Gå til innhold

Nå får Lightroom Retina-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå heter det ikke DPI (dots pr inch). DPI brukes kun om utskrifter/trykksaker fordi utskrifter/trykk består av små punkt. For skjermer heter det PPI (pixels pr inch).

 

Og selv om det er rett at dette egentlig ikke har betydning for en 27'' 2560 x 1440 så er flere her på bærtur. Funksjonen som Adobe har lagt inn for å støtte "retina" skjermene til Apple er muligheten til 4x skalering, dvs alle elementer (ikoner, tekst osv) kan skalere til 2 x 2 piksler på en måte som gjør at bildet blir svært skarpt.

 

Dette er en teknologi som ikke har så mye med PPI å gjøre, men generelt med evne til å skalere uten kvalitetstap. F.eks ville en 65'' 4K skjerm ha meget stor effekt av denne type skalering, selv om PPI kun er på 68. 27'' 2560 x 1440 har PPI på 108.

 

Men det er et generelt problem at svært få egentlig forstår hva retina er og heller ikke hvorfor skalering er så viktig i programmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lightroom har hatt støtte for mine retinaer i mange år. Hva er problemet? :p

 

Men seriøst, bort fra den villedende bruken netthinna.

 

Det er i det minste bra at de tilpasser programmet til ulik pikseltetthet. Det er vel fortsatt ikke vektorgrafikk? Uansett er det et steg på veien mot vektorgrafikk. Helt klart bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Men det er et generelt problem at svært få egentlig forstår hva retina er og heller ikke hvorfor skalering er så viktig i programmer.

 

Det er vel egentlig et problem at folk tror at høy PPI = retina. Det er på vei til å bli det samme som iPod vs MP3-spiller.

Endret av Coffey
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det når man eksporterer til CS5 (ikke 6) i 4.3? Da LR4 først kom fikk jeg opp et vindu der jeg måtte velge "render using Lightroom" (hvis ikke ble ikke enkelte justeringer gjort i LR synlige i CS5), og den lager en ny kopi av filen i LR uansett om jeg lagrer fra CS5 eller ikke. I LR4.1 slapp jeg denne boksen, mens den dukket opp igjen i LR4.2. Irriterende, og nesten så jeg skulle ønske jeg ikke oppgraderte fra LR4.1.

 

Vet at det har med Camera Raw 7.2 å gjøre (som Adobe ikke oppgraderer med mindre jeg kjøper CS6, noe som er uaktuelt), men alt fungerte som det skulle i LR4.1.

 

Liker ikke oppgraderingsfilosofien til Adobe der de ser ut til å ville tvinge brukere over på CS6.

Lenke til kommentar

Hvordan er det når man eksporterer til CS5 (ikke 6) i 4.3?

Hvis jeg husker riktig, så dukker den "Render Using Lightroom"-boksen opp, fordi Photoshop-en din har en eldre Camera Raw-versjon enn det Lightroom har.

 

EDIT: Leste ikke hele posten din. Men det skal vel ikke være noe problem å laste ned den nyeste Camera Raw-versjon fra Adobe?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Ifølge Adobe har jeg allerede den siste oppgraderingen jeg kan få til CS5. Tror ikke CS5 støtter Camera Raw 7.

 

Det er for øvrig bare et irriterende luksusproblem, for det er ikke verre en at jeg sletter den ekstra fila jeg får i LR dersom jeg avslutter i CS5 uten å lagre, men jeg syntes det var rart at det plutselig fungerte som det skulle igjen i 4.1, mens det i 4.2 var tilbake til Render using ...-vinduet.

 

Jeg søkte på Adobe-forumet etter at LR4.2 kom, og det var mange som klaget på det samme. Så jeg håper det er fikset nå.

Lenke til kommentar

Ifølge Adobe har jeg allerede den siste oppgraderingen jeg kan få til CS5. Tror ikke CS5 støtter Camera Raw 7.

Det er riktig. Når Adobe oppgraderer PS så bytter de også ACR-versjon og den nye kan kun brukes med siste versjon av PS. Mellom-oppgraderinger er gratis, og nye kameraer "supporteres" på gammel versjon ved å bruke gratis DNG-konverter og prespossessere RAW-filene til DNG (som blir ganske tungvint).

Lenke til kommentar

Blir ikke bedre av artikler som alltid maser om "retina" selv når det bare er generell høy oppløsning per enhet det er snakk om. :thumbdown:

I dette tilfellet så er det vel ikke generell støtte for høy oppløsning som er tema for artikkelen/oppdateringen, men støtte for Apple sin helt spesielle implementasjon av høy oppløsning? Når denne teknologien så markedsføres som "retina" så er det vel helt på sin plass å hevde at det Lightroom nå støtter er Apple retina-teknologi?

 

-k

Lenke til kommentar

Når skjermer får tilstrekkelig høy oppløsning så kan man håpe på en dekobling mellom sample-raten til innholdet og sample-raten til skjermen. Hvor mange bryr seg om mp3-filen er samplet på 44.1kHz eller 48 kHz, og om noen av disse er den samme raten som D/A-konverteren jobber på? De færreste. Grunnen til det er at:

1) Audio har normalt tilstrekkelig høy sample-rate til at båndbredden overgår hva hørselen vår kan oppfatte

2) God resampling er tilgjengelig som ikke innfører hørbare artifakter ved konvertinger fra f.eks 44.1 kHz -> 48 kHz.

 

Når retina™ skjermer hevdes å ha romlig oppløsning som overgår hva synet vårt (ved fornuftige avstander) kan nyttiggjøre seg så kan man håpe at visuelt innhold går i samme retning som audio. Dvs at ikoner og tekst kan være rendret enten som "vektorer" eller som høyoppløste matriser som kan rendres/skaleres uten synlig tap til høyoppløste skjermer uavhengig av den spesifikke oppløsningen. Dette ville også innebære at den samme desktoppen kan strekkes med vilkårlige faktorer (133%, 90%, 47.3% etc), på samme måte som en avis kan trykkes på 30x40cm eller 33x44cm papir uten problemer.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

I dette tilfellet så er det vel ikke generell støtte for høy oppløsning som er tema for artikkelen/oppdateringen, men støtte for Apple sin helt spesielle implementasjon av høy oppløsning? Når denne teknologien så markedsføres som "retina" så er det vel helt på sin plass å hevde at det Lightroom nå støtter er Apple retina-teknologi?

 

-k

 

Ikke om det som er implementert faktisk er fornuftig skalering av grafiske elementer, det er ikke noe spesielt som gjør det mer eller mindre apple-vennlig isåfall?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ifølge Adobe har jeg allerede den siste oppgraderingen jeg kan få til CS5. Tror ikke CS5 støtter Camera Raw 7.

 

Det er for øvrig bare et irriterende luksusproblem, for det er ikke verre en at jeg sletter den ekstra fila jeg får i LR dersom jeg avslutter i CS5 uten å lagre, men jeg syntes det var rart at det plutselig fungerte som det skulle igjen i 4.1, mens det i 4.2 var tilbake til Render using ...-vinduet.

 

Jeg søkte på Adobe-forumet etter at LR4.2 kom, og det var mange som klaget på det samme. Så jeg håper det er fikset nå.

Har du prøvd å bruke Process (2010) i stedet for Process (2012)? Hva skjer da?

Lenke til kommentar

Ikke om det som er implementert faktisk er fornuftig skalering av grafiske elementer, det er ikke noe spesielt som gjør det mer eller mindre apple-vennlig isåfall?

 

AtW

Min 27" er 2560x1440 og alle pixlene lar seg utnytte av Lightroom uten at Adobe måtte oppdatere softwaren.

 

En 15" apple retina-skjerm er 2880x1800 pixel, men alle pixlene er ikke eksponert for software-applikasjoner som på min 27": en legacy applikasjon vil rendre grafikken til 1440x900 pixler (som den gamle 15"), og så vil OS skalere det opp til den fysiske oppløsningen.

 

Apple har gjort et designvalg hvor de prioriterer at gamle applikasjoner (som tok for gitt en standard ppi) fremdeles skal være lesbare, mot at det å faktisk utnytte denne nye oppløsningen krever en aktiv oppdatering fra software-leverandøren. Jeg antar at denne oppdateringen består i å benytte et annet API eller slå på et flag, og så rendre inn i et høyoppløst buffer.

 

Altså: når Adobe nå støtter native retina-display, så er det rettferdiggjort å bruke ordet "retina" i oppdateringen og i artikler som omtaler oppdateringen.

 

http://news.cnet.com/8301-1023_3-57504315-93/retina-display-support-coming-to-adobe-cs6-software/

Software that is not native to HiDPI display uses interpolation to duplicate pixels to fill the screen, meaning text is not as sharp and images don't have as much detail. The increased resolution of these displays requires that each product update the interface of the application and ensure that the content or the creation itself is displayed accurately with the appropriate level of fidelity.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...