke til kommentar

"Du får hva du betaler for"

Det er helt riktig, på dyre hovedkort betaler du for SLI, flere SATA porter, bedre kjøling av NB/VRM osv.

De aller fleste har aldri brukt for mer en 5-6 disker, dealler fleste har stortsett bare 1 grafikk-kort.

Noe heftig NB/VRM kjøling er stortsett bare et poeng om driver med harde OC.

Når det er snakk om vifteløs CPU kjøling regner jeg med at dette er bortkasta penger.

 

Såvidt jeg har sett har ikke Deluxe eller pro versjonene av Asus sine kort har bedre levetid enn normal versjonene. Ekstra prisen er stortsett "features" og ikke hastighet+kvalitet, bortsett fra de dyrere hovedkortene klarer større OC pga flere og bedre OC features.

Lenke til kommentar

mitt forslag til deg: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1156265&su=83C156A4-4DB0-4841-B14D-40B98F4DD168

ok skjerm på tilbud, kosta under 1000 rett før helga- hadde kjøpt to då:p kjempe corsair kjøler med to vifter, pluss to ekstra vifter. god 750w strømforsyning. billig ram for tida, flesk til med 16gb! men bytt ut den der med varenr: 767726 pga hovudkort! godt og kaldt kabinett når du hiv inni viftene. Noctua vifter kan også anbefales. prosessor fra ditt ønske, er god men hadde vurdert i7 3770K sjølv- se etter tilbud opp mot jul;) windows 8, kvifor ikkje. meir enn godt nok hovudkort, med auto overclock så slipper du! cdrom er cdrom. kjempegod ssd! 2tb green lagringsdisk. også 7950 kort på ok tilbud:) er sjølv nvidia fan, og hadde sjølv oppgradert til 670, men viser til dine ønker :)

Lenke til kommentar

Takk for gode lister fflex og Bystol! Jeg har lagt meg på AMD kort fordi det etter det jeg har lest er med dem jeg får mest for pengene til WoW (virker som det er stor forskjell mellom spill når det gjelder grafikkort, eller er det bare jeg som er nybegynner-forvirra?). Takk for tips om 7950 på tilbud hos komplett, det ser bra ut!

 

Må innrømme jeg også er litt forvirra når det gjelder hovedkort og hva jeg skal se etter utover en variant av Z77, så takk for forslaget!

 

Hvordan vet jeg hvilken RAM som passer til hovedkortet?

 

Når det gjelder strømforsyninga lurer jeg på å ta Fractal Design sin, ser på denne pakken http://www.dustinhome.no/product/5010657986/fractal-design-miditower-define-r4-window-tesla-r2-650w-psu-white/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker (liker det hvite kabinettet :)

Lenke til kommentar

er forskjell på nvidia vs amd innad på spill ja. har bare hørt det av andre og lest det, aldri prøvd/merket d sjølv. da eg kun har hatt nvidia:p

hovudkort: socket1155 og Z77 er jo grei sak, utover det er d egentlig ikkje så mye du MÅ ha eller ikkje må ha. valgte dette kortet til deg fordi d ikkje er det aller billigste, var på tilbud og pga msi sin auto overklokking. følger ikkje med trådløs internett på dette kortet!

ram: de fleste hovudkort har fire ram plasser, men ofte er det to og to i samme hastighet. d har dette kortet, derfor gikk eg fra fire til to brikker på forslaget mitt. DDR3 og 240pin er vel på alle z77 hovudkort, videre gjelder hastighet og buss:)

veit ingenting om fractal stømforsyningen mtp støy og stabilitet/spenning/effektivitet. men heilt sikkert greit.

hugs på at å bestille fra fleire plasser ofte kan tape gevinsten på tilbudsdeler mtp frakt...

kvit kabinett er grisetøft! :thumbup:

Lenke til kommentar

Den PSUen er ikke modulær, her er en hvit, modulær PSU som er bra ;)http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

Angående skjerm, så kopierer jeg, og limer inn igjenn... Har lagt ved en 27" skjerm, som har 2560x1440 oppløsning, den er dyr, men skal du har bra PC burde du skaffe bra skjerm og IPS, denne skjermen vil jeg ikke anbefale til de som spiller mye FPS spill, men heller de som spiller MMORPG (som WoW), de som redigerer osv, fordi skjermen viser mye bedre farger, og har såpass høy oppløsning. De som anbefaler 120Hz over IPS til WoW vet ikke hva de snakker om...

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...