Gå til innhold

Indøk vs siving-med-økonomi-attåt


Callipus

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

 

 

Har lyst til å spørre dere her som har litt kunnskaper innen feltet, rundt indøk-studiet (helst ang masterstudiet på NTNU), litt om økonomistudiet, og litt siving -- ang hvordan sammenligne disse to og vurdere hva som eventuelt er best....

 

 

Og for ikke å glemme --- indøk _er_ homo , sja la la la la :D Takk for svar

Endret av Callipus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - Hvilken bransje tenker du på?

2 - Ja

3 - Hva mener du med indøk-jobber? Jeg kan ikke komme på en eneste stilling som krever indøk. Flesteparten havner som nyutdannede opp i konsultentbransjen, og der er master mer enn godt nok (indøk er jo ikke noe mer enn en master, du er klar over det?) Du kan få konsulentstillinger med bare en bachelor, og dermed også med to bachelorgrader, men master er "standardkravet." Generelt vil jeg definitivt anbefale at du går for en master i stedet for bachelor*2.

Lenke til kommentar

1 - Hvilken bransje tenker du på?

2 - Ja

3 - Hva mener du med indøk-jobber? Jeg kan ikke komme på en eneste stilling som krever indøk. Flesteparten havner som nyutdannede opp i konsultentbransjen, og der er master mer enn godt nok (indøk er jo ikke noe mer enn en master, du er klar over det?) Du kan få konsulentstillinger med bare en bachelor, og dermed også med to bachelorgrader, men master er "standardkravet." Generelt vil jeg definitivt anbefale at du går for en master i stedet for bachelor*2.

 

3) og 1) Teknologiledelse generelt - - jeg ønsker meg en stilling der jeg er med i den teknologiske utviklingen, samtidig som jeg ikke "på gølvet" og har et økonomi/ledelses-ansvar. Indøkere har ingenting direkte med forskning og utvikling å gjøre, de de driver med teknologiledelse, samtidig som dem _ikke_ er helt kløppere på økonomi etter min erfaring og mening.

 

Av bransjer - aka Kongsberg-Gruppen, bilprodusenter, gode elektronikk/software-produsenter her i landet, Forsvarets forskningsinstitutt. Utover denne teknologibransjen i første setning er konsulentbransjen også interessant.

 

3) Indøk-jobbene er som du sier ofte de i konsulent-bransjen. Mange "vanlige" nyutdanna sivinger jobber også i konsulentbransjen vet jeg. Problemet slik jeg ser det er at Indøk 5-årig er et blandingsstudium av økonomi og teknologi presset hardt inn i et 5-årig løp.

 

Som en siving-student sa til meg: hovedpoenget med indøkeren (når man den gangen lagde studieretninga indøk) er å snakke imellom ingeniøren og økonomen, problemet er at de ikke heeelt er gode på det økonomiske eller det teknologiske.

Dermed - vil jeg ha et fortrinn i arbeidsmarkedet med både ingeniør og økonomi-utdanning, eller ikke?

Lenke til kommentar

Skjønner sånn halveis hva du sikter til, men i praksis er det veldig få stillinger som er litt av begge deler, i hvert fall for nyutdannede. Man går som regel ikke rett inn i en lederstilling, så ledelsesaspektet du trekker inn er mindre knyttet til utdanning og mer knyttet til erfaring og valg du gjør etter endt utdannelse. Du kan fint få teknologiledelsesstillinger etter noen år uansett om du har indøk eller annen siving bakgrunn.

 

Men for å prøve å svare på spørsmålet ditt:

-For stillinger der det søkes etter spesiell sivilingeniørkompetanse (e.g. elektronikk) vil du stille sterkere med en "ren" siving rettet mot dette teknologiske feltet.

-I konsulentbransjen vil nok indøk gjøre deg hakket mer attraktiv enn bachelor økonomi+annen siving.

 

Begge veier kan etter noen år lede til den typen jobber du skisserer.

Lenke til kommentar

@dmaa; Jeg tenker også litt av det du sier. Problemet med indøkstudiet - (hvis du tar det på Ntnu og har masse andre siving-fag å velge imellom) - er at man kan forholdsvis lett bygge opp litt indøk-kompetanse ved å ta økonomi eller andre liknende ekstrafag som tillegg til et vanlig sivingstudie. Og så kunnskapen du bygger ifra jobben.

 

Derimot er det langt vanskeligere å gå veien fra indøk til rendyrkete teknologifag, m.a.o indøkere designer/konstruerer aldri, styring&ledelse er ekspertisen deres. "Vanlige" sivingen kan godt lære seg litt teknologiledelse på Ntnu, og enda mer ute i jobb, og etterhvert bli leder.

 

Tanken min var om en ingeniørgrad/sivinggrad + økonomi er enda bedre enn indøk ...?

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

2 - Ja

 

Feil! Yrkesfaglig bakgrunn, jobberfaring og en relevant bachelor i teknologi på toppen av det igjen er mer ettertraktet i dag enn f.eks. en som kommer rett fra master.

 

I tillegg kan man spørre seg om bachelor + 2 års jobberfaring som ingeniør > 5 årig master ??

 

Mange tror at 5 år på skolebenken og en MSc er nøkkelen til alt og alle i jobbmarkedet. Slik er det dog ikke! De beste ingeniørene/konsulentene er ofte de som på et tidspunkt har vært skittne på hendene..

Lenke til kommentar

Feil! Yrkesfaglig bakgrunn, jobberfaring og en relevant bachelor i teknologi på toppen av det igjen er mer ettertraktet i dag enn f.eks. en som kommer rett fra master.

 

I tillegg kan man spørre seg om bachelor + 2 års jobberfaring som ingeniør > 5 årig master ??

 

Mange tror at 5 år på skolebenken og en MSc er nøkkelen til alt og alle i jobbmarkedet. Slik er det dog ikke! De beste ingeniørene/konsulentene er ofte de som på et tidspunkt har vært skittne på hendene..

 

"Feil! Yrkesfaglig bakgrunn, jobberfaring og en relevant bachelor i teknologi på toppen av det igjen er mer ettertraktet i dag enn f.eks. en som kommer rett fra master."

 

Dette er ikke nødvendigvis sant. Hvis en skal gjøre en grov indeling, er det 2 typer jobber for nyutdannede, de som krever master og de som "bare" krever bachelor. De beste og mest ettertraktede jobbene krever master, det er f.eks tilnærmet umulig å få jobb som reservoaringeniør for BP uten master. Det er få jobber som egentlig krever master, derfor ender mange masterstudenter med å konkurrere mot bachelorstudenter for jobber som bare krever bachelor. I disse tilfeller er bachelorstudentene med jobberfaring mer ettertrakdede enn masterstudentene. Nesten alle masterstudenter ønsker selvfølgelig jobbene som krever master, ellers hadde de bare tatt en bachelor.

 

"Mange tror at 5 år på skolebenken og en MSc er nøkkelen til alt og alle i jobbmarkedet. Slik er det dog ikke!"

 

Nei, men det kan være nøkkelen til de beste jobbene.

Lenke til kommentar

Dette er ikke nødvendigvis sant. Hvis en skal gjøre en grov indeling, er det 2 typer jobber for nyutdannede, de som krever master og de som "bare" krever bachelor. De beste og mest ettertraktede jobbene krever master, det er f.eks tilnærmet umulig å få jobb som reservoaringeniør for BP uten master. Det er få jobber som egentlig krever master, derfor ender mange masterstudenter med å konkurrere mot bachelorstudenter for jobber som bare krever bachelor. I disse tilfeller er bachelorstudentene med jobberfaring mer ettertrakdede enn masterstudentene. Nesten alle masterstudenter ønsker selvfølgelig jobbene som krever master, ellers hadde de bare tatt en bachelor.

 

Jeg satte ting på spissen fordi verden er ikke så svart/hvit som enkelte skal få oss til å tro. Det er klart at det finnes jobber som krever master eller PhD for den del. Poenget mitt er at det blir feil å svare konkret "Ja" på spørsmål om bachelor er mye mindre ettertraktet enn master. Det er ikke et ja/nei spørsmål.

 

Du nevner reservoaringeniør som en jobb hvor kravet er minimum master, kjapt søk på finn tilsier noe annet:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=38185026

 

Essential qualifications/requirements

Bachelor's Degree in Geology and/or Petroleum related studies.

Relevant offshore experience within MWD is beneficial, but not a requirement.

Excellent communication skills.

You need to flexible, have integrity, a willingness to learn and develop your skillset, performance driven and have the ability to work with other people to enhance teamwork.

 

Preferred qualifications/requirements

Excellent Computer skills

In addition to being a team player, you have to be able to work with little or no supervision at times

Professional presence and attitude

 

Master er ikke engang en foretrukket kvalifikasjon/krav på denne stillingsannonsen.

 

Nei, men det kan være nøkkelen til de beste jobbene.

Det har du helt rett i. Men det finns flere veier til Rom :)

Lenke til kommentar

Jeg satte ting på spissen fordi verden er ikke så svart/hvit som enkelte skal få oss til å tro. Det er klart at det finnes jobber som krever master eller PhD for den del. Poenget mitt er at det blir feil å svare konkret "Ja" på spørsmål om bachelor er mye mindre ettertraktet enn master. Det er ikke et ja/nei spørsmål.

 

Du nevner reservoaringeniør som en jobb hvor kravet er minimum master, kjapt søk på finn tilsier noe annet:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=38185026

 

Essential qualifications/requirements

Bachelor's Degree in Geology and/or Petroleum related studies.

Relevant offshore experience within MWD is beneficial, but not a requirement.

Excellent communication skills.

You need to flexible, have integrity, a willingness to learn and develop your skillset, performance driven and have the ability to work with other people to enhance teamwork.

 

Preferred qualifications/requirements

Excellent Computer skills

In addition to being a team player, you have to be able to work with little or no supervision at times

Professional presence and attitude

 

Master er ikke engang en foretrukket kvalifikasjon/krav på denne stillingsannonsen.

 

 

Det har du helt rett i. Men det finns flere veier til Rom :)

 

Såvidt jeg vet (jeg studerer ikke innen dette, så det kan være jeg tar feil), er ikke det en jobb hvor en kan kalle seg reservoaringeniør.

 

Dessuten, jeg sa reservoaringeniør hos BP. BP er et opperatørselskap. Det er stor forskjell mellom å få jobb hos et opperatørselskap og et serviceselskap. Et hav av forskjell, faktisk!

 

Men vi er enige, det er ikke så svart/hvit som mange tror.

Endret av Egron123
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet (jeg studerer ikke innen dette, så det kan være jeg tar feil), er ikke det en jobb hvor en kan kalle seg reservoaringeniør.

 

Dessuten, jeg sa reservoaringeniør hos BP. BP er et opperatørselskap. Det er stor forskjell mellom å få

jobb hos et opperatørselskap og et serviceselskap. Et hav av forskjell, faktisk!

 

Men vi er enige, det er ikke så svart/hvit som mange tror.

 

Reservoaringeniør kan være så mangt. Alt fra en med phd. i anvendt matematikk som jobber med å kalkulere og numerisk modelere loggedata fra potensielle nye funn etc, til en med bachelor i petroleumsfag som jobber med å optimalisere produksjon av gamle reservoar, planlegging av nye osv. Verden er ikke svart/hvit her heller.

 

Forøvrig står det litt om de generelle kravene til en nyrekruttert reservoaringeniør inne på BP sine hjemmesider, hvor 50% av de nyansatte kommer fra internship-programmet til BP .. så det er nok overhengende sannsynlighet for at personer med en bachelor fra petroleumsfag/geologi er en del av denne internrekrutteringen.

 

We recruit around 50% of our people through the internship program route. To be among those new recruits, you’ll need to have (or be pursuing) an engineering degree (3.0/4.0 overall GPA), be willing to relocate nationally and ideally have a related internship or work experience. In addition, you’ll need a valid driver’s license. We also welcome applications from graduates with an MSc or PhD in a relevant discipline.

 

Finner ingen informasjon fra BP som tilsier at man må ha en master for å bli reservoaringeniør slik du poengterte i ditt eksempel på jobb med masterkrav.

 

Men godt at vi er enig om noe i alle fall :)

Lenke til kommentar

Reservoaringeniør kan være så mangt. Alt fra en med phd. i anvendt matematikk som jobber med å kalkulere og numerisk modelere loggedata fra potensielle nye funn etc, til en med bachelor i petroleumsfag som jobber med å optimalisere produksjon av gamle reservoar, planlegging av nye osv. Verden er ikke svart/hvit her heller.

 

Forøvrig står det litt om de generelle kravene til en nyrekruttert reservoaringeniør inne på BP sine hjemmesider, hvor 50% av de nyansatte kommer fra internship-programmet til BP .. så det er nok overhengende sannsynlighet for at personer med en bachelor fra petroleumsfag/geologi er en del av denne internrekrutteringen.

 

We recruit around 50% of our people through the internship program route. To be among those new recruits, you’ll need to have (or be pursuing) an engineering degree (3.0/4.0 overall GPA), be willing to relocate nationally and ideally have a related internship or work experience. In addition, you’ll need a valid driver’s license. We also welcome applications from graduates with an MSc or PhD in a relevant discipline.

 

Finner ingen informasjon fra BP som tilsier at man må ha en master for å bli reservoaringeniør slik du poengterte i ditt eksempel på jobb med masterkrav.

 

Men godt at vi er enig om noe i alle fall :)

 

Det du siterer er ikke fra BP Norge. Bachelorstudenter i Norge blir ikke sett på som likeverdige dem fra utlandet. Mange, spesielt i oljebransjen, får jobber teknikere hadde fått i utlandet.

 

Opperatørselskapene i Norge ansetter bare ved unntak bachelorstudenter. Stillingsannonsene er somregel som dette: http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=38224986 .

 

"Nyutdannet sivilingeniør innen Subsea - Challenge program"

Lenke til kommentar

Nesten alle masterstudenter ønsker selvfølgelig jobbene som krever master, ellers hadde de bare tatt en bachelor.

 

"Mange tror at 5 år på skolebenken og en MSc er nøkkelen til alt og alle i jobbmarkedet. Slik er det dog ikke!"

 

Nei, men det kan være nøkkelen til de beste jobbene.

 

Om man ikke har store planer om å jobbe i det feltet som man spesialiserer seg i de siste 2 (eller 1 for meg i UK) årene på universitetet som ingeniør, så er det i min mening ganske meningsløst å ta master i stedet for bachelor, bortsett fra at det ser stiligere ut på CV-en.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det du siterer er ikke fra BP Norge. Bachelorstudenter i Norge blir ikke sett på som likeverdige dem fra utlandet. Mange, spesielt i oljebransjen, får jobber teknikere hadde fått i utlandet.

 

Opperatørselskapene i Norge ansetter bare ved unntak bachelorstudenter. Stillingsannonsene er somregel som dette: http://www.finn.no/f...nnkode=38224986 .

 

"Nyutdannet sivilingeniør innen Subsea - Challenge program"

 

Fint at du endelig fant en stillingsannonse som krever siv.ing.

 

Om man ikke har store planer om å jobbe i det feltet som man spesialiserer seg i de siste 2 (eller 1 for meg i UK) årene på universitetet som ingeniør, så er det i min mening ganske meningsløst å ta master i stedet for bachelor, bortsett fra at det ser stiligere ut på CV-en.

 

Enig.

Lenke til kommentar

Fint at du endelig fant en stillingsannonse som krever siv.ing.

 

 

 

Enig.

 

Det handler ikke om hva som kreves, det handler om hva selskapene foretrekker og hvem de til slutt velger å ansette. Uten master har du nesten ikke sjans på jobb hos BP, Total, Conocophillips, statoil, shell, osv. Det er mulig, men du starter med en ulempe få klarer å overvinne. Bare gå på linkedin og se på de nyutdannede hos de nevnte selskapene, bare 1 jeg finner har lavere enn master, og han er fra USA/har grad fra USA.

 

Fra statoil:

 

"Our ideal candidate…

…has completed a Master’s degree or PhD with excellent academic results

…has one year’s work experience or less

…speaks English fluently (preferably in addition to a second working language)

…has international work or study experience

…complies with our values"

Endret av Egron123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...