Gå til innhold

Anmeldelse: Cognition: An Erica Reed Thriller - Episode 1 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig uenig i denne anmeldelsen. Kan virke litt som anmelder ikke helt har forutsetningene til å anmelde spillet? Er den del ting jeg synes skurrer veldig.

 

Spillet lider dessverre av et noe lavt tempo, og det tar lang tid før historien kommer skikkelig i gang etter den eksplosive åpningen.

 

Dette her synes jeg er en kommentar helt bak mål. Starten er det som er middelmådig i dette spillet. Det prøver altfor hardt å være dramatisk, og tryner så det synger, med håpløs QTE og tåpelige effekter. De som bare har spilt demoen kommer til konklusjonen at spillet er middelmådig, mens de som har spilt hele spillet roser det. Jeg håper det ikke er sånn at eventyrspill må ha QTE og action for å kunne kategoriseres som bra. (Walking Dead, Heavy Rain) Av det jeg leser på tyske og engelske nettsider er at de som bare har spilt demoen har et mye dårligere inntrykk av spillet enn de som har spilt hele.

 

Derfor vil jeg ikke anbefale folk å spille demoen, for den gir et helt feilaktig bilde av spillet, og er veldig middelmådig, mens resten av spillet er veldig bra når tempoet senkes og man får tid til å bli kjent med Erica, og det viser seg at spillet faktisk er en veldig bra thriller. Håper det fortsetter i det sporet.

 

Musikken fungerer greit, men er aldri spesielt catchy eller minneverdig. For det meste droner den monotont og ensformig i bakgrunnen, uten å gjøre et særlig sterkt inntrykk. Stemmeskuespillet er heller ikke fantastisk, men blir heldigvis aldri latterlig dårlig.

 

Altså, man skal ha ganske smal musikksmak for å ikke innse at dette spillet har årets beste musikk i et spill. Musikken er fantastisk, og bygger opp under stemningen på en fremragende måte, som man vel ikke har sett siden Gray Matter. Bra musikk må forøvirg ikke være catchy....

 

Jane Jensens stedatter gjør også en fremragende jobb på stemmeskuespillfronten som Erica etter en litt famlende start, og selv om ikke resten av kobbelet er like bra er ikke dette bare middels stemmeskuespill. De fleste AAA-spill kommer til kort i forhold til Cognition.

 

Når jeg nå ser tilbake på første episode av Cognition slår det meg hvor få spesifikke logikkoppgaver og gåter jeg klarer å huske. Det finnes bare én som er meget minneverdig, mens resten bare er småoppgaver du må løse for å komme deg videre. Disse løser du som regel ved å gi riktig gjenstand til riktig person framfor å løse en spesifikk nøtt.

 

Det er ikke så mange eventyrspill som baserer seg på logikkoppgaver. Mulig favoritteventyrspillet ditt er Safecracker, men det blir litt som å kritisere Civilization for å ikke være RTS. De fleste eventyrspill er inventorybasert, og dette spillet gjør seg absolutt ikke bort på dette feltet. Gåtene er logiske, og dette er en stor fordel. Kan kanskje kritisere at det er en del backtracking, men det er jo mer logisk enn at man skal stappe alle løse gjenstander ned i lomma selv om det ikke gir noen mening på det tidspunktet. Spillmekanisk er det kanskje allikevel ingen fordel.

 

Siden gåtene er logiske er spillet også ganske enkelt, men jeg tar logiske gåter foran rubber chicken on a pulley og cat hair mustache any day selv om det går på bekostning av vanskelighetsgraden.

 

For de to-tre som spiller eventyrspill på Gamer, så vil jeg heller anbefale å lese Adventuregamers anmeldelse, som gir et mye bedre inntrykk av dette spillet.

 

http://www.adventuregamers.com/articles/view/23196

 

Kan også nevnes at episoden er lenger enn Telltale sine episodebaserte spill, så man får ganske mye for pengene her.

 

Jeg lander et sted mellom 7 og 8 selv.

Lenke til kommentar

Veldig uenig i denne anmeldelsen. Kan virke litt som anmelder ikke helt har forutsetningene til å anmelde spillet? Er den del ting jeg synes skurrer veldig.

 

Hvilke forutsetninger skulle det være? Hva gjør meg mindre kompetent til å anmelde adventure-spill enn noen andre? Har allerede anmeldt Red Johnson's Chronicles og Yesterday. Det var generelt over gjennomsnittet gode spill det.

 

Dette her synes jeg er en kommentar helt bak mål. Starten er det som er middelmådig i dette spillet. Det prøver altfor hardt å være dramatisk, og tryner så det synger, med håpløs QTE og tåpelige effekter. De som bare har spilt demoen kommer til konklusjonen at spillet er middelmådig, mens de som har spilt hele spillet roser det. Jeg håper det ikke er sånn at eventyrspill må ha QTE og action for å kunne kategoriseres som bra. (Walking Dead, Heavy Rain) Av det jeg leser på tyske og engelske nettsider er at de som bare har spilt demoen har et mye dårligere inntrykk av spillet enn de som har spilt hele.

Synes starten var en god introduksjon til spillets verden og tematikk, og lot meg lære Ericas evner på en lettfattelig måte. Den ene QTE-en som dukker opp kunne de forsåvidt ha spart seg for, men jeg mener at selv det kan ha sin plass hvis det brukes riktig. Walking Dead, mener jeg, gjør slike sekvenser på riktig måte.

 

Derfor vil jeg ikke anbefale folk å spille demoen, for den gir et helt feilaktig bilde av spillet, og er veldig middelmådig, mens resten av spillet er veldig bra når tempoet senkes og man får tid til å bli kjent med Erica, og det viser seg at spillet faktisk er en veldig bra thriller. Håper det fortsetter i det sporet.

Her er jeg uenig, for Erica er en ganske uinteressant figur, i hvert fall i begynnelsen. Jeg er lei av "badass cop chick"-personaen som går igjen i populærkulturen, og Erica blir ikke spennende før mot slutten av spillet, når hennes harde overflate begynner å slå sprekker. Men da er det litt for seint for meg å begynne å bry meg.

 

Altså, man skal ha ganske smal musikksmak for å ikke innse at dette spillet har årets beste musikk i et spill. Musikken er fantastisk, og bygger opp under stemningen på en fremragende måte, som man vel ikke har sett siden Gray Matter. Bra musikk må forøvirg ikke være catchy....

 

Jane Jensens stedatter gjør også en fremragende jobb på stemmeskuespillfronten som Erica etter en litt famlende start, og selv om ikke resten av kobbelet er like bra er ikke dette bare middels stemmeskuespill. De fleste AAA-spill kommer til kort i forhold til Cognition.

Igjen, uenig. All musikk må ikke være catchy, greit nok, men den må i det minste være stemningsfull og spennende å høre på. Musikken ble rett og slett for ensformig til at den klarte å feste seg i meg på noen som helst måte.

 

Det kan godt være at Erica ble spilt av Jane Jensens stedatter, men hun gjør ingen eksepsjonelt god jobb. Som sagt i anmeldelsen så er stemmeskuespillet helt middels. Erica sin Boston-dialekt forsvinner og dukker opp igjen ved tilfeldige intervaller og høres ikke spesielt naturlig ut, men heller mer tvunget fram.

 

Det er ikke så mange eventyrspill som baserer seg på logikkoppgaver. Mulig favoritteventyrspillet ditt er Safecracker, men det blir litt som å kritisere Civilization for å ikke være RTS. De fleste eventyrspill er inventorybasert, og dette spillet gjør seg absolutt ikke bort på dette feltet. Gåtene er logiske, og dette er en stor fordel. Kan kanskje kritisere at det er en del backtracking, men det er jo mer logisk enn at man skal stappe alle løse gjenstander ned i lomma selv om det ikke gir noen mening på det tidspunktet. Spillmekanisk er det kanskje allikevel ingen fordel.

 

Siden gåtene er logiske er spillet også ganske enkelt, men jeg tar logiske gåter foran rubber chicken on a pulley og cat hair mustache any day selv om det går på bekostning av vanskelighetsgraden.

 

Er ikke alle gåter i spill logiske på en eller annen måte? Om de ikke føyer seg etter vår hverdagslogikk føyer de seg som regel etter spillverdenens interne logikk. Likevel liker jeg bedre å løse puzzles enn å stadig måtte lete etter nye gjenstander fordi spillet krever det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...