Gå til innhold

Norsk cracker dømt i Høyesterett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Cracker er riktig terminologi, har alltid vært vil alltid være det. Når media vanligvis bruker ordet hacker impliserer de noe som ikke har med hacking å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ordet hacker har mer eller mindre endret betydning. Sitat fra ordbok:

 

hacker m2 utt hækker; eng., av hack 'hakke (på tastatur)' person som hacker, datasnok (opph og fortsatt også brukt om person som er svært opptatt av dataprogrammering og programsystemer)

 

Den primære definisjonen er i dag datasnok, og sånn sett vil hacker være riktig i denne sammenhengen. Det er ikke uten grunn at IT-eksperter som livnærer seg på ærlig vis skyr ordet hacker. Media har ført til at ordet blir sett på som negativt - en kriminell - mens det opprinnelig ble brukt om de som utforsket og laget systemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Første gang jeg ser bruk av ordet cracker istedenfor hacker.+1
Omg idiot-diskusjonen igang igjen. Betegnelsen 'cracker' er konstruert og er feil, de som driver med datainnbrudd og slikt har selv alltid brukt betegnelsen 'hacker'. eod.

 

Nei. Det er historisk feil. Ordet ble forvridd av media, og hadde tidligere en helt annen betydning.

 

Men jeg har ikke noe personlig forhold til order 'Hacker' så det er rivende likegyldig for meg om man bruker 'cracker' eller 'hacker'. Det viktigste med språk er at man gjør seg forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sitat Norsk cracker dømt i Høyesterett sitat slutt er ikke meningen å være slem men er det ikke hacker just sayin ;-D

 

hacker er ein som kan endre filer og manipulere dem, det er nødvendig viss ikkje ulovlig

 

cracker er ein som prøver og bryte seg inn en plass som er beskytet, som oftast ulovlig (og denne artikelen brøt han seg inn i noen annen person domene, dermed ulovlig)

 

media bruker oftest "hacker" fordi dei ikkje vet bedre og er det som blitt brukt for ola nordman

 

http://www.techrepub...vs-cracker/1400 fin artikel akkurat på dette

Endret av BonBattery
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Første gang jeg ser bruk av ordet cracker istedenfor hacker.+1
Omg idiot-diskusjonen igang igjen. Betegnelsen 'cracker' er konstruert og er feil, de som driver med datainnbrudd og slikt har selv alltid brukt betegnelsen 'hacker'. eod.

 

Nei. Det er historisk feil. Ordet ble forvridd av media, og hadde tidligere en helt annen betydning.

 

Men jeg har ikke noe personlig forhold til order 'Hacker' så det er rivende likegyldig for meg om man bruker 'cracker' eller 'hacker'. Det viktigste med språk er at man gjør seg forstått.

Hacker kommer fra en Engelsk eller Amrikansk modeltog klubb hvor de modifiserte togene sine med å ta dem helt ifra hverandre, bytte deler, modifisere deler og sette dem tilbake igjen.

Kilde: Dokumentar "Hacker Wanted"/"Can You Hack It".

Lenke til kommentar

En Hacker er en person som av interesse liker å manipulere systemer for å fungere etter eget ønske, etter denne definisjonen så vil overklokkere passe inn under hackere, en hacker må ikke bare være innen for data men kan faktisk bli brukt som en generell terminologi (All-Hat).

 

En Cracker uansett hvor dumt ordet høres ut, er hva media omtaler som hackere og kort forklart så er en cracker en data-hacker med uærlige hensikter(Black-Hat).

 

Så huskeregelen alle crackere er hackere men ikke alle hackere er crackere.

Noe som også støtter opp om fundamentet at medias bruk av hacker som terminologi ikke er direkte feil men i bestefall litt vag, da de generaliserer en gruppe.

Endret av angeland89
  • Liker 7
Lenke til kommentar

'Cracker' er en politisk korrekt betegnelse på en hacker som begår en ulovlig handling på nettet.

Det er et uttrykk som bare gir mening for insiders som ikke vil bli assosiert med slike ulovlige handlinger og derfor søker å distansere seg fra det ved å lage et nytt ord.

 

Dette er en kamp som ikke kan vinnes. I stedet for å finne på nye ord (cracker, phracker, etc.) burde man heller bruke energien på å opplyse 'folk flest' og media om at det finnes 'good hackers and bad hackers'.

 

For 99.999% av jordens befolkning er dette en cracker: http://www.houseofblack.org/wp-content/uploads/2009/11/Humor_Cracker_White_Shirt.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...