Gå til innhold

Omtale: Sigma 120 - 300 mm f/2.8 EX DG OS HSM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er et nytt objektiv (fra butikk helt nylig) for Canon som er testet, kan det være den nye versjonen. Jeg sjekket med Fotovideo for et par uker siden, og fikk beskjed om at det de har for Canon er den nye. De skal få inn den nye versjonen for Nikon i løpet av november en gang.

Lenke til kommentar

Savner en "konklusjon" på slutten, for oss som ikke gidder og lese hele testen :)

Dette er ikke en test som vi kjenner det som vanlig, men heller en omtale der vi har brukt og beskrevet den praktiske bruken av objektivet. Vi har altså ikke testet bildekvaliteten. Ut i fra det så føler jeg det blir feil å komme med en konklusjon. I stedet har jeg prøvd å summere kort opp på slutten av "Praktisk bruk"-siden.

 

Om det er et nytt objektiv (fra butikk helt nylig) for Canon som er testet, kan det være den nye versjonen. Jeg sjekket med Fotovideo for et par uker siden, og fikk beskjed om at det de har for Canon er den nye. De skal få inn den nye versjonen for Nikon i løpet av november en gang.

Dette er ikke butikkferskt nei. Den nye, som ble lansert på Photokina, skal visstnok ikke komme i salg en gang før på nyåret. (Nederst i denne artikkelen: http://www.akam.no/artikler/tre-nye-objektiver-fra-sigma/112881)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske at dere også hektet på et fullformatkamera i klassen D4/1D, da dette antageligvis vil bli kjøpt av proffene, og sportsfotografene sverger i stor grad til ISOegenskapene til fullformat.

 

Det er også lettere å skille klinten fra hveten på et fullformat.

Det skulle jeg gjerne gjort også, for å si det sånn! Dessverre hadde vi ikke det til rådighet så da ble det min 7D i stedet.

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke butikkferskt nei. Den nye, som ble lansert på Photokina, skal visstnok ikke komme i salg en gang før på nyåret. (Nederst i denne artikkelen: http://www.akam.no/a...ra-sigma/112881)

 

Det hadde vært interessant om dere kunne sjekket det på nytt.

Som sagt fikk jeg svar fra FotoVideo da jeg spurte om at det som er i butikken i dag er den nye versjonen, for Canon, og at den nye versjonen for Nikon kommer i november.

Det er også litt underlig at 120-300 ikke er på hjemmesiden, www.sigma.no, det kan tyde på at Sigma er mellom versjoner, og at FotoVideo har gitt meg feil info. Kanskje litt lettere for Akam å få riktig informasjon her?

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant om dere kunne sjekket det på nytt.

Som sagt fikk jeg svar fra FotoVideo da jeg spurte om at det som er i butikken i dag er den nye versjonen, for Canon, og at den nye versjonen for Nikon kommer i november.

Det er også litt underlig at 120-300 ikke er på hjemmesiden, www.sigma.no, det kan tyde på at Sigma er mellom versjoner, og at FotoVideo har gitt meg feil info. Kanskje litt lettere for Akam å få riktig informasjon her?

Jeg tror du har fått feil informasjon, men skal ikke si noe sikkert før jeg har fått sjekket det opp. Vil informere om det med en gang jeg får oppdatert informasjon. Den de (Fotovideo) reklamerer for på sine nettsider er i alle fall ikke den nye - den ser nemlig helt annerledes ut. Ser du her så har den en annen utforming enn den FV har på sine sider.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt fra andre som har testet at fokus er for treigt til sportsbruk, forøvrig spennende med f/2.8 på 120-300mm. Men på en annen side, man kan ikke forvente allverden for 19.000. Det ville regelrett vært pinlig om det banket 200-400mm f/4 VR fra Nikon når det koster 55.000.

 

Jeg håper produsentene snart får satt virkelig fokus på å få ned vekten. Canon har kommet laengst her relatert ytelse vs vekt, så hvorfor Nikon henger etter er jo det store spørsmålstegnet.

Lenke til kommentar

Den lider ihvertfall av samme problem som de fleste lyssterke objektiver: Grusom vekt, og stort sett kun håndterbare på stativ med eller uten medhjelpere.

 

Ad "for treig fokus for sportsbruk" nevnt over så tror jeg det er et bob-bob utsagn og stort sett fra folk som mener at kun original optikk duger. Antagelig har de ofte heller aldri prøvd det de uttaler seg bastant om.

 

At Sigma ikke kan tåle proff bruk som nevnt over er bare nonsens å hevde - og igjen antagelig basert på myten om at "kun original optikk duger", Personlig har jeg ikke hørt om flere Sigmaobjektiver som gikk i grøfta enn originalobjektiver, heller motsatt vil jeg mene (og da har jeg tatt høyde for at original optikk er av naturlige årsaker i flertall totalt sett)

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg beklager hvis noen har fått beskjed fra FotoVideo om at det nye objektivet kommer i november. Det stemmer dessverre ikke.

 

Sigma har ikke gitt oss noen endelig dato for når den nye 120-300mm f/2,8 kommer. Det siste vi har fått vite er at den kommer feb/mars 2013. Da vil nok Canon- og Sigma-versjon komme først, og så Nikon noe senere. Versjoner til Sony og Pentax pleier å drøye, ofte så lenge som et år.

 

Info om det nye objektivet kan du for øvrig finne her:

http://sigma-global.com/en/lenses/cas/product/index.html#product02

 

Vennlig hilsen

Erik Faarlund

FotoVideo

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det siste vi har fått vite er at den kommer feb/mars 2013. Da vil nok Canon- og Sigma-versjon komme først, og så Nikon noe senere.

 

Info om det nye objektivet kan du for øvrig finne her:

http://sigma-global.....html#product02

 

Takk for info - passer greit å sikte inn en liten investering på vårparten, når motorsportactionsesongen starter, med Nikon D600 + Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM... :w00t:

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg beklager hvis noen har fått beskjed fra FotoVideo om at det nye objektivet kommer i november. Det stemmer dessverre ikke.

 

Sigma har ikke gitt oss noen endelig dato for når den nye 120-300mm f/2,8 kommer. Det siste vi har fått vite er at den kommer feb/mars 2013. Da vil nok Canon- og Sigma-versjon komme først, og så Nikon noe senere. Versjoner til Sony og Pentax pleier å drøye, ofte så lenge som et år.

 

Info om det nye objektivet kan du for øvrig finne her:

http://sigma-global.....html#product02

 

Vennlig hilsen

Erik Faarlund

FotoVideo

 

Takk for info.

Du kan kanskje gi denne informasjonen til "Thomas", det var han som sendte meg en epost 29. okt fra [email protected] med feil informasjon.

 

Utpå vårparten passer bra med aksjeutbytte :) Får skaffe meg en KatzEye i mellomtiden, så jeg klarer å fokusere med den gamle manuellfokus Tokina AT-X 80-200 f 2.8-4 enn så lenge.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Kan ikke tenkte meg at Sigma kan tåle proff pressebruk... For veldig fin brennvide for amatører og som jobber mye med bildene i rå-behandling. Mangler fortsatt kontraster dybde og farger til original objektiver

Bildene jeg har lagt ved er forresten raw-bilder tatt med Canon 7D kun konvertert av raw-konverteren i LR4 uten noe form for etterbehandling (med unntak av ingressbildet og det ene bildet fra kampen Vålerenga - Strømsgodset).

 

Jeg syns ikke det var så mye forskjell på de bildene og de bildene jeg får med 70-200mm f/2.8L IS USM.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...