Gå til innhold

HBO Nordic endrer vilkårene for bindingstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette skaper to spørsmål hvor svarene kan bli ganske viktige:

  1. Vil dette gjøre at alle som ble kjempesinte over de opprinnelige vilkårene revurderer avgjørelsen om å boikotte HBO?
  2. Vil prisen uten binding stige (over 79,-), eller vil prisen med binding synke (under 79,-)?

Jeg for min del kommer nok til å gå for ordningen med binding, da jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å bruke HBO en god stund fremover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette skaper to spørsmål hvor svarene kan bli ganske viktige:

  1. Vil dette gjøre at alle som ble kjempesinte over de opprinnelige vilkårene revurderer avgjørelsen om å boikotte HBO?
  2. Vil prisen uten binding stige (over 79,-), eller vil prisen med binding synke (under 79,-)?

Jeg for min del kommer nok til å gå for ordningen med binding, da jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å bruke HBO en god stund fremover.

 

Boikotter her, ikke faen om jeg gidder betale drittsekker som det der, torrent ftw!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Applaus til HW.no for å ha tatt opp saken, som fører til at HBO nå må bøye av.

 

...og til alle som har vist godt engasjement i saken.

 

Hip hip... Hurra! :-)

 

Dog er det for tidlig å si om dette er full seier, eller om HBO tar en sleip vending, sånn rett på tampen.

 

Men det viktigste er at man kan teste ut først, for å se om dette er verdt en bindingstid, eller om det havner på en on/off-basis for egen del.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hernil, fordi vi har forbrukersloven på vår side. Har vi faktisk rett til å få rimelige utvalg å velge mellom. Vi lever ikke og bor i USA hvor der forbrukere har omtrent ingen rettigheter.

 

 

Jeg siterer fra artikkelen:

Dermed, basert på det faktum at kunden har et reelt valg mellom to alternativer, at ingen vil bli tvungen til å binde seg til et abonnement, og at kunder som binder seg til en fastsatt løpetid får en skikkelig fordel, kan vi ikke se at avtalen kan finnes urimelig i henhold til markedsføringsloven paragraf 22.
Lenke til kommentar

Tipper de kommer til å lansere en løpende abb modell til kr 89,- pr mnd jeg. Med 3 måneders gjensidig oppsigelsestid.

 

Det har i og for seg forholdsvis liten betydning for meg hvordan de velger å løse denne saken. Ved å ha en sånn arrogant innfallsvinkel mot ett nytt og attraktivt marked, så får de ikke meg som kunde med det første i hvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jo jeg en av de som ikke skjønner hva som var så galt med bindingen, men det er nå kanskje bare meg. Hvor ligger den store forskjellen på å tilby en måned av gangen til en pris og det å tilby et år av gangen til en pris?

 

Problemet er visst at hvis man tilbyr et produkt med binding må det ha fordeler over produktet uten binding. Mobiltelefoner er et fint eksempel: Kjøper du en telefon med binding får du selve telefonen billigere enn du gjør hvis du kjøper den uten binding.

 

Det er tydeligvis i strid med ymse lovverk å tilby et produkt kun med binding.

 

Redigert: Litt sent ute. :(

Lenke til kommentar

Nå er jo jeg en av de som ikke skjønner hva som var så galt med bindingen, men det er nå kanskje bare meg. Hvor ligger den store forskjellen på å tilby en måned av gangen til en pris og det å tilby et år av gangen til en pris?

Den store forskjellen er at om man er usikker på om man kommer til å bruke tjenesten så kjøper man 1 måned til 99 kr uten binding, for så å binde seg senere om man ser at tjenesten faller i smak. Det har da kostet 20 kr ekstra. Men om man binder seg for ett år og tjenesten ikke faller i smak og dermed står nesten ubrukt i 12 måneder da har man tapt over 900kr. Skjønner ikke hvordan dette er så vanskelig å se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er jo jeg en av de som ikke skjønner hva som var så galt med bindingen, men det er nå kanskje bare meg. Hvor ligger den store forskjellen på å tilby en måned av gangen til en pris og det å tilby et år av gangen til en pris?

 

Først og fremst er det problematisk at man ikke vet kvaliteten på tjenesten, eller innholdet, før man faktisk får prøvd. man vet altså ikke hva man får før man har prøvd, selv om HBO mener annerledes.

 

Jeg utgår fra at du ikke kjøper deg ei bukse uten at du har sett på den, vurdert utseende og kvalitet i stoff og sømmer, kanskje at på til prøvd den i et prøverom for å se om den passer deg.

 

På samme måte vil man gjerne ha mulighet til å teste denne tjenesten, før man eventuelt inngår en mer bindende kontrakt.

 

På den andre siden, har man jo lovens krav om at bindingstid må være begrunnet med en fordel for brukeren fremfor et avtale uten bindingstid. Slike løpende avtaler har i utgangspunktet ikke noe i seg som tilsier at en bindingstid har rettmessighet.

 

Om fordelen betyr lavere månedspris, lavere/ingen oppstartskostnad eller utvidet tilbud, så er det lovmessig grunnlag for bindingstid.

Lenke til kommentar

Greit de snudde, som jeg skrev tidligere ga det lite mening at HBO skulle kreve binding. Det sender feil signal og gjør dem mindre konkurransedyktige.

 

 

Utfordringen for HBO er jo at dagens andel nye serier vanskelig vil være nok til å ville binde seg om man alt har sett de eldre seriene deres. Håper og tror at de har sikret seg flere nye serier enn de som tidligere er kunngjort.

 

Gleder meg mest til februar, det er da den virkelige kampen starter - siden Netflix da begynner å rulle ut sine egne serier. Så får vi håpe TV2 Sumo kan komme med et fint alternativ (de har flere serier de kommer med ferske episoder av) og at Viaplay kommer med noe interessant.

 

Med så mange tilbydere blir det da fort at man vil variere fra måned til måned hvem man abonnerer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter hvertfall for å se hva som blir det endelige tilbudet før jeg avgjør videre handling. Dersom det blir dyrere enn Netflix så fremstår ikke produktet som spesielt attraktivt.Utifra tidligere uttalelser så virker det også som om HBO Nordic sjefen mangler endel bakkekontakt. Hvis han skal styre skuta med de holdningene er jeg hvertfall skeptisk.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo jeg en av de som ikke skjønner hva som var så galt med bindingen, men det er nå kanskje bare meg. Hvor ligger den store forskjellen på å tilby en måned av gangen til en pris og det å tilby et år av gangen til en pris?

 

Jeg tror ikke det hadde vært noe problem om HBO hadde tilbudt kundene et abonnement med pris per år. Det finnes jo massevis av firmaer som gjør dette. Det HBO imidlertid gjorde var å tilby et abonnement med månedspris, og krav om binding i et år. Det er noe helt annet. Det gjorde at de kunne skryte av at prisen var 79,- (gange tolv i liten skrift) og ikke kort og greit 948,-, og dette er da ulovlig markedsføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...