Gå til innhold

Batteridrevet fotolampe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyskilden er ikke en glødelampe*, men lysdioder med en korrelert fargetemperatur på 3000K, som skal tilsvare en normal glødelampe (som varierer mellom 2700 og 3000K for normale wattstyrker). Produsenten skryter mye av lyskildens evne til å gjengi hudtoner på en god måte; jeg ser at de oppgir en CRI (fargegjengivelse)** på 90, hvilket er bra, forutsatt at de ikke jukser med målingene, noe mange gjør. Dog hadde det vært interessant å se noen tall for blant annet R9, gjengivelse av rødt, som er viktig for hudtoner.

 

Det er oppgitt at man på 1,5 meters avstand skal få en belysningsstyrke på mellom 750 lux og 4300 lux (omregnet fra foot og footcandle oppgitt av produsenten). Det er ikke så voldsomt mye; jeg gjorde en liten test med en lysmåler, og fant at den foreslo f/6,3 1/60 ASA-100 ved en belysningsstyrke på rundt 4400(+/-100) lux, og f/1,8 1/60 ASA-100 ved en belysningsstyrke på 740(+/-10) lux.

 

Med andre ord kan denne lystingesten her helt klart være nyttig dersom man filmer ansiktet til noen man intervjuer ... og det er det scenariet jeg kan se for meg. Hva mer den skal være egnet til vet jeg ærlig talt ikke. For videobruk ville jeg foretrukket LitePanels eller tilsvarende med justerbar fargetemperatur, og for stillbilder er lynlys mye mer fleksibelt.

 

* tungsten er engelsk for wolfram, som henviser til at filamentet i en glødelampe ofte er av wolfram. Fargetemperaturen varierer med temperaturen på filamentet, dermed er det veldig upresist å snakke om "tungsten white balance" -- som regel er den på mellom 2700 og 3300 K, cirka omtrent.

** CRI har å gjøre med emisjonsspekteret til lyskilden -- for temperaturstrålere som glødelamper og sola er den på tilnærmet 100, det beste som er mulig, men med lysstoffør og LED kan alt mulig fælt skje. Dette her er komplisert; to lyskilder med samme fargetemperatur og CRI kan også se helt forskjellige ut, og ofte passer det overhodet ikke med hva filmen eller bildesensoren er designet for, og kan se dritt ut i opptaket. Jeg kunne prata om det i timesvis, men skal spare dere for det)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

LED-lyskilder finnes i alle prisklasser, fra nesten gratis til helt hinsides ufattelig dyrt. Kvalitetskontroll koster penger. Ting som kan variere er korrelert fargetemperatur, fargeskjær, fargegjengivelse, lysstyrke, levetid -- for å nevne noe. Det er utilstrekkelige spesifikasjoner oppgitt både på Loweldingsen og eBaydingsene, så det er klin umulig å sammenligne dem. Med mindre Lowel sin innretning er verdens største ripoff siden ionisert vann er den nok mye bedre; gode lysdioder er faktisk såpass dyre at jeg kan forstå hvorfor den koster det den gjør -- men det blir egentlig spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt viktig å huske på at LED lys gir forskjellig spekter på lyset, uansett om fargetemperaturen er den samme. Var nylig på ett foredrag i jobben om nettopp bruk av LED i tv-sendinger for å erstatte de gamle lyskildene. Omfattende testing viser at LED ikke nødvendigvis gir korrekt spekter, og de billige lampene er ofte lite å skryte av hvis man faktisk ønsker korrekt farge.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...