Gå til innhold

Harddiskene erfortsatt dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første generasjon Seagate Constellation er utgående/utgått, så jeg hadde også satt dem ned hvis jeg skulle ha solgt dem. Det samme gjelder vel hele Samsung SpinPoint-serien, som av en eller annen distributør har blitt jekket kraftig opp i pris.

 

Hvis vi ser bort fra disse tilfellene blir tabellen mindre spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@arni90: Helt enig, i tillegg har det skjedd en konsolidering ved oppkjøpene av Samsung og Hitachi (harddiskdivisjonene) som klart redusere konkurransen. At Samsung og Hitachi solgte harddiskdivisjonene skyldes uten tvil at marginene i dette markedet var for små (fraværende) før flommen.

 

Tror faktisk 20 - 30 % høyere pris er et normalnivå som gjør at harddiskprodusentene tjener penger (ikke taper som enkelte gjorde før). Så i realiteten har vel prisnivået normalisert seg på et bedriftsøkonomisk fornuftig nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selv ett år etter flommen har det ikke normalisert seg.

 

Jeg tror heller saken er at prisene ikke var "normale" før flommen. Med tanke på hvilke ressurser som faktisk brukes i produksjon av disse og ikke minst råvarer og forurensing.

 

EDIT:

Ser ut som mange tenker det samme. Langsiktig er nok dette det beste for alle.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at SSDer blir billigere og dermed mer konkurransedyktige, burde vel ikke presse prisene på snurredisker opp?

 

I mars i fjor kjøpte jeg en 2TB disk til 499,-

I dag finnes det én eneste disk større enn 640 GB til under denne prisen.

 

Bransjen fikk seg et støkk, og oppkjøp blant produsenter var vel en måte å overleve på. Det dreper konkurransen, men er kanskje nødvendig for å i det hele tatt ha et marked å konkurrere i. Ond sirkel.

Lenke til kommentar

Det at SSDer blir billigere og dermed mer konkurransedyktige, burde vel ikke presse prisene på snurredisker opp?

Det kan det fort gjøre. Idet SSD kryper inn og spiser av markedet til tradisjonelle harddisker blir det mer risikabelt (lite fremtidsrettet) å satse stort på HDD. Ingen satsing... døende produktkategori... høyere priser.

 

Dette virker ihvertfall på meg som en sannsynlig medvirkende grunn til at det har tatt så lang tid med disse prisene.

 

Det kan lett bli en ond sirkel, når produksjonen uteblir og prisene går opp fordi det er et usikkert marked, og kjøpene uteblir fordi det er dyrt. Jeg vet ihvertfall at jeg selv ikke har brukt en krone på HDD på en stund, og har samtidig kjøpt 2 SSD-disker på kort tid. Samme tendensen ser jeg på jobben.

Lenke til kommentar

Ja, også har jo SSD begynt å ta over større deler av snurrediskenes markeder. Det hjelper jo ikke akkurat på prisene.

 

SSD'ene har blitt så billige nå og ytelsesfordelene er så store at mange maskiner klarer seg fint med kun SSD, selv om masselagring fortsatt er forbeholdt snurredisker.

 

Fakta er at de fleste kommer helt i mål med en SSD på 256-512 GB og et par eksterne disker til arkivering av filer. Alternativt kan man ha ekstra SSD på 128 GB til operativsystemet eller dersom man kjører flere operativsystemer på samme maskin.

 

Streaming av musikk og video har langt på vei begrenset behovet for å lagre store mengder av data på en bruks-PC. Feks ser man filmen den ene gangen ved hjelp av streaming og slipper å forholde seg til å holde seg til filer som hoper seg opp på disken. Unntaksvis kommer man over en god film man ønsker å se flere ganger og da kan man unne seg å kjøpe denne på Blu-ray. Det er ikke noe fremtid i å samle på flest mulig filer og ta vare på disse i all overskuelig fremtid. Med noen unntak eller områder der man er spesielt interessert vil det neppe være tid til gjensyn med gamle lyd og videofiler. De fleste har kun 8 timer til disposisjon per dag og når man har reist, dusjet, vasket klær, laget mat, trent og foretatt øvrige daglige gjøremål er det ikke tid til å på måfå spille av uviktige video- og lydfiler.

 

Favorittmusikken og favorittfilmene som man ikke kan være foruten tar ikke allverden av plass selv lagret i høy kvalitet. Tar man vare på øvrige filmer og musikk samt andre uviktige filer er man en hoarder av datafiler og bør søke profesjonell hjelp for å få kontroll på problemet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...